Jakie ligustr ma korzenie?

1. Data: 2001-04-05 07:58:08

Temat: Jakie ligustr ma korzenie?
Od: "SlaWas" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Chodzi o wielkość.
Jak głęboko sięgają? Jak szeroko? I czy mogą uszkodzić drenaż usytuowany na
głębokości 80-90cm i ok. 100-150 cm w bok.
W jakim stopniu wielkość korzeni zależy od sposobu formowania żywopłotu
(wysokość, szerokość).
Czy po 10 lub 20 latach mogą zagrozić wspomnianemu drenażowi?
Przy rozsadzaniu trzyletniego żywopłotu z ligustra, stwierdziłem, że korzeń
był grubości kciuka i dłuższy niż jeden "sztych".
Proszę o pomoc. Bo jakby się za kilka lat okazało, że mi może zalać piwnice,
wskutek uszkodzonego drenażu, to już dziś wyrywam ligustra natychmiast i bez
żalu...

--

Pozdrawiam SlaWas

s...@p...onet.pl
www.slawasii.republika.pl

2. Data: 2001-04-05 18:24:30

Temat: Re: Jakie ligustr ma korzenie?
Od: "Dr Jekyll" <n...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik SlaWas <s...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9ah8et$g9v$...@n...tpi.pl...
> [...]
piwnice,
> wskutek uszkodzonego drenażu, to już dziś wyrywam ligustra natychmiast i

Za Senetą: "System korzeniowy b. gęsty - może być sadzony dla ochrony skarp
przed erozją, na hałdach itp." Ligustr ponadto dobrze znosi suszę, to
zazwyczaj łączy się z bardzo głęboko sięgającym systemem korzeniowym.

Chyba trudno o gorszą rekomendację jeśli chodzi o wymienione przez Ciebie
zastosowanie. Gorzej może być chyba tylko z tamaryszkiem.Moim zdaniem
ligustr może zagrozić drenażowi nie po 10, ale już np. po 3 latach,
szczegółnie jeśli lato będzie upalne. Ja bym na Twoim miejscu natychmiast
wyrwała. W ogóle nie jestem przekonana, że żywopłot to jest to, co powinno
rosnąć nad drenażem - z jednej strony dranaż powoduje, że pod korzeniami
jest sucho, więc krzewy nieodporne na suszę odpadają, a z drugiej strony
susza powoduje "sięganie korzeniami w dół", co jest zagrożeniem dla drenażu.
Może jednak lepiej jakieś byliny ?

Pozdrawiam

Natalia

3. Data: 2001-04-06 08:11:52

Od: "SlaWas" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dr Jekyll" <n...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> przed erozją, na hałdach itp." Ligustr ponadto dobrze znosi suszę, to
> zazwyczaj łączy się z bardzo głęboko sięgającym systemem korzeniowym.

Czy aby na pewno?

> [...]
> ligustr może zagrozić drenażowi nie po 10, ale już np. po 3 latach,
> szczegółnie jeśli lato będzie upalne. Ja bym na Twoim miejscu natychmiast

Wiśta wio, łatwo powiedzieć... Ale pewnie wyrwę...

Dzięki za opinię.

--

Pozdrawiam SlaWas

s...@p...onet.pl
www.slawasii.republika.pl

4. Data: 2001-04-09 08:04:53

Od: "AO" <s...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Demonizowanie wplywu korzeni na cokolwiek grozi masowa egzekucja wszelkiej
roslinnosci w promieniu 50 m od miejsca najslabszej nawet dzialalnosci
czlowieka.

Na "swojej" dzialce mam dab rosnacy od 20 lat nad rura kanalizacyjna, do
tego jeszcze pol matra dalej 15-letni zywoplot z ligustru, dalej 3 lipy i
dwa jawory, blizej domu 20 letnia sosne zolta i klon ginnala, sciana domu od
strony wylotu rur obrosnieta 20-letnim winobluszczem. Nie zauwazylem
uszkodzen rur, oplatania ich przez korzenie, rozsadzenia przez korzenie itp.
strasznymi rzeczami, o ktorych wiesci rozchodza sie szeroko. Mur pod
winobluszczem takze nie jest porozsadzany, zwietrzaly ani zawilgocony.
Gdybym sie sluchal wszystkich opowiadajacych mi o szkodliwosci korzeni
roslin a takze samych roslin pewnie bym musial cala dzialke zalac betonem na
1 m glebokosci.

Mysle, ze i Tobie ligustr nie zaszkodzi.

Pozdrawiam
Andrzej

5. Data: 2001-04-09 10:33:38

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "AO" <s...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Gdybym sie sluchal wszystkich opowiadajacych mi o szkodliwosci korzeni
> roslin a takze samych roslin pewnie bym musial cala dzialke zalac betonem

Wśród wymieinonych przez Ciebie drzew nie zauważyłam wierzby białej i
topoli. A tu wpływy na infrastrukturę podziemną są i to niestety silnie
ujemne.

Pozdrawiam, Basia.

6. Data: 2001-04-09 18:52:26

Od: "Rafal Wolski" <r...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Liguster jest krzewem i jak zwykle krzewy nie wytwarza silnego systemu
korzeniowego (co nie oznacza, ze jest on plytki i lichy, po prostu nie ma na
tyle mocnych i grubych korzeni, zeby cos rozwalac). U mnie liguster rosnie
nad drenazem ale nie szkodzi drenom. Znacznie bedziej zaszkodzila im TP SA i
Wodociagi Lodzkie, choc jak powszechnie wiadomo korzeni nie wytwarzaja.

--
Pozdrawiam.
Rafal Wolski

7. Data: 2001-04-13 09:06:26

Od: "AO" <s...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> napisał w wiadomości

> [...]
>
> Wśród wymieinonych przez Ciebie drzew nie zauważyłam wierzby białej i
> topoli. A tu wpływy na infrastrukturę podziemną są i to niestety silnie

Powierzchnia ogrodka kolo domu nie pozwala na takie eksperymenty, tam i tak
rosliny rosna jedna na/obok drugiej.

Pozdrawiam
Andrzej

skalniaki
wiatromierz/witrowskaz
cebulki krokusów
Zolty tulipan.
Sadzonki grabu poszukiwane (ok. Krakowa)