Szparagi

11. Data: 2007-05-10 09:37:50

Temat: Re: Mój pierwsz raz i ... ostatni.
Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"EnTe" <e...@o...pl> wrote in message
news:f1ulj8$qha$1@nemesis.news.tpi.pl...
> Wczoraj postanowiłam po raz pierwszy zrobić szparagi. Kupiłam białe,
ładne,
> świeżutkie. Obrałam, włozyłam do garnka i po 10 minutach gotowania
> sprawdziłam, były twarde jak drewno, po nastepnych pieciu tak samo, po
> piętnastu nadal niejadalne, bo okropnie łykowate, po dwudziestu wyjęłam,
ale
> jeść sie nie dało właśnie ze wzgledu na tę łykowatość, a poza tym były
> gorzkie jak piołun. (Wiecie, jak gorzki jest piołun i co to w ogóle jest?)
> Był to więc mój pierwszy raz i ostatni chyba.

Albo nie obrałaś z łyka do końca (słynne babskie skąpstwo - chop i tak
pochwali, bo mu nie dam w łóżku - potrzebna wieloletnia tresura samca), albo
gotowałaś nie tak jak należy - kup garnek do gotowania szparagów - głowki
musza wystawać nad powierzchnię - garnek jest po to, żeby uzyskać
równomierne ugotowanie się na całej długości. Niektóre twarde potrawy można
ugotowac dodając odrobinę sody oczyszczonej - tak na końcu noża - ale ja nie
stosuję, wolę planować, co mam ugotować, niż używać sposobów niezdrowych -
czasem użyć - to jeszcze nie szkoda...

Babeczko, z gotowaniem jak z miłością - musisz terminować z mistrzem, aby
nie być zawiedzoną, ale nawet mistrzowi może nie wyjść za pierwszym czy
drugim razem. Próbuj więc radośnie - kolejny bedzie strzałem w dziesiątkę!!!
Z całego serca życzę!!!

Garnek do szparagów:
http://www.smak-kuchni.pl/?zobacz=133&producent=

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/Produc
tDisplay?storeId=19&langId=-27&catalogId=10101&produ
ctId=51469

http://www.mniammniam.pl/sklep/index.php?act=det&kat
1=76&kat2=87&srt=&id=1779

Tani!!! :-P))) :
http://www.gama2000.pl/product/34/98

http://www.megamedia.pl/garnek-do-szparagow-fissler-
profi-garnek-do-szparagow-16cm.-4.7l..php?off=11

12. Data: 2007-05-10 10:05:29

Od: "EnTe" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> musza wystawać nad powierzchnię - garnek jest po to, żeby uzyskać
> równomierne ugotowanie się na całej długości.

Dziekuję, chociaż wolałabym, zeby było bez tej konstatacji zawartej w
pierwszym zdaniu. Mam pytanie, czy koniecznie te głowki muszą wystawać. Nie
można być całych szparagów włozyć na płasko do dużego garnka i zalać wodą?
Ma to jakies znaczenie?

13. Data: 2007-05-10 10:17:22

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"EnTe" <e...@o...pl> wrote in message

> Ma to jakies znaczenie?

Jeszcze raz - spastowane: "garnek jest po to, żeby uzyskać
Polecam tani - właśnie go sam zamówiłem.
Nie gniewaj się za życiowy żart.

14. Data: 2007-05-10 12:05:01

Od: Maciej Jastrzębski <p...@a...man.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

EnTe wrote:

> [...]
> gorzkie jak piołun. (Wiecie, jak gorzki jest piołun i co to w ogóle jest?)
> Był to więc mój pierwszy raz i ostatni chyba.

Były łykowate, bo za cienko obrane. Białe szparagi trzeba obierać dość grubo
(poza główkami oczywiście). Grube końce odłamać i wyrównać do jednej
długości. Jeśli były gorzkie, to niestety chyba wina szparagów, chociaż
gotowanie przez 20 minut na pewno im nie pomogło - 15 to maksimum. Na
przyszłość możesz spróbować je najpierw zblanszować, a potem ugotować w
świeżej wodzie z solą i cukrem. Jeśli nie masz specjalnego garnka do
szparagów (wysoki i wąski, z koszyczkiem), to po prostu zwiąż pęczek i ustaw
pionowo w garnku tak, żeby główki wystawały nad poziom wody - wtedy się nie
rozgotują. Ostatnio w telewizorze widziałem też taki pomysł, żeby gotować
szparagi w wywarze z obierek i odciętych końców. A zielone i tak lepiej
udusić na maśle.

--
#!perl -- Maciej "Pedro" Jastrzębski <M...@c...lublin.pl>
open(h,${$|})?$_=<h>.<h>:fwdmvgy;split??;$=-=$=;whil

15. Data: 2007-05-10 15:57:47

Od: "czeremcha " <c...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

EnTe <e...@o...pl> napisał(a):

> Wczoraj postanowiłam po raz pierwszy zrobić szparagi. Kupiłam białe,
ładne,
> świeżutkie. /.../

Nie-do-obrane - bedą łykowate i gorzkie.

Do obierania używam obieraczki do ziemniaków i obieram odwrotnie, niż reguły
nakazują - tj. robię to od uciętego końca w kierunku główki.
Obieraczka "sama wie", kiedy łyko się kończy.

I z uporem maniaka twierdzę, że specjalny garnek do gotowania szparagów nie
jest niezbędny /odczułam pewną satysfakcję, gdy przeczytałam u Nigelli, że
jest tego samego zdania/. Trzeba tylko pilować, żeby ich nie przegotować.
jeśli widelec wchodzi w nie-główkowy koniec szparaga z lekkim oporem, ale
bez chrzęstu - szparagi gotowe.

Ania

16. Data: 2007-05-11 09:14:17

Od: "EnTe" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "EnTe" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
Dziekuję, podejmę jeszcze jedna próbę.

17. Data: 2007-05-11 11:22:01

Od: "EnTe" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "czeremcha " <c...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> reguły
> nakazują - tj. robię to od uciętego końca w kierunku główki.
> Obieraczka "sama wie", kiedy łyko się kończy.

Dzięki.

18. Data: 2007-05-14 07:25:05

Temat: Re: Szparagi
Od: "E." <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

BBjk napisał(a):

> Jednego.
>
> Młode niezależnie od koloru gotuję 5 minut i starczy, są jędrne, więc
> dobre. Główki są ponad wodą, zadowolą się parą.
>
> Po 20 i < minutach to chyba pozostaną z nich jakieś sflaczałe pozbawione
> smaku włókna? Nie wiem, nie próbowałam.

Jakie włókna?
Jak Wy to robicie?
Szparagi muszę być świeże _ jak naciśniesz odciętą końcówkę musi tryskać
sok. Końcówki i tak odcinasz, po ugotowaniu takich nie ma mowy by były
włókniste.

E.

19. Data: 2007-05-14 07:28:57

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le lundi 14 mai 2007 ŕ 09:25:05, dans <f292sh$s9r$1@achot.icm.edu.pl> vous écriviez :

> [...]
> Szparagi muszę być świeże _ jak naciśniesz odciętą końcówkę musi tryskać
> sok. Końcówki i tak odcinasz, po ugotowaniu takich nie ma mowy by były

Po 20tu minutach gotowania i z najswiezszych szparagow pozostana tylko
twarde resztki.

Ewcia

--
Niesz