Re: Meridia - zamienniki

Newsgroups: pl.misc.dieta
Date: Thu, 3 Jun 2004 13:08:58 +0200
Sender: news user <n...@j...net>
From: Karolina Matuszewska <g...@s...am.lublin.pl>
Subject: Re: Meridia - zamienniki

Hania wrote:

> wkleić!!!

Proszę bardzo, opis pochodzi z Indeksu Leków "Medycyny Praktycznej":

Sibutramina
sibutramine
anorexigenicum
A08AA

Działanie: Lek działający poprzez hamowanie wychwytu zwrotnego
noradrenaliny, serotoniny i dopaminy. Nasila poposiłkowe uczucie sytości
oraz zwiększa wydatek energetyczny, prawdopodobnie zwiększając
termogenezę, co łącznie prowadzi do zmniejszenia masy ciała. W
przeważającym stopniu lek wywiera efekt poprzez swoje metabolity.
Sibutramina oraz jej metabolity nie wykazują działania
cholinolitycznego, przeciwhistaminowego, charakteryzuje się małym
powinowactwem do receptorów serotoninowych, adrenergicznych,
dopaminowych, benzodiazepinowych i do kwasu glutaminowego. Nie hamuje
MAO. Podana p.o. wchłania się szybko, równoczesne spożywanie posiłku
zwalnia wchłanianie. Podlega efektowi ?pierwszego przejścia? przez
wątrobę, jest metabolizowana w obecności izoenzymu cytochromu P-450
(3A4) do czynnych farmakologicznie metabolitów (demetylowe pochodne M-1
i M-2), które są inaktywowane w wyniku hydroksylacji i koniugacji do
nieaktywnych M-5 i M-6. Maksymalne stężenie aktywnych metabolitów w
surowicy pojawia się w ciągu 3-4 h. Z białkami surowicy wiąże się w 97%,
metabolity M-1 i M-2 w 94%. Stężenie stacjonarne metabolitów jest
osiągane w ciągu 4 dni stosowania leku i jest w przybliżeniu 2 razy
większe niż po podaniu pojedynczej dawki. t1/2 metabolitów wynosi
odpowiednio 14 i 16 h i nie ulega zmianie podczas dłuższego stosowania.
Po podaniu pojedynczej dawki w ok. 85% (68-95%) jest wydalana przez
nerki i z kałem.

Wskazania: Leczenie chorych otyłych (BMI >=30 kg/m2). Leczenie pacjentów
z nadwagą (BMI >=27 kg/m2), u których istnieją związane z nią czynniki
ryzyka: cukrzyca typu 2 lub dyslipidemia.

Przeciwwskazania: Stwierdzona nadwrażliwość na lek. Otyłość spowodowana
niedoczynnością tarczycy lub nadczynnością kory nadnerczy. Istotne
zaburzenia łaknienia (anorexia nervosa, bulimia), psychozy, zespół
Gillesa de la Tourette'a. Stosowanie jednoczesne lub w czasie krótszym
niż 2 tyg. inhibitorów MAO, a także innych leków działających na OUN,
stosowanych w leczeniu psychoz (leki przeciwdepresyjne, neuroleptyki),
zaburzeń snu (tryptofan) lub w celu zmniejszenia masy ciała. Choroba
niedokrwienna serca, niewydolność serca, zawał serca, zaburzenia rytmu
(tachykardia), choroby naczyń mózgu (udar lub przemijające niedokrwienie
mózgu) w wywiadzie. Niepoddające się leczeniu nadciśnienie tętnicze.
Nadczynność tarczycy. Ciężka niewydolność wątroby, nerek, łagodny
rozrost gruczołu krokowego z zaleganiem moczu. Guz chromochłonny. Jaskra
z zamykającym się kątem przesączania. Nadużywanie narkotyków, leków lub
alkoholu w wywiadzie. Dzieci i młodzież do 18. rż. i pacjenci po 65. rż.

Interakcje: Ostrożnie stosować z lekami hamującymi metabolizm
sibutraminy (ketokonazol, erytromycyna, troleandomycyna, cyklosporyna),
ponieważ mogą spowodować znaczące zwiększenie stężenia sibutraminy i jej
metabolitów w surowicy oraz nasilić występowanie działań niepożądanych.
Metabolizm sibutraminy przyspieszają ryfampicyna, fenytoina,
karbamazepina, fenobarbital i deksametazon. Stosowana jednocześnie z
lekami o działaniu serotoninergicznym może spowodować wystąpienie
?zespołu serotoninowego?. Zastosowanie leku w przypadku przyjmowania
inhibitorów MAO wymaga 2-tygodniowej przerwy po odstawieniu inhibitora
MAO, podobnie w przypadku rozpoczęcia leczenia inhibitorem MAO. Istnieją
doniesienia o wystąpieniu objawów ?zespołu serotoninowego? w przypadku
jednoczesnego stosowania leczenia przeciwmigrenowego (sumatryptan),
pochodnych opioidów, soli litu, tryptofanu. Ostrożnie stosować u
chorych, którzy są leczeni preparatami zawierającymi efedrynę,
pseudoefedrynę lub fenylopropanoloaminę, ze względu na możliwość
zwiększenia częstostliwości rytmu serca lub podwyższenia ciśnienia
tętniczego. Nie wpływa na skuteczność działania środków
antykoncepcyjnych, nie stwierdzono interakcji z alkoholem.

Działanie niepożądane: Do często występujących działań niepożądanych (u
ponad 10% pacjentów) należą: utrata apetytu, zaparcia, suchość w ustach,
bezsenność. Rzadziej objawy ze strony układu krążenia: tachykardia,
kołatanie serca, wzrost ciśnienia tętniczego krwi, uderzenia gorąca; ze
strony układu pokarmowego: nudności, nasilenie dolegliwości związanych z
żylakami odbytu, ze strony OUN: zawroty i bóle głowy, parestezje,
uczucie strachu, poza tym potliwość, zaburzenia smaku. Do bardzo
rzadkich istotnych klinicznie działań niepożądanych (poniżej 1%) należą:
ostre śródmiąższowe zapalenie nerek, mezangialno-kapilarne kłębuszkowe
zapalenie nerek, plamica Schönleina i Henocha, drgawki, małopłytkowość,
odwracalne zwiększenie aktywności enzymów wątrobowych.

Ciąża i laktacja: Kategoria C. Nie stosować w ciąży i okresie karmienia
piersią.

Dawkowanie: P.o. początkowo 10 mg raz na dobę niezależnie od posiłku.
Jeśli pacjent źle toleruje tę dawkę, można ją zmniejszyć do 5 mg/d.
Jeśli pacjent dobrze toleruje dawkę 10 mg/d, a redukcja masy ciała jest
niewystarczająca (przynajmniej 2 kg w ciągu 4 tyg.), można zwiększyć
dawkę do 15 mg/d. Jeżeli ta dawka nie spowoduje odpowiedniej redukcji
masy ciała (2 kg) w ciągu kolejnych 4 tyg., lek należy odstawić. Nie
zaleca się dawki powyżej 15 mg/d.

Uwagi: Podczas przyjmowania leku należy stosować dietę o małej liczbie
kalorii. U chorych na nadciśnienie tętnicze wymagane jest monitorowanie
ciśnienia krwi. Należy uprzedzić pacjentów o możliwości upośledzenia
zdolności do obsługi pojazdów i urządzeń mechanicznych.

Preparaty
sibutramine

Brrr, mnie to zmroziło.

> super! jak myslisz, czy pu -erh w tabletkach to tez mielona pu-erh? (jesli
> tak, biore od mamy mlynek i dawaj...)

Coś mi mówi, że tak =] Coś mi mówi, że dzisiaj polecę do apteki po
kapsułki =D Aha, tylko w aptekach mają różne rodzaje kapsułek,
najpopularniejsze są tzw. "wafelki" -- ogromniaste kapsuły smakujące jak
opłatek, które mi przez gardło przejść nie mogą. Najlepiej prosić o
takie, w jakich są leki kupne, takie kolorowe błonkowate, te wchodzą
łatwo. I jeszcze coś -- niektóre aptekarki krzywo patrzą, jak ktoś pyta
o kapsułki, bo podciągają to jako półprodukt do produkcji leku i
odmawiają sprzedaży. Z jakiegoś powodu w jednych aptekach odmawiają, a w
drugich sprzedają bez mrugnięcia okiem.

> kurcze, jak tu sie pozbyc wieczorno-nocnego podjadania :( chyba mam cos z
> hormonami (ide dzis zebrac o skierowanie do endokrynologa), bo po primo
> zajadam sie przed okresem, drugie primo: chudne gdy jestem skrajnie
> szczesliwa lub mam duuuze klopoty (ech, zeszly rok i 10 kg do tylu, tylko
> piersi szukalam na plecach - i tak zle, i tak niedobrze). Podejrzewam
> tarczyce (suchosc skory, tendencje do tycia, zimno itd.), ale kiedys robilam
> w panstwowej przychodni badania i nic nie wykazaly...

Może chodzi o neurohormony? Serotonina, dopamina? AFAIK cukier zwiększa
produkcję niektórych neurohormonów, dając poczucie euforii (cukier ma
silne działanie uzależniające, czego niektórzy nie chcą przyjąć do
wiadomości). Spróbuj może poszukać książki "Serotonina: przełom w
dietetyce" Judith J. Wurtman i Susan Suffes, tam dużo napisano o tym, co
zrobić, żeby uwolnić się od uzależnienia od jedzenia i kontrolować
poziom neurohormonów. Jeśli będziesz miała problem ze znalezieniem tej
książki (kupować nie warto, ja z biblioteki pożyczałam), to daj znać na
priv, spróbuję poskanować Ci co ważniejsze informacje.

Pozdrawiam,
Karola