Lipa

1. Data: 2004-07-21 21:14:54

Temat: Lipa
Od: "dryska" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ehhh..., czujecie jak cudownie pachna lipy na wieczornym spacerze? Mam
nadzieje, ze macie je wszyscy w poblizu i mozecie upajac sie ich zapachem,
czego Wam serdecznie zycze!
Pozdrawiam
dryska

2. Data: 2004-07-21 22:19:42

Temat: Re: Lipa
Od: "Stefan Siudalski" <s...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ehhh..., czujecie jak cudownie pachna lipy na wieczornym spacerze?

Aleja lipowa

Posadziłem lipy. Posadziłem je wiele lat temu na własnym polu. Na tym polu
to chyba nigdy przedtem nie rosły lipy gdyż w słabej, ubogiej ziemi ledwie
starczało składników dla małych wisienek i dla wierzb które umiały rosnąć
nawet na piasku.
Lipy trzeba było podlewać gdyż tam to i sześćdziesiąt dni mogło nie być
deszczu. Przed suszą można je było ustrzec podlewając co kilka dni obficie
lecz zakątek na którym przyszło rosnąc lipom jest zastoiskiem mrozu i kiedy
wczesna wiosną słońce nagrzewało pnie drzew a mróz w nocy rozsadzał te pnie
w których ruszyły soki byłem bezradny. Prawie połowa z posadzonych drzew w
ten sposób straciła główny pień lecz obok wyrastały mocne odrosty i na polu
mam trzy i cztero lipki czyli lipy o trzech , czterech a nawet pięciu i
sześciu pniach które wyrosły na jednym korzeniu.
Mijały lata, lipy wyprowadziły korony tak, że tylko samochód osobowy mógł
przejechać aleją lipową. Tak - wyrosła aleja lipowa, nie tak piękna jak ta
którą w dzieciństwie widziałem w Podzamczu Chęcińskim. Tamta aleja miała
ponoć 400 lat, ta moja ma 25.
W koronach moich lip wychowuje się już kolejne pokolenie ptaków, kolejne
pokolenie pszczół zbiera nektar z ich kwiatów lub spadź z liści. Kolejne
pokolenie kuropatw ucieka przed jastrzębiem pod opadające do ziemi korony
drzew.
Lipy które znamy z parków czy ogrodów mają korony wysoko nad ziemią a te
moje to takie lipy z bajki które mogą dać uciekinierom schronienie i ukrycie
przed prześladowcami. Pewnie wystarczy znać odpowiednie zaklęcie lub po
prostu mieć odpowiednią wyobraźnię.
Co roku stawałem przed jedną i tą samą lipą i prosiłem o zrobienie zdjęcia.
Lipa rosła powoli, ja zmieniałem się na kolejnych zdjęciach powoli.. Ja się
starzałem, lipa dorastała.
Jest druga połowa czerwca, za tydzień, najpóźniej za dziesięć dni lipy
zakwitną. Siądę przy oknie na pięterku. Przy oknie z którego przy którym
niemal na wyciągnięcie ręki rosną lipy i ta jedna fotografowana. Będę
słuchał szumu pszczół zanurzony we wszechobecnym zapachu lip. Posadziłem
więc zapach i szum, posadziłem gniazda i ptaki, posadziłem cień i
schronienie, posadziłem szelest i spokój.
SJS 20 czerwiec 2004

3. Data: 2004-07-21 23:04:07

Od: "Piotr Siciarski" <p...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Stefan Siudalski" <s...@p...pl> napisał

Witaj Stefanie (grupa wraca do starego składu?)

>Posadziłem
>więc zapach i szum, posadziłem gniazda i ptaki, posadziłem cień i
>schronienie, posadziłem szelest i spokój.

Dziękuję za piękny opis kawałka życia.

> którą w dzieciństwie widziałem w Podzamczu Chęcińskim. Tamta aleja miała>
ponoć 400 lat, ta moja ma 25.

Jakoś dużo tu ostatnio wątków kieleckich:-)
Coś słychać o planach O.Bot w Podzamczu na terenach dawnej(?) Szkoły
Rolniczej, pewnie będziesz miał okazję i powód odwiedzić te lipy.

Pozdrawiam
p...@r...pl

4. Data: 2004-07-21 23:40:49

Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

Stefan Siudalski wrote:

> Aleja lipowa
>
> Posadziłem lipy. [...]

Ten przepiekny opis powienien znalezc swoje miejsce na stronie grupowej wraz z
ta wielokrotnie sfotografowana lipa.

Magdalena Bassett

5. Data: 2004-07-22 07:38:50

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "dryska" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
| Ehhh..., czujecie jak cudownie pachna lipy na wieczornym spacerze? Mam
| nadzieje, ze macie je wszyscy w poblizu i mozecie upajac sie ich zapachem,
| czego Wam serdecznie zycze!

Ja tam nie życzę nikomu czterech lip za płotem, z czego dwie bezpośrednio
atakują mój ogród. Wolałabym, żeby rosły 5 metrów dalej i wtedy mogłabym
zachwycać się zapachem.

Ponuro, Basia.

6. Data: 2004-07-22 07:49:46

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Stefan Siudalski" <s...@p...pl> wrote in

> Posadziłem lipy.

(ciach)

Piękne :-)
Magda ma rację :-)
Pozdrowienia - Ewa Sz. z jednš lipš na razie na 80 cm wysoka

7. Data: 2004-07-22 16:04:27

Od: Marta Góra <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Stefan Siudalski napisał:

> Aleja lipowa

<ciach>

Pięknie...
ech...

Prawie czuć ten zapach i słychać szum:-)

Pozdrawiam
Marta

8. Data: 2004-07-23 06:44:57

Od: "dryska" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> atakują mój ogród. Wolałabym, żeby rosły 5 metrów dalej i wtedy mogłabym

:(, przykro mi, że to właśnie lipy "atakują" Twój ogród. Ja mam tak
z ogromnym orzechem włoskim sąsiada rosnącym tuż przy granicy
naszych ogrodów. Do lipy mam stosunek specjalny i gdybym tylko miała
odpowiednio duży ogród... Ech...:)

Ryśka

9. Data: 2004-07-23 06:57:52

Od: Marx <m...@s...too.much.spam.write.to.newsgroup> szukaj wiadomości tego autora

Basia Kulesz wrote:

> [...]
> atakują mój ogród. Wolałabym, żeby rosły 5 metrów dalej i wtedy mogłabym

ja cie rozumiem. w centrum gliwic wiele ulic jest lipnych - zaparkowanie
pod lipa dostarcza niezlego widoku po powrocie, szczegolnie gdy padal
deszcz. Tzw samochod miododajny..
M.

kilka zdjęć...
Brrrrrruk w ogrodzie