Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!new
s.nask.pl!news.nask.org.pl!newsfeed00.sul.t-online.de!t-online.de!border2.nntp.
dca.giganews.com!nntp.giganews.com!postnews.google.com!k36g2000yqb.googlegroups
.com!not-for-mail
From: glob <r...@g...com>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Mity kosmologiczne,kazirodztwo,matryjarchat.
Date: Fri, 23 Apr 2010 19:31:56 -0700 (PDT)
Organization: http://groups.google.com
Lines: 91
Message-ID: <3...@k...googlegroups.com>
References: <0...@b...googlegroups.com>
NNTP-Posting-Host: 67.228.166.109
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
X-Trace: posting.google.com 1272076316 7388 127.0.0.1 (24 Apr 2010 02:31:56 GMT)
X-Complaints-To: g...@g...com
NNTP-Posting-Date: Sat, 24 Apr 2010 02:31:56 +0000 (UTC)
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: k36g2000yqb.googlegroups.com; posting-host=67.228.166.109;
posting-account=oxm6WwoAAABbNq-FrLxteMJGewUj6LHu
User-Agent: G2/1.0
X-HTTP-UserAgent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 4.01; Windows CE;
PPC)/UCWEB7.0.0.41/31/352,gzip(gfe)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:535557
Ukryj nagłówki
glob napisał(a):
> W pelazgijskim micie o stworzeniu świata Eurymone wyłania się z
> Chaosu, tańcząc rozdziela niebo od morza, schwytała Wiatr Północny i
> rozcierając go w dłoniach stworzyła węża Ofiona, który następnie ja
> zapłodnił, potem złożyła jajo wszechświata, które ogrzewał Ofion. Z
> jaja wyłoniło się wszystko, co istnieje. Eurymone wraz z Orionem
> zamieszkali na Olimpie, jednak doszło do kłótni o to, kto faktycznie
> jest stwórcą świata. "Rozgniewana Eurymone rozbiła piętą głowę
> kochankowi, wybiła mu ząb i zesłała do mrocznych jaskiń pod ziemią".
> Zauważalne są tu po pierwsze stosunki kazirodcze -- Ofion został
> stworzony przez Eurymone, czyli był jej synem, a jednak odbył stosunek
> seksualny z nią, następnie został zesłany w otchłań,......
>
> Przykład kazirodztwa przedstawiłam we wstępie w micie pelazgijskim,
> jednak we wszystkich pozostałych mitach kosmologicznych elementy te są
> również obecne. Przytoczę za Robertem Graves'em fragment olimpijskiego
> mitu o stworzeniu."Na samym początku Matka Ziemia wyłoniła się z
> Chaosu i we śnie urodziła syna swego Uranosa, który spoglądając na nią
> czule ze szczytów gór polewał żyznym deszczem doliny, ona zaś rodziła
> trawy, kwiaty i drzewa oraz zwierzęta i ptaki. Od samego deszczu
> popłynęły rzeki, on też wypełnił wklęsłe miejsca wodą i tak powstały
> jeziora i morza".We fragmencie tym mamy również do czynienia z
> pierwsza parą na Ziemi -- matką i synem, którzy łączą się ze sobą i
> uczestniczą w akcie kreacji. Dopuszczają się zbrodni kazirodztwa,
> jednakże to pierwotne kazirodztwo nie traktowane jest jako zbrodnia,
> zdarzenie to miało miejsce w praczasie, czyli odwołując się do Freuda
> mogę stwierdzić, że prawo jeszcze nie istniało. Jako, że zdarzenie to
> zaistniało w świętym czasie, powtarza się w przyszłych pokoleniach.
> Syn Gai i Uranosa, Kronos, poślubia tym razem swą siostrę Reę....,
>
> Mit o Edypie
>
> Jednak wg Ericha Fromma "Mit ten można pojmować nie jako symbol
> kazirodczej miłości między matką a synem, lecz jako bunt syna przeciw
> władzy ojca w rodzinie patriarchalnej; małżeństwo Edypa i Jokasty jest
> jedynie drugorzędnym elementem, stanowi tylko jeden z symboli
> zwycięstwa syna, który zajmuje pozycje ojca, a wraz z nią przechwytuje
> wszystkie jego przywileje". Freud interpretował antagonizm między
> Edypem a Lajosem jako nieświadomą rywalizację wywołaną kazirodczymi
> dążeniami, natomiast u Fromma, który opiera się na teorii Bachofena,
> walka z władzą ojca jest odbiciem walki między patriarchalnym a
> matriarchalnym systemem społeczeństwa. Edyp jest przedstawicielem
> zasady matriarchalnej, jego postać, jak mawia Fromm, wiązała się z
> kultem bogiń ziemi. Mit Edypa przedstawiony zostaje przez Fromma jako
> przekaz historyczny traktujący o czasach zmiany ustroju z
> patriarchalnego na matriarchalny. Symboliczna interpretacja tego mitu
> przez Freuda wyparta zostaje przez rozumowanie historyczne. Na
> Jokaście spoczywa odpowiedzialność za to, co się stało, przez
> niewypełnienie matczynych obowiązków. Porzucenie własnego dziecka jest
> niewybaczalne z punktu widzenia społeczeństwa matriarchalnego, przez
> jej zbrodnię dochodzi to szeregu tragicznych wydarzeń, które powodują
> upadek całej jej rodziny. W micie tym można więc znaleźć przyczynę
> upadku matriarchatu.
Fajne prawda...cha.. kłamcy, to kobieta z synem stworzyła świat,
dlatego z tego takie tabu zrobiliście, ale moje wnioski są takie, że
we Francji i jeszcze paru innych krajach kazirodztwo nie jest
zabronione za obopólną zgodą . Obecnie widzimy jak powoli wyzwalają
się kobiety z systemu patryjarchalnego i Francja będąca awangardą,
kolepką kultury jest na czele tych zmian, czyli to rozluźnienie tabu
kazirodczego może wiązać się z pierwiastkami matryjarchatu...hm
ciekawe, tak myślę, ciekawe.
|