Kara i nagroda (kary cielesne?)

1. Data: 2003-04-22 13:12:07

Temat: Kara i nagroda (kary cielesne?)
Od: "Rafał" <k...@g...ox.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej...

Szukam czegoś w tym temacie, ostatnio mnie to zaintrygowało. Jedna szkoła
mówi o tylko nagradzaniu, inna o tylko karaniu, ale wiadomo, że najlepiej
jest połączyć obie te szkoły. Ok, tylko czy wówczas karanie cielesne też
wchodzi w rachubę, czy w ogóle obecnie unika się tego metod?
Jak ktoś wypowie sie za stosowaniem tych kar, to proszę o wyjaśnienie -
jak to zrobić, by dziecko nie poczuło się szczególnie zagrożone i nie
odzwierciedliło tej agresji na innych...

Pozdrawiam
Rafał
--
(-------------------------------------------------)
Przy odpowiadaniu na moje posty do mnie, usuń .ox

1. Data: 2003-04-22 13:33:58

Temat: Re: Kara i nagroda (kary cielesne?)
Od: "yarpeen" <r...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Rafał <k...@g...ox.pl> napisał(a):

> [...]
> jak to zrobić, by dziecko nie poczuło się szczególnie zagrożone i nie
> odzwierciedliło tej agresji na innych...

czołem
z autopsji-doświadczyłem wychowania 3 synów(obecnie 14:12:9 lat)momentami
wbrew opiniom żony(psychologa)i teściowej-kobieta bywała;) to tu to tam().
Parę lat temu miała pretensje do mnie ze zbyt karnie wychowują Trójcę-obecnie
od dłuższego czasu jak przyjeżdża- nie może się nachwalić - jacy to chłopcy
są grzeczni.... Stosowałem prostą i skuteczną metodę-i mniemam że
sprawiedliwą. Najpierw trzy ostrzeżenia słowne zapowiadające że po trzecim
ostrzeżeniu przyjedzie klaps; następnie jeśli słowo nie skutkowało;stosowałem
klapsa.=Tyle...By dziecko nie poczuło się zagrożone(hmmmm-według mnie
przesada)- nie pałujemy go bez sensu-musi wiedzieć że klaps jest wynikiem
jego kolejnego złego zachowania- i nie stosujemy go za byle pierdoły.To my
wartościujemy świat dzieci,od nas oni dowiadują się co jest dobre,co złe, co
mogą a co nie.I nikt mi nie wmówi że dziecku można coś przetłumaczyć-jest
istotką nie za bardzo rozumną.Miałem x przykładów znakomych którzy dzieciom
mówili "nie wolno"- a dzieci i tak broiły.Dziecko nie rozumie pojęć( choć
może zależy to od wieku) wolno-nie wolno.Ono je przejmuje od nas

1. Data: 2003-04-22 13:51:12

Od: "Qwax" <...@...Q> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
wynikiem
> jego kolejnego złego zachowania- i nie stosujemy go za byle

Moja "metoda" była drobnie zmodyfikowana.
Po klapsie występowało przytulenie z wytłumaczeniem "Klaps był bo
postąpiłaś/łeś niewłaściwie a przytulenie bo jesteś kochana/y i przy
mnie jest najbezpieczniej" - wiązało się to również z "klaps kończy
sprawę" (o ile 'sprawa' sie nie powtarza.

Pozdrawiam
Qwax

1. Data: 2003-04-22 16:46:28

Temat: Odp: Kara i nagroda (kary cielesne?)
Od: "Justyna" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> mówi o tylko nagradzaniu, inna o tylko karaniu, ale wiadomo, że najlepiej
Polecam ksiązkę " Jak mówić, by dzieci nas słuchały. Jak słuchać, by dzieci
do nas mówiły " Faber & Mazlish. Są tam rozdziały m.in. "zamiast karania",
"pochwały" i inne.
Justyna

1. Data: 2003-04-22 18:18:48

Od: "tdrk" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie mam dzieci wiec moge powiedziec tylko to co odczulem na wlasnej skorze
oraz to co wiem z obserwacji i racji wyksztalcenia. Pare luznych rad:

Nalezy stosowac kary i nagrody w miare rownomiernie. Podobno
najskuteczniejsza kara jest odebranie nagrody. Dziecku nalezy dawac glownie
"male" nagrody, bo jesli bedzie dostawac zbyt wiele "duzych" to bedzie
postepowalo dobrze tylko w celu otrzymywania nagrod. Karzemy czyn i
powinnismy to dziecku mowic wprost; nie powtarzamy mu, ze jest zle (bo moze
czuc sie m.in. odtracone), ale mowimy, ze jego zachowanie bylo zle.

1. Data: 2003-04-22 20:25:38

Od: "tycztom" <t...@N...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Qwax wrote:

[ciach'o]

> [...]
> mnie jest najbezpieczniej" - wiązało się to również z "klaps kończy
> sprawę" (o ile 'sprawa' sie nie powtarza.

To skuteczna metoda (z autopsji), tzn. lepsza od samego klapsa. Dziecko
wtedy IMHO bardziej rozumie, że Rodzic nie jest ani jego przeciwnikiem ani
osobą agresywną.

--
Pozdrawiam Serdecznie
Tomek Tyczyński

**
"Przy utrzymaniu obecnego tempa wymiany personelu
pewnego dnia ludzie będą okazami równie rzadkimi jak ptaki dodo."

1. Data: 2003-04-23 06:32:32

Temat: Re: Odp: Kara i nagroda (kary cielesne?)
Od: "Rafał" <k...@g...ox.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pewnego dnia, a bylo to w Tue, 22 Apr 2003 18:46:28 +0200, pewna osoba (Justyna)
napisała:

> Polecam ksiązkę " Jak mówić, by dzieci nas słuchały. Jak słuchać,
> by dzieci do nas mówiły " Faber & Mazlish. Są tam rozdziały m.in.
> "zamiast karania", "pochwały" i inne.

Pewnie Cię zaskoczę jak i innych, ale na półce u mnie stoi ta książka :)
Szukam innych sposobów, i pewnego wytłumaczenia dla metod stosowanych od
wielu lat, które w pewnym sensie przyniosły jakiś skutek tej
cywilizacji... W końcu sto lat temu nie znano takich metód wychowawczych,
a mieliśmy Alberta Einsteina, Adolfa Hitlera, Stalina, etc... (to
przykłady nieudane pewnie, ale...)

Pozdrawiam
Rafał
--
(-------------------------------------------------)

1. Data: 2003-04-23 13:02:38

Od: "Qwax" <...@...Q> szukaj wiadomości tego autora

> nie powtarzamy mu, ze jest zle (...) mowimy, ze jego zachowanie bylo
zle.

!!!!!!!!!!!!! TO jest chyba najważniejsze !!!!!!!!!

Qwax

1. Data: 2003-04-23 13:53:26

Od: "yarpeen" <r...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Qwax <...@...Q> napisał(a):

> [...]
> mnie jest najbezpieczniej" - wiązało się to również z "klaps kończy
> sprawę" (o ile 'sprawa' sie nie powtarza.

sorry zapomniałem o tym-to istotne i stosowane przeze mnie.Klaps kończy
sprawę..pozdrófka

1. Data: 2003-04-23 21:28:23

Od: "Justyna" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> sorry zapomniałem o tym-to istotne i stosowane przeze mnie.Klaps kończy
> sprawę..pozdrófka

Kończy sprawę, ale tylko w tym momencie. A chyba nie o to chodzi w
wychowaniu. Taki brzdąc następnym razem będzie kombinował, jak by tu unikać
kar/klapsów. Ano wystarczy, że rodzice nie widzą ( ani się nie dowiedzą )
jak sobie psoci. Przy okazji nauczy się udawać, kłamać i oszukiwać, w końcu
najważniejsze to uniknąć kary.
Moim zdaniem można dziecko dobrze wychować nie stosując żadnych kar, ale
potrzeba duuużo cierpliwosci, no i wiedzy co zamiast tego. Oczywiscie nie
jest to tzw. wychowanie bezstresowe jak się niektórym często wydaje.
Pozdrawiam,
Justyna

NAGRODA I KARA W WYCHOWANIU
dobry psycholog z okolic Katowic?