KOLACJA

11. Data: 2010-07-28 01:43:30

Temat: Re: KOLACJA
Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"zenek" <z...@o...pl> wrote in message news:i2ngt3$7e5$1@news.onet.pl...

> Co ty pierdolisz mieszkalem na Bawarii 5 lat i nie mow mi prosze co to
> jest "Kartoffelsalat" w polsce nawet ciezko znalezc kartofle do takiej
> salatki bo wiekszosc w sklepach to gowno przemyslowe dla swin.

A to dlatego Niemcy przyjeżdżają i wykupują!

12. Data: 2010-07-28 07:15:12

Od: "Misiek" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Panslavista" <p...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Inne kolacyjne jedzenie z taką śmietaną to chleb w kromkach pokrojony w
> paski wzdłuż kromki. Taki pasek zanurza się w śmietanie i delektuje się

A co to ma wspolnego z Kartofelsalat?

Przepis - Niemiecka, tradycyjna Kartoffelsalat
Składniki
kartofle sałatkowe 1 kg(nie mączyste)
cebula pokrojona w drobną kostkę
ciepły bulion
olej albo oliwa
ocet
sól
pieprz
szczypiorek drobno pokrojony

Typowe dla niemieckiej sałatki kartoflanej jest, że i marynada i kartofle w
momencie łączenia, są ciepłe. Dopiero później, jak naciąga, to stygnie.

Z bulionu, oleju, octu i cebuli przygotować marynadę. Posolić, popieprzyć.
Kartofle ugotować w mundurach, obrać.
Ciepłe wkrajać do marynady w plasterkach albo w kostkę.
Posypać szczypiorkiem, wymieszać odstawić, żeby się przegryzło.

Inna szkoła powiada, że tylko tak i w tej kolejności:
kartofle po ugotowaniu tylko w plasterki kroić, posypać cebulą, posolić,
popieprzyć, dodać ocet, ciepły bulion - wymieszać, odstawić na godzinę.
Dodać olej, wymieszać, posypać szczypiorkiem.

Jeszcze inna szkoła, której kolejność czynności jest obojętna, dodaje jescze
w drobną kostką pokrojony, przesmażony boczek wędzony (bekon) i nie wstydzi
się dodać świeżego majeranku albo lubczyku.

Sałatka ziemniaczana - Kartoffelsalat
Składniki:

a.. 1 kg dobrych, nie rozwalających sie ziemniaków
b.. 1 łyżeczka kminku
c.. 2 średnie cebule
d.. 200 ml rosołku (może być z kostki)
e.. 100 ml octu (ja dałam jabłkowy)
f.. 100 ml oleju np. słonecznikowego lub z pestek winogron
g.. 2 wiązki szczypiorku
h.. 5 - 6 cienkich plasterków chudego boczku wędzonego
i.. sól, pieprz
Ziemniaki gotować w łupinach z kminkiem przez około 25 - 30 minut. Cebule
pokroić w małą kostkę. Ugotowane ziemniaki obrać ze skórki, pokroić w
plasterki, a potem posypać cebulą.

Rosół zagotować z połową octu i od razu - gorącym polać ziemniaki. Całość
przyprawić do smaku solą i pieprzem, a następnie delikatnie wymieszać i
zostawić na 30 minut. Ja po tym czasie odlałam zbyt dużą ilość rosołu.
Boczek podsmażyć na patelni, pokroić na małe kawałki i dodać do sałatki.

Resztkę octu ubić z olejem na kremową masę, dodać połowę pokrojonego
szczypiorku i taką masą polać sałatkę. Resztką szczypiorku posypać sałatkę
przed podaniem.

Smacznego :-)

Kartoffelsalat

Kuchnia niemiecka jest niezwykle bogata i moze zaskoczyc nawet
najwybredniejsze gusta... kartoffelsalat ma wiele odpowiednikow i jesli
spodoba wam sie salatka to postram sie zdobyc smaki z kazdego Landu ;)

Tak przygotowane ziemniaki najlepiej smakuja z kotletem, pieczenia..

1 kg ziemniakow

1 cebula

szczypiorek

4-5 srednie ogorki konserwowe

szklanke cieplego bulionu rosolowego

3 lyzki oliwy z oliwek

3 lyzki octu winnego

pieprz sol do smaku

ziemniaki ugotowac w mundurkach (niektorzy do gotowania dodaja kminek)

gdy sie ugotuja (nie moga byc rozgotowane) obrac i pokroic w
plasterki.

Pokroic drobno cebule i ogorek konserwowy i wszystko razem zmieszac z
ziemniakami...DELIKATNIE!!

cieply bulion rosolowy polaczyc z olejem, przyprawic sola i pieprzem
na sam koniec dodac ocet winny i zalac tym ziemniaki z cebula i ogorkiem
oraz dodac szczypiorek (wazne aby w chwili laczenia skladniki byly cieple)

Odlozyc na 30 minut aby sie aromat byl lepszy

Kartoffelsalat
Składniki
a.. 1 kg ziemniaków
b.. 20 dag cebuli
c.. 100 ml bulionu drobiowego
d.. 5 łyżek oliwy
e.. łyżka octu z białego wina
f.. łyżeczka musztardy
g.. sok z cytryny
h.. sól, pieprz
Ziemniaki wyszorować, włożyć do wrzącej osolonej wody i gotować 15 minut, aż
będą lekko miękkie. Odcedzić, poczekać 5 minut, by nieco przestygły. Obrać
ze skóry i pokroić na plasterki. Cebule obrać i drobno posiekać.

Zagotować bulion z octem, musztardą i oliwą. Zdjąć z ognia, przyprawić solą
i pieprzem. Wlać sok z cytryny, dodać (najlepiej jeszcze ciepłe) ziemniaki,
wymieszać. Podawać do mięs i kiełbas.

Kartoffelsalat
(sałatka ziemniaczana)
Składniki:
a.. 1kg ziemniaków
b.. 50 g małych ogórków z octu
c.. 1 cebula drobno pokrojona
d.. 30 ml wody, lub lepiej rosołu
e.. 2 łyżki oleju
f.. 3 łyżki octu jabłkowego
g.. ewentualnie pietruszka
h.. 1 łyżeczka majeranku
i.. sól, pieprz do smaku
Przygotowanie:
Ziemniaki gotować 20 minut w mundurkach, następnie włożyć do
bardzo zimnej wody na 5 minut.

Przygotować marynatę z wody (lub rosołu), drobno pokrojonej
i sparzonej cebuli, oleju, octu; dodać pietruszkę, majeranek, sól i pieprz.

Ziemniaki wyciągnąć z wody, obrać ze skórki (skórka powinna
bardzo lekko schodzić) i równo krojąc dodawać do marynaty. Pozostawić do
całkowitego ostygnięcia.
Ogórki pokroić drobno, dodać do sałaty. Całość wymieszać.

Kartoffelsalat jest w Niemczech często podawany do dań
mięsnych takich jak kotlet lub pieczeń. Można również podać ciepłe parówki,
mamy wówczas szybki obiad.

Smacznego

5 przepisow z 5 stron. NIgdzie nie ma nic o smietanie ani majonezie...

13. Data: 2010-07-28 10:04:19

Od: "flower" <f...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Misiek" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

> Sałatka ziemniaczana - Kartoffelsalat
> Składniki:
>
> a.. 1 kg dobrych, nie rozwalających sie ziemniaków
> d.. 200 ml rosołku (może być z kostki)
> e.. 100 ml octu (ja dałam jabłkowy)
> f.. 100 ml oleju np. słonecznikowego lub z pestek winogron

> [...]

Te proporcje oleju/octu/bulionu są z lekka schizfreniczne. Zwłaszcza ta
pierwsza mi wygląda podejrzanie - po pół szklanki octu i oleju.

--
"Żałuj za dowcipy, synu!"
Tytus, Romek i A'Tomek, ks. VIII

14. Data: 2010-07-28 10:35:32

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 28 Jul 2010 09:15:12 +0200, Misiek napisał(a):

> [...]
> mamy wówczas szybki obiad.
>
> Smacznego
>
> 5 przepisow z 5 stron. NIgdzie nie ma nic o smietanie ani majonezie...

Bo śmietanę i majonez to tam Polacy zawlekli, ci co 5 lat tam pracują ;-PPP

15. Data: 2010-07-28 11:18:06

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"flower" <f...@w...pl> wrote in message
> Użytkownik "Misiek" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

> Te proporcje oleju/octu/bulionu są z lekka schizfreniczne. Zwłaszcza ta
> pierwsza mi wygląda podejrzanie - po pół szklanki octu i oleju.

Bo to są octy 4-5%...

16. Data: 2010-07-28 11:50:52

Od: "Misiek" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "flower" <f...@w...pl> napisał w wiadomości
> Użytkownik "Misiek" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

> Te proporcje oleju/octu/bulionu są z lekka schizfreniczne. Zwłaszcza ta
> pierwsza mi wygląda podejrzanie - po pół szklanki octu i oleju.

"pierwszy" przepis - 100 ml octu - polowe dolewasz do rosolu !!!!
Poza tym na sos winegrate czesto sa przerpisy mowiace o proporcjach 1:1
(czesciej 1:2)
Inna sprawa - zobacz na proporcje uwzgledniajac w tym rosol (bulion) -
1. 3:1 wychodzi
2. na szklanke bulionu dodajesz jedynie 1 lyzke octu, wiec 250 : 15
3 przepis - tu chyba nie masz watpliwosci? 5:1 nie liczac 100 ml bulionu
4 przepis - to samo co 1

17. Data: 2010-07-28 12:07:37

Od: zenek <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-07-28 03:43, Panslavista pisze:

> A to dlatego Niemcy przyjeżdżają i wykupują!

Jacy Niemcy ?
To DDRowcy nie niemcy, oni sa jak swinie wszystko zjedza.

18. Data: 2010-07-28 12:13:02

Od: zenek <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Bo śmietanę i majonez to tam Polacy zawlekli, ci co 5 lat tam pracują ;-PPP

Wisz co wybacz ale ja mieszkalem tam 20 lat temu i malo kto polaka
wtedy widzial za to brudasow bylo wiecej niz dzis w warszawie na
ulicach. W przerwie na obiad kupowalem w pobliskim LIDL'u wlasnie
kartoffelsalat ktora byla robiona kilka godzin wczesniej, bylo to cos w
stylu baru salatkowego z 5 roznymi kartoffelsalat i tylko 2 byly bez
majonezu.

19. Data: 2010-07-28 13:32:46

Od: medea <X...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Misiek pisze:

> [...]
> momencie łączenia, są ciepłe. Dopiero później, jak naciąga, to stygnie.

Zacznijmy od tego, że ilu Niemców, tyle przepisów na kartofelsalat. Coś
na kształt polskiego bigosu albo sałatki jarzynowej. W barach zazwyczaj
dostawałam sałatkę, w której faktycznie był majonez albo bardzo gęsta
śmietana, z tym że ta sałatka nie "pływała" w sosie tak, jak np. nasze
sałatki warzywne mają w zwyczaju.
Inna rzecz - swego czasu gościłam u siebie rodowitego Niemca, któremu
podałam m.in. sałatkę ziemniaczaną, i był zaskoczony, że nie ma w niej
kiełbasy, ponieważ taką robiła zawsze jego mama. Obecności niewielkiej
ilości majonezu wcale go nie zdziwiła, brak kiełbasy natomiast i owszem.

Ewa

20. Data: 2010-07-28 14:05:36

Od: zenek <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> kiełbasy, ponieważ taką robiła zawsze jego mama. Obecności niewielkiej
> ilości majonezu wcale go nie zdziwiła, brak kiełbasy natomiast i owszem.

Tys prowda, trzeba tylko nadmienic ze o ile u nas w piatek nie zawsze
podaje sie postne potrawy to juz w szkoplandii weszlo to im w krew.
Zreszta w skandynawii podobnie piatek to postny posilek czesto na slodko.

fasolka po bretonsku w sloikach
Praga - co przywieźć, gdzie jeść?
BARSZCZ KOZACKI
ogórasy krótkosolne ;) szybka piłka