Klony i czarne kropki

11. Data: 2004-10-25 06:23:48

Temat: Re: Klony i czarne kropki
Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <d...@w...pl> wrote in news:clbjsq$1fa$1
@atlantis.news.tpi.pl:

> No cóż ... mnie starano się uczyć teorii, które dawały się
> przekłożyć na praktykę. :-) Specyficzna uczelnia. ;-)

No coz..
A propos tego typu rozwazan to polecam wstep i uwagi o metodyce badan w
'Zycie i ewolucja biosfery' Weinera. Mysle, ze to pewne rzeczy wyjasni,
zwlaszcza w zakresie roznic uniwersytet - specyficzne uczelnie :-)
A poza tym to bardzo dobra ksiazka, warta przeczytania.

> Chyba łatwiej udowodnić, że zanieczyszczenie środowiska ma wpływ na
> osłabienie naturalnej odporności roślin i przez to może zwiększać ich
> podatność na agrofagi, w tym także na infekcje grzybowe.

To jest udowodnione i w tym konkretnym przypadku nie ma akurat nic do
rzeczy.
Tutaj problemem bylo powiazanie obecnosci grzybka z _dokladnym_
stezeniem pewnych zwiazkow w atmosferze, aby mozna bylo wypelnic luke w
skali porostowej. Okazalo sie, ze sie nie ma bezposredniego przelozenia
i po sprawie.
Pozdrowienia - Ewa Sz.

12. Data: 2004-10-25 11:44:34

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:Xns958D554C2D9EAewaszczbioluniwrocpl@156.17.1.3
8
Ewa Szczęœniak <e...@b...uni.wroc.pl> napisał(a):

> [...]
> rzeczy wyjasni, zwlaszcza w zakresie roznic uniwersytet -
> specyficzne uczelnie :-) A poza tym to bardzo dobra ksiazka, warta

Hejka. Skoro tak twierdzisz, to ją na pewno wkrótce przeczytam,
pomimo że to bagatela 580 stron. :-) Znam już tego autora z pracy:
''Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych'', ale
dobrej literatury nigdy nie za dużo, :-)
Ja z kolei polecam dowolny podręcznik z fitopatologii, z którego
można się dowiedzieć o czynnikach wpływających na infekcje roślin
powodowane przez grzyby chorobotwórcze.
Pozdrawiam bibliograficznie Ja...cki

13. Data: 2004-10-25 11:54:34

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <d...@w...pl> wrote in news:cliovu$mte$1
@atlantis.news.tpi.pl:

> [...]
> ''Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych'', ale
> dobrej literatury nigdy nie za dużo, :-)

Jest zdecydowanie lepsza, a na pewno ciekawsza :-)

> Ja z kolei polecam dowolny podręcznik z fitopatologii, z którego
> można się dowiedzieć o czynnikach wpływających na infekcje roślin
> powodowane przez grzyby chorobotwórcze.

Jarku, przeczytaj ze zrozumieniem druga czesc mojego postu, prosze.
Pozdrowienia - Ewa Sz.

14. Data: 2004-10-25 13:55:35

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:Xns958D554C2D9EAewaszczbioluniwrocpl@156.17.1.3
8

> To jest udowodnione i w tym konkretnym przypadku nie ma akurat nic do
> rzeczy.

Hejka. Oj, ma i to bardzo. Jan napisał: ''Z jednej strony
jest to sprawdzian zanieczyszczenia środowiska - im więcej kropek tym
lepiej (środowisko czystsze).'' Ja uważam, że jest to teza
nieprawdziwa, a Ty dostarczasz mi dodatkowych argumentów pisząc, że nie
stwierdzono zależności (istotnego wpływu) infekcji (występowania
grzybka) i zanieczyszczenia środowiska. Skoro stwierdzono statystycznie
brak zależności, to znaczy, że takiej zależności nie ma i już. I to
trzeba wyraźnie powiedzieć, że brak jest jakichkolwiek podstaw, żeby
stwierdzić, iż miarą czystości środowiska jest stopień zainfekowania
klonów czy innych roślin.

> Okazalo sie, ze sie nie ma bezposredniego
> przelozenia i po sprawie.

A jest jakieś inne przełożenie, jeżeli w ogóle jest? A skoro po
sprawie, to nic dziwnego, że takie tezy nie są popularne.
Pozdrawiam bagatelizująco Ja...cki

15. Data: 2004-10-25 14:19:06

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:Xns958D8D6098BA7ewaszczbioluniwrocpl@156.17.1.3
8
Ewa Szczęœniak <e...@b...uni.wroc.pl> napisał(a):

> Jarku, przeczytaj ze zrozumieniem druga czesc mojego postu, prosze.

Hejka. A więc czytam:
[...]
i rozumiem, że grzybek okazał się niewdzięcznikiem. ;-)
Pozdrawiam beletrystycznie Ja...cki
PS A o jakim my grzybku rozmawiamy? :-)

16. Data: 2004-10-25 14:37:53

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <d...@w...pl> wrote in news:clj21m$cp5$1
@atlantis.news.tpi.pl:

> i rozumiem, że grzybek okazał się niewdzięcznikiem. ;-)
> Pozdrawiam beletrystycznie Ja...cki

I na tym polega wzglednosc i subiektywnosc odbioru slowa pisanego.

> PS A o jakim my grzybku rozmawiamy? :-)

Rhytisma acerinum
Tutaj masz obrazek
http://www.kki.pl/zenit/grzyby_spyt/ga774.htm
Pozdrowienia - Ewa Sz.

17. Data: 2004-10-25 14:58:41

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <d...@w...pl> wrote in news:clj0li$5fa$1
@atlantis.news.tpi.pl:

> [...]
> trzeba wyraźnie powiedzieć, że brak jest jakichkolwiek podstaw, żeby
> stwierdzić, iż miarą czystości środowiska jest stopień zainfekowania

1. Ze zacytuje "Sprawa jest prosta - grzyb tworzący "kropki" na liściach
klonu jest wrażliwy na zanieczyszczenie środowiska." Dotyczy to
wrazliwosci grzyba, a nie wrazliwosci zywiciela, jak mi sie wydaje.. I
do tego sie odnioslam.
2. Zeby zakonczyc juz ten watek - obecnosc tego grzybka nie jest miara
czystosci, ale tez nie jest miara skazenia. Nie ma bezposredniego
przelozenia ilosci kropek na stopien skazenia srodowiska, to zalezy
jeszcze od kilku innych czynnikow.
3. Czysto technicznie - z tego co wiem nie sprawdzano zainfekowania,
lecz obecnosc owocnikow

> A jest jakieś inne przełożenie, jeżeli w ogóle jest? A skoro po
> sprawie, to nic dziwnego, że takie tezy nie są popularne.

Jest, ale jak to sie ladnie mowi, bardzo subtelne.
Czyzbys byl nastepnym teskniacym za aksjomatami w biologii?
Nie pierwsza i nie ostatnia teza, ktorej udowodniono blednosc, przeciez
na tym polegaja nauki przyrodnicze..
Pozdrowienia - Ewa Sz.

18. Data: 2004-10-25 16:54:53

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:Xns958DAC97B2DA7ewaszczbioluniwrocpl@156.17.1.3
> [...]
> bezposredniego przelozenia ilosci kropek na stopien skazenia
> srodowiska, to zalezy jeszcze od kilku innych czynnikow.

Hejka. Ewo, cieszę się, że podzielasz mój pogląd w tej sprawie. :-)

> 3. Czysto technicznie - z tego co wiem nie sprawdzano zainfekowania,
> lecz obecnosc owocnikow

Obecność owocników (w skrócie) jest końcowym efektem rozwoju
choroby, która rozpoczyna się infekcją :-(

> Jest, ale jak to sie ladnie mowi, bardzo subtelne.

Subtelności w ocenie wyników badań przyrodniczych się chyba nie
praktykuje, albo zależności nie ma (jest statystycznie nieistotna),
albo jest (statystycznie istotna lub wysoce istotna). Myślę, że Weiner
o tym pisze.

> Czyzbys byl nastepnym teskniacym za aksjomatami w biologii?

Ani następnym, ani poprzednim i nie widzę związku powyższego
pytania ze mną.

> Nie pierwsza i nie ostatnia teza, ktorej udowodniono blednosc,
> przeciez na tym polegaja nauki przyrodnicze..

Masz chyba na myśli hipotezy. :-)
Pozdrawiam specyficznie Ja...cki

19. Data: 2004-10-25 21:14:47

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:Xns958DA910B178Fewaszczbioluniwrocpl@156.17.1.3
8
Ewa Szczęœniak <e...@b...uni.wroc.pl> napisał(a):

> Rhytisma acerinum
> Tutaj masz obrazek
> http://www.kki.pl/zenit/grzyby_spyt/ga774.htm

Hejka. Skoro wreszcie mamy konkret, to powiedzmy sobie, że ten
''grzybek'' jest przyczyną czarnej plamistości, która to choroba ma
następujące objawy: ''na liściach pojawiają się chlorotyczne, jasne,
okrągłe plamy, o średnicy ~ 1 cm, które z czasem przebarwiają się na
żółto. Na górnej stronie liści, w obrębie plam pojawiają się liczne,
czarne, wzniesione punkty, które od sierpnia zlewają się ze sobą i
tworzą na liściu jednolitą, smolistą, błyszczącą powierzchnię
żółtoobrzeżoną. Grzyb zimuje na chorych opadłych liściach.
Zapobieganie: usuwać i palić opadłe liście; unikać zwilżania liści
przy podlewaniu.
Zwalczanie: po stwierdzeniu objawów należy opryskać 2-, 3-krotnie
co 7 dni przemiennie fungicydami: Bravo, Rovral, Sarfun, Sportak,
Topsin na przemian z biopreparatami Biochikol lub Biosept.''
Pozdrawiam bezwzględnie obiektywnie Ja...cki

20. Data: 2004-10-25 21:53:32

Od: "Elfir" <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Sprawa jest prosta - grzyb tworzący "kropki" na liściach klonu jest
wrażliwy
> na zanieczyszczenie środowiska. A udokumentować niestety nie mogę. Jeden

Tez potwierdzam, ze czytalam o zwiazku wystepowania tego grzyba a
zanieczyszczeniem srodowiska. Grzyb zwie sie chyba Rhytisma acerinum.

Elfir

Roze w PKWL
Konfitura Czapska
Stojace zimowity- dla niedowiarkow