Re: Kilka uwag o reformie służby zdrowia

Subject: Re: Kilka uwag o reformie służby zdrowia
Newsgroups: pl.sci.medycyna,pl.pregierz
From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
Date: Wed, 17 Jan 2018 22:44:36 +0100

W dniu 17-01-18 o 20:42, Stokrotka pisze:

> 1. Anonimowość wizyty lekarskiej, by pewni pacjenci nie byli traktowani
> gożej.

Jeśli to jakaś jednorazowa interwencja, to może by się dało, ale jak
ktoś musi kilka wizyt zaliczyć, to może warto, by lekarz zapisał. No i
co poradzić, że lekarz zobaczy pacjenta? W ciemnym pokoju ma go przyjmować?

> 2. Każda wizyta powinna być nagrywana, tak jak pewne interwencje
> policyjne od niedawna. Pacjent może zgłosić spszeciw co do nagrywania.
> Nagrany materiał powinien być dostępny dla pacjenta z możliwością
> zgrania, i kasowany po miesiącu .

Co Ci lekarz podczas wizyty zrobił? I jakie mechanizmy kryptogrficzne
musieliby stosować, by takie nagranie do jakiejś sieci nie wypłynęło
przykładowo?

> 3. Do każdego badania medyk powinien zakładać jednorazowe rękawiczki,
> świeżo otwierane pszy pacjencie.

A jak to będzie pacjent? No i jak idę do internisty, który przepisuje mi
tabletki na przeziębienie, to ma to w rękawiczkach robić?

> 4. Pełny dostęp pacjenta do danyh o sobie z systemu komputerowego.

To chyba jest. Możesz tych danych zażądać.

> 5. Każde badanie, nawet zwykłe palpacyjne powinno być popszedzone
> pisemną zgodą pacjenta.

Czyli idziesz do ginekologa i patrząc Ci w oczy ma wydedukować, czy
jesteś w ciąży? - oczywiście przykładowo.

> 6. Wprowadzić standardy dotyczące USG, tak by wykonujący musiał podać
> wymagane dane, np rozmiar każdego organu w zdefiniowany sposub. Powinien
> być do tego opracowany formulaż, by nie dało się wykonywać badania byle
> jak, ani opuścić żadnej danej.

Obecnie chyb w milimetrach podają, ale chyba nie każdy organ, tylko ten
go interesujący.

> 7. Podobnie zdefiniować inne badania, np padać ilość krwi maksymalną do
> pobrania do badań, ewentualnie w zależności od badania. Definicje te
> powinny być swobodnie dostępne i wywieszone np pszed gabinetem zabiegowym.

O standardach od dawna się mówi. Ale ich generalnie nie ma. To już nawet
nie o pacjenta chodzi, tylko by było wiadomo za co płaci NFZ.

> 8. Wprowadzić nakaz zwrotu pieniędzy pacjentowi za badanie , jeśli medyk
> nie da skierowania na badanie, a badanie będzie mieć wynik poza normą.
> Zwrot powinien być np 110% ceny, by złe traktowanie pacjenta nie było
> opłacalne pszez ubezpieczyciela. Ograniczenia mogą dotyczyć częstości
> badań, ale należy je dokładnie określić.

Czyli nadal chcesz standardów. Problem w tym, że u nas nie ma. Winnych
krajach podobno są.

> 9. Udostępnić do wolnej spszedaży (znaczy bez recepty) leki, np
> antybiotyki.

Zdecydowanie jestem przeciwny. O ile sie orientuję - nie jestem lekarzem
- branie antybiotyków bez potrzeby lub w niewłaściwy sposób jest groźne
nie tylko dla samego biorącego (bo tu bym nawet przyznał Ci racje), ale
dla wszystkich, bowiem może dojść do mutacji drobnoustrojów powodujących
te choroby.

> 10. Po wizycie pacjent ma dostać kartkę zawierającą :
> - testy i nadania wykonane na pacjenta (np odruhy);
> - zlecone badania;
> - diagnozę;
> - zalecenia do stylu życia, może być jako dopięta ulotka;
> - leki z dawkowaniem;
> - inne zalecenia (np dla rodziny);
> - sugestie innyh lekuw i metod leczenia , tak by pacjent miał realną
> możliwość wybrania sposobu leczenia, a nie jedynie teoretyczną.

Zlecone badania i leki dostaje. Resztę może sobie dostać poprzez
skserowanie swojej kartoteki z wpisem.

> 11. Zlikwidować sądy lekarskie ponieważ zajmują czas, a środowisko
> lekarskie i tak nie umie wyeliminować jednostki patologiczne.

Sądy lekarskie są wewnętrzną sprawą lekarzy i pacjenci nepowinni sobie
tym zabierać czau.

> 12. Egzaminy lekarskie zmodyfikować na system taki jak egzamin
> teoretyczny prawa jazdy, gdyż fama niesie, że zdanie zależy od
> znajomości klucza, a nie od wiedzy. Losowość pytań uniemożliwi kupowanie
> klucza i zmniejszy mafijność środowiska.

Lekarz zdaje masę egzaminów.Nie wymyślisz systemu idealnego.

> 13. Zabronić ciuholanduw, jako branży roznoszącej zarazki.

To niemożna wyprać kupionych ciuchów?

> 14 Wprowadzić pszepis, że soli jodowanej nie wolno spszedawać,
> jeśli w tym samym sklepie , w tej samej cenie, za opakowanie tej samej
> wagi, nie będzie w spszedaży soli nie jodowanej.
> (By klient miał zawsze realną możliwość wyboru.)

Co Ci jod przeszkadza? - pytam po prostu.