Re: MIŁOŚĆ

From: "Redart" <r...@o...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: MIŁOŚĆ
Date: Sun, 7 Sep 2008 12:56:02 +0200
<g8knod$5op$1@news.onet.pl> <g8klaq$ate$1@node1.news.atman.pl>
<g8mu1m$h09$1@news.onet.pl>
<2...@8...googlegroups.com>
<g8s37m$88m$1@news.onet.pl> <g8s3r0$691$1@inews.gazeta.pl>
<g8ttp4$ddq$1@node1.news.atman.pl> <g8u60r$3gm$1@news.onet.pl>
<g8udck$hvg$1@node1.news.atman.pl> <g937ug$3dc$4@news.onet.pl>
<g93krc$fa1$1@news.onet.pl> <g9his9$9ns$1@node1.news.atman.pl>
<g9lrdo$2ka$1@news.onet.pl> <g9lrt4$28de$1@news2.ipartners.pl>
<g9ohjg$pvd$1@news.onet.pl> <g9om7b$joh$1@news2.ipartners.pl>
<g9on62$dlr$1@news.onet.pl> <g9pkp4$p1u$1@inews.gazeta.pl>
<g9plqt$e64$1@news.onet.pl> <g9pn3u$olv$1@node2.news.atman.pl>
<g9q0mh$8fr$1@news.onet.pl> <g9qno9$1gqc$1@news2.ipartners.pl>
<g9rj02$k3r$1@news.onet.pl> <g9s286$7h2$1@node1.news.atman.pl>
<g9sb2v$oi3$1@news.onet.pl> <g9s8m9$caj$1@node1.news.atman.pl>
<g9t73n$b5e$1@news.onet.pl> <g9v4f5$kj2$1@node2.news.atman.pl>

news:g9v4f5$kj2$1@node2.news.atman.pl...
> Wypowiedź Jezusa z księgi Objawienia /Ap.11:3-13 bt/:

> A jeśli kto chce ich skrzywdzić, ogień wychodzi z ich ust i pożera
> ich wrogów. Jeśliby zechciał ktokolwiek ich skrzywdzić, w ten
> sposób musi być zabity.
> Mają oni władzę zamknąć niebo, by deszcz nie zraszał dni ich
> prorokowania, i mają władzę nad wodami, by w krew je przemienić,
> i wszelką plagą uderzyć ziemię, ilekroć zechcą.

Trochę nieswojo się czuję odpowiadająca na Twoje pytania w wątku, który, jak
mi się wydaje, uznałeś za zamknięty, no ale radzę sobie z tym ;)

Co do powyższego tekstu i generalnie co do wejścia w płaszczyznę
religijną... Uważam, że temat odczytywania Biblii, w szczególności tych
fragmentów zawierających wizje zagłady, potworności, śmierci itp - to temat
zbyt obszerny, by bym był w stanie w kilku słowach rzetelnie cokolwiek
sensownego tu powiedzieć. Nie znaczy to, że nie mam dość dobrze wyrobionego
zdania. Jak znajdę czas i będzie odpowiedni klimat to może postaram się na
ten temat trochę napisać. Z tym, że od razu zastrzegam, że jak wchodzą
tematy religijne, to najbardziej sensowne, co mogę zaoferować, to
umieszczenie tematu w perspektywie buddyjskiej - bo tę religię znam
najlepiej i najgłębiej (spośród innych znanych mi religii). Jednocześnie
uważam, że buddyzm ma zupełnie nieźle 'rozpracowany' temat 'potwornych wizji',
czyli np. otwarcie podchodzi do takich kwestii, jak:
- skąd się one biorą - czy są naturalne, czy chore, czy w ogóle należy je
oceniać
- jaka jest ich rola w religii
- jaka jest ich rola w rozwoju duchowym człowieka
- czy są prawdziwe, czy nieprawdziwe,
- czy należy tu z czymś walczyć, czy może jest tu coś przydatnego
- na czym warto się skupić, a co należy uznawać za niebezpieczne
- jakie pułapki czyhają na zajmujących się tematem.
Nadmienię tylko, że w buddyzmie funkcjonuje pojęcie demona, ale także
oświeconej istoty w tzw. formie groźnej. Przedstawia się je np. na malunkach
przyozdobione ludzkimi czaszkami, z mieczem lub nożem do cięcia zwłok w
dłoni, roztaczające wokół siebie aurę palącego ognia, depczące wijące się w
konwulsjach ludzkie ciała itp. - bogactwo i rozmaitość takich wizerunków
jest ogromna. W chrześcijaństwie trudno znaleźć podobne ujęcia, ale też nie
jest ich pozbawione (np. św. Jerzy walczący ze smokiem).

Nie jestem jednak pewien, czy Ty (czy ktokolwiek inny) jest tym naprawdę
zainteresowany. Temat nie jest łatwy.