Re: Jeszcze jeden jadalny dereń?!

1. Data: 2002-03-10 20:23:18

Temat: Re: Jeszcze jeden jadalny dereń?!
Od: "Michał Łąpies" <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie wiem czy Cornus canadensis ma jadalne owoce, szczeze piszac nie
próbowałem i w literatórze nie spotkałem na ten temat wzmianki.
Ale od poczatku: C. canadensis nie jest krzewem, jest...... bylina; nalezy
do rodziny dereniowatych, do sekcji Arctocrania, do której należą byliny
zaliczane do tego gatunku; obok C. canadensis miedzy innymi C. suecica.
Pochodzi z terenów zachodnich Stanów Zjednoczodych Rosnie na glebach
próchnicznych, wytwarzajac liczne podziemne rozłogi ( ich podział to jeden
ze sposoów rozmnażania), z nich wyrastają pedy wysokości 20-30 cm. Liście sa
lekko jajowatw, zawsa e po cztery w weżle.Kwitnie w czerwcu , a owoce sa
barwy pomarańczowej, troche czerwonawej.
Deren ten jest bardzo fajnym gatunkiem okrywowym, jednak na gleby dość
wilgotne. Polecam Wam go.
Pozdrawiam.
Michał

2. Data: 2002-03-12 09:26:30

Od: "Irek Zablocki" <i...@w...de> szukaj wiadomości tego autora

"Michał Łąpies" <l...@w...pl> schrieb im Newsbeitrag
> Nie wiem czy Cornus canadensis ma jadalne owoce, szczeze piszac nie
> próbowałem i w literatórze nie spotkałem na ten temat wzmianki.
/.../
> Deren ten jest bardzo fajnym gatunkiem okrywowym, jednak na gleby dość
> wilgotne. Polecam Wam go.
> Pozdrawiam.
> Michał

Dziekuje Michale, dziekuje Wszystkim za nawiedzenie mnie. Tej wiedzy
brakowalo zapewnie autorom katalogu. Wczoraj zamowilem Cornus officinalis,
polecany przez Janka Ciecinskiego. Wlasciwie to nie wiem co o tym sadzic.
Zajrzalem do mojej wiedzy na polkach a tam wyczytalem, ze Shan zhu yo od
tysiacleci juz stosowano do "rozgrzewania i wzmacniania Yang ledzwi". Nie
wiem czy moja zona Jankowi sie zalila czy to tak z dobrego serca, ale ten
japonski deren to afrodyzjak i w ogole poscielowa roslina. Np. pomaga przy
przedwczesnym wytrysku i czestym nocnym wstawaniu za potrzeba i nadmiernym
poceniu. Paniom tez pomaga przy "silnej" miesiaczce i uplawach. Przetwory z
owocow C.o. nalezy podawac razem z innymi roslinami leczniczymi np. Rehmania
glutinosa, majacymi tonizujace i odtruwajace dzialanie.
Aha, poszukalem sobie wiedzy na niemieckojezycznych przeszukiwarkach i
znalazlem nawet internetowa zielarnie, gdzie mozna zamowic owoce Cornus
officinalis oraz innych azjatyckich roslin, jak wspomnianego niedawno Lycium
chinense. Ceny mocno przesolone ale od bidy mozna by sobie zamowic owoce i
sprobowac rozmnozyc.

Irek

3. Data: 2002-03-13 09:49:04

Od: j...@c...pl (Jan P. Cieciński ) szukaj wiadomości tego autora

"MichałŁąpies" napisał:
> [...]
> zaliczane do tego gatunku; obok C. canadensis miedzy innymi C. suecica.
> Pochodzi z terenów zachodnich Stanów Zjednoczonych...

Dereń kanadyjski - (w rosyjskiej literaturze pod łacińską nazwą
Chamaepericlymenum canadense) - rośnie w mszystych, wilgotnych lasach
jodłowych i cedrowych (Limba syberyjska [Pinus cembra var. sibirica],
nazywana w Rosji "cedrem syberyjskim") na Dalekim Wschodzie Rosji. Według
Rosjan jest to - "półkrzewinka", dorastająca do 20 cm wysokości. Owoce -
lekarstwo na biegunkę.

Pozdrawiam, Jan
http://members.chello.pl/j.ciecinski
http://ogrody.agrosan.pl/ciecinski/
http://www.kki.pl/zenit/grzyby_spyt/jan_ciecinski.ht

4. Data: 2002-03-15 17:27:30

Od: j...@c...pl (Jan P. Cieciński ) szukaj wiadomości tego autora

"Irek Zablocki" napisał:
Przetwory z owocow C.o. nalezy podawac razem z innymi roslinami leczniczymi
np. Rehmania
> glutinosa, majacymi tonizujace i odtruwajace dzialanie.

Rehmania glutinosa jest rośliną leczniczą, która w rankingu surowców
naturalnego pochodzenia w składzie leków medycyny tradycyjnej Chin, Japonii
oraz Korei zajęła 2 miejsce. Analiza wieloskładnikowych tradycyjnych leków
została przeprowadzona za pomocą komputera.
Ale jestem ciekaw, czy ktoś zgadnie jaka roślina zajęła pierwsze miejsce?

5. Data: 2002-03-15 21:33:51

Od: "Irek Zablocki" <i...@w...de> szukaj wiadomości tego autora

"Jerzy" <0...@m...pl> schrieb im Newsbeitrag
> Japonii
> leków
> miejsce?
>
> Bardzo łatwe i niezwykle trudne zarazem pytanie. Ale całkiem ładna.
> pozdr., Jerzy.

To na "M"?

Irek

6. Data: 2002-03-15 21:39:08

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

7. Data: 2002-03-15 22:02:34

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Analiza wieloskładnikowych tradycyjnych leków
> została przeprowadzona za pomocą komputera.

Właściwie od tego powinienem zacząć. Podaj parametry tego komputera.
;-)
pozdr. Jerzy

8. Data: 2002-03-16 17:29:52

Od: j...@c...pl (Jan P. Cieciński ) szukaj wiadomości tego autora

"Jerzy" napisał:

> Właściwie od tego powinienem zacząć. Podaj parametry tego komputera.
> ;-)

Niestety, nie znalazłem. Ale myślę, że zabytek techniki, bo książka wydana w
1990 roku.
Zresztą parametry komputera nie odgrywają w tego typu obliczeniach ważnej
roli (oczywiście na wolniejszym sprzęcie zajmie to więcej czasu).
Najważniejsze jest to, że komputer liczy inaczej jak człowiek - bardziej
obiektywnie oraz może porównywać kilka czynników jednocześnie (człowiek
tylko jeden).

9. Data: 2002-03-17 01:03:22

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

Smiem twierdzic, ze takie analizy mozna bezposrednio
po przeprowadzeniu wrzucic do kosza (elektronicznego,
zeby bylo nowoczesniej). Rownie dobrze mozna probowac
analizowac rozumowanie matematyczne obserwujac EEG
przeprowadzajacego je matematyka.

Pozdrowienia,
Michal

--