Kiszka ziemniaczana

1. Data: 2001-10-20 01:00:20

Temat: Kiszka ziemniaczana
Od: <v...@v...de> szukaj wiadomości tego autora

bede wdzieczna za przepis na kiszke ziemniaczana

Elzbieta

1. Data: 2001-10-20 10:14:04

Temat: Re: Kiszka ziemniaczana
Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

<v...@v...de> wrote:

>bede wdzieczna za przepis na kiszke ziemniaczana

Elżbieto.
..a flaka do naszpikowania masą ziemniaczaną masz? Jeżeli już
pojawi się konkretny przepis na nadzienie (bo ja znam tylko
spontaniczny przepis - bez proporcji ) to pamiętaj, że kiszke
nabijasz dośc luźno bo ziemniaki pęcznieją i jak juz ułozysz węża
na blasze to koniecznie nakłuwasz widelcem wielokrotnie wzdłuż,
z tego samego powodu. Ewidentne dziury...z widelca.
Nie robiłam kiszki osobiście bo nie mam takowego flaka ale na
Suwalszczyźnie sporo widziałam...

Pozdrawiam AgataW.

1. Data: 2001-10-20 11:25:59

Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

<v...@v...de> wrote:

>bede wdzieczna za przepis na kiszke ziemniaczana
..Robię trochę misz- masz z postów...

"...do startych ziemniakow dodaje usmazony boczek, jakies
drobno pokrojone kielbasy i cebulke, jedno jajko i odrobinke mleka,
ale doslownie odrobinke. Dosolic do smaku. Ciasto jest wowczas
troche luzne. I to ciasto wylewam na blache - u mnie w domu
mowi sie o tym "babka ziemniaczana" :-)) Smakuje w sumie tak samo
jak kiszka, a latwiejsze w przygotowaniu, bo nie trzeba
napelniac kiszki. > Bozenka z Wilna "

"Oto mój przepis na 1 dużą blachę (takš jak do ciasta): -ok.
5kg ziemniaków -6-8 łyżek mški -łyżka soli -2 jajka -4 łyżki
oliwy/oleju/smalcu (co kto lubi) Ziemniaki obrać, umyć, zetrzeć na
tarce. Jako że jestem z natury leniwy, ziemniaki trę w
sokowirówce, sok, wydzielajšcš sie skrobię i "odpadki" łšczę razem.
Dodać resztę składników, dokładnie wymieszać. Aha, jeśli ktoś
używa smalcu, trzeba go wcześniej rozpuścić i ostudzić. Blachę
posmarować oliwš, wlać masę. wstawić do rozgrzanego piekarnika,
piec 1,5-2 godziny. Pozdrawiam Robert W"

..to są babki ziemniaczane ale cały farsz należy powpychać w
kiszkę. Zdaje się też, że po ułożeniu na blachę należy jeszcze
podlać kiszkę tłuszczem aby skóra flaka miała szansę się
zapiec...Bywa też, żę dodaje się do całości łyżkę kaszy manny i
ugotowane ziemniaki. Ja jadłam bez gotowanych...

1. Data: 2001-10-20 21:04:13

Temat: Re: Kiszka ziemniaczana "Kuchnia Bożenki" :o)
Od: "Bożena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kiedys podawalam taki przepis (wklejam) :o)
Litewska kuchnia ma bardzo duzo roznych dan z ziemniakow i kasz, wiec sporo
przepisow, ktore mam sa ziemniaczane

Zaczne moze od jednej z najbardziej ulubionych przez moja rodzinke potraw -
kiszki ziemniaczanej 'Vederai", to typowo litewska kuchnia.

Potrzeba:
1 kg ziemniakow
200 gr sloninki lub boczku
2 cebule
1/2 lyzeczki majeranku lub pieprzu (w domu najczesciej robimy z pieprzem)
wieprzowe kiski
sol

Obrac ziemniaki i zetrzec. Sloninke i cebule drobniutko pokroic i usmazyc,
az powstana skwareczki i cebula bedzie zlocista. Moze byc bez sloniny, a
tylko cebula na masle, dla tych co nie lubia miesa. Gdy juz sie usmazy,
wszystko (lacznie z tluszczykiem) wykladamy do naszych ziemniakow, solimy,
przyprawiamy i dobrze mieszamy.

Kiski musza byc dobrze wyczyszczone, dobrze natarte sola i czosnkiem,
wyplukane i delikatnie nie mocno wypchane masa ziemniaczana. Przy tym
napelnianiu trzeba uwazac, bo kiski dosyc latwo mozna porwac. konce
zawiazujemy nitka.

Blache trzeba wysmarowac tluszczem (maslem, olejem), wlac troche wody i
swobodnie ulozyc wypchane wczesniej kiski. Blache wstawiamy do goracego
piekarnika. Po 5-10 min kiski trzeba w kilku miejscach przekluc igla, aby
nie zaczely sie usmiechac. Piec w srednio goracym piekarniku, co jakis czas
polewajac sosem z blachy lub przewracajac, ale bardzo ostroznie.

Podaje sie najczesciej ze smazona sloninka i cebula.

To tyle. Skanaus!!! (czyli smacznego)
**********

Bozenka z Wilna :o)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ICQ 81838200
http://bozena.samorzad.pw.edu.pl
Galeria grupy: http://www.pl-rec-kuchnia.prv.pl/
Archiwum: http://niusy.onet.pl/pl.rec.kuchnia

Mam dwa mózgi !! ;-)
poszukuje przepisu na tarte buraczi -zima
Wyjezdzam
Mała prośba...
Wytłumaczcie mi jak krowie na miedzy...OutCook