Krwiak mózgu - czy to groźne???

1. Data: 2007-06-03 13:31:48

Temat: Krwiak mózgu - czy to groźne???
Od: "krzys" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
moja znajoma podczas wypadku samochodowego
uderzyla głowa w szybe przednia .

Niby nic sie nie dzialo jakis tydzien.

Potem wymioty goraczka itd Straszne zawroty głowy
i ból głowy.

Potem badanie tomograficzne i przepisany antybiotyk
na tego krwiaka podobno nieduzy.

i juz byla poprawa stabilizacja

i znow na nowo zawroty ból glowy wymioty..

Czy to poważna sprawa czy raczej wyleczalna?
nie zostawili jej w szpitalu tylko odsylaja stale do domu

2. Data: 2007-06-03 15:58:36

Temat: Re: Krwiak mózgu - czy to groźne???
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 3 Jun 2007 15:31:48 +0200, krzys wrote:

> Potem badanie tomograficzne i przepisany antybiotyk
> na tego krwiaka podobno nieduzy.

Nieduzy antybiotyk? znaczy jaki?

> i juz byla poprawa stabilizacja
> i znow na nowo zawroty ból glowy wymioty..
> Czy to poważna sprawa czy raczej wyleczalna?
> nie zostawili jej w szpitalu tylko odsylaja stale do domu

Nie potrafię się wypowiedzieć, bo nie mam pojęcia jaka tak naprawdę jest
sytuacja.
Krwiaki pourazowe leczy się albo zachowawczo (leżeniem w łóżku), albo
operacyjnie, wszystko zależy od tego jaki to krwiak.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
Tylko uogólnienia mogą tworzyć naukę, nie pojedyńcze fakty.
/Claude Bernard/

3. Data: 2007-06-03 18:50:42

Od: "regen" <r...@-...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "krzys" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> Witam
> moja znajoma podczas wypadku samochodowego
> uderzyla głowa w szybe przednia .
> Czy to poważna sprawa czy raczej wyleczalna?
> nie zostawili jej w szpitalu tylko odsylaja stale do domu

Może byś coś bliżej napisał - jaki dokładnie wynik tomografii, jacy
specjaliści ją widzieli, co w badaniu dna oka .

Pozdrawiam
regen

4. Data: 2007-06-03 19:19:52

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 3 Jun 2007 20:50:42 +0200, regen wrote:

> Może byś coś bliżej napisał - jaki dokładnie wynik tomografii, jacy
> specjaliści ją widzieli, co w badaniu dna oka .

A po co Ci dno oka? Czy uważasz (a jeśli tak, to na jakiej podstawie),
że w sprawie pourazowej wniesie cokolwiek ponad to, co widać w TK?

5. Data: 2007-06-03 20:02:04

Od: "regen" <r...@-...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A po co Ci dno oka? Czy uważasz (a jeśli tak, to na jakiej podstawie),
> że w sprawie pourazowej wniesie cokolwiek ponad to, co widać w TK?

Może badanie okulistyczne było wykonywane wielokrotnie - a TK jednorazowo ?
Może przedpiśca pamięta co nieco z tego badania a z TK nie bardzo ?

Pozdrawiam
regen

6. Data: 2007-06-03 20:18:28

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 3 Jun 2007 22:02:04 +0200, regen wrote:

> Może badanie okulistyczne było wykonywane wielokrotnie - a TK jednorazowo ?

Może. Problem polega na tym, że staza na dnie oka obecna jest IIRC w
mniej, niż połowie przypadków nadciśnienia śródczaszkowego. Nie ma jej
zwłaszcza w przypadkach wolno narastającego nadciśnienia
śródczaszkowego. Zatem jeżeli staza jest, to trzeba zobrazować, a jeśli
nie ma - nadal nie wiemy nic i trzeba zobrazować.

Jeśli chce się przeprowadzić jakąś procedurę, to trzeba sobie zadać
pytanie: Co zrobię, jeśli wynik będzie dodatni, a co jeśli ujemny?
Jeżeli odpowiedzi będą takie same, to po co przeprowadzać procedurę i
zrywać okulistę w środku nocy do - abstrahujmy i przypuśćmy - pijanego
śmierdziela, który siem przewrócił był i rozbił se pysk, zwłaszcza, że
okulistki to często piękne kobiety są, wrażliwe i w ogóle? ;)

> Może przedpiśca pamięta co nieco z tego badania a z TK nie bardzo ?

:) Niech więc przypomni sobie TK.

Badanie dna oka miało jakąś wartość w epoce przed szerszym wprowadzeniem
TK.
Kiedy zaczynałem pracę chorych pourazowych jeszcze wysyłało sie do
okulistów, ale raczej siłą rozpędu, niż z koniecznosci. Obecnie nie ma
to właściwie żadnego uzasadnienia. Jeśli podejrzewa się nadciśnienie
śródczaszkowe, to trzeba zobrazować i tyle.
Podobnie jest z RTG czaszki. Kiedyś je robiono, obecnie uważa się, ze
jeśli pacjent pourazowy ma do czegoś wskazania, to do TK.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
/Wilder Penfield/

7. Data: 2007-06-03 20:59:09

Od: "regen" <r...@-...pl> szukaj wiadomości tego autora

> okulistki to często piękne kobiety są, wrażliwe i w ogóle? ;)

Zgadzam się w 100 % :)

> [...]
> to właściwie żadnego uzasadnienia. Jeśli podejrzewa się nadciśnienie
> śródczaszkowe, to trzeba zobrazować i tyle.

Oczywiście. Czasem jednak okulista jest dużo bardziej dostępny niż TK -
szczególnie w małych miasteczkach.

Pozdrawiam
regen

8. Data: 2007-06-03 21:19:46

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 3 Jun 2007 22:59:09 +0200, regen wrote:

> Oczywiście. Czasem jednak okulista jest dużo bardziej dostępny niż TK -
> szczególnie w małych miasteczkach.

Fakt. Ale raczej nikt nie będzie podejmował decyzji o leczeniu krwiaka
pourazowego na podstawie opinii okulisty, niezależnie od tego jak ona by
była dostępna.

Widziałem sporo chorych z przewlekłymi krwiakami podtwardówkowymi. O ile
pamietam, to chyba jeden miał staze na dnie oka. Za to pamiętam
dziesiątki chorych po błahych urazach głowy, którzy nie mieli żadnych
odchyleń w badaniu i z neurologicznego punktu widzenia nie kwalifikowali
się do TK, ale zostali wysłani do okulisty, tak pro forma, a okulista
opisał im "podejrzenie stazy". A że wtedy TK zrobić trzeba, to wiem, że
żaden nie miał nic (złego) w głowie.

9. Data: 2007-06-04 15:36:58

Od: "krzys" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziekuje wszystkim za opinie
nie wiem co to za rodzaj krwiaka
gdyz nie mam tego badania przed soba

ale wymioty bole głowy sa stale a
ze wzgledu na strajk nie chca przyjac jej do szpitala
no i notoryczne zawroty glowy :(

Dziekuje wszystkim

10. Data: 2007-06-04 17:39:21

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 4 Jun 2007 17:36:58 +0200, krzys wrote:

> ale wymioty bole głowy sa stale a

To niepokojące.

> ze wzgledu na strajk nie chca przyjac jej do szpitala

A to dziwne.
Niezależnie od strajku, jeśli człowiek ma objawy sugerujące możliwość
zagrożenia życia/zdrowia, to lekarz musi go ocenić i zaopatrzyć.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)

opis EEG - co oznacza "numer worm"?
Potówki?