Re: Mój pierwsz raz i ... ostatni.

From: Maciej Jastrzębski <p...@a...man.lublin.pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Mój pierwsz raz i ... ostatni.
Date: Thu, 10 May 2007 14:05:01 +0200

EnTe wrote:

> Wczoraj postanowiłam po raz pierwszy zrobić szparagi. Kupiłam białe, ładne,
> świeżutkie. Obrałam, włozyłam do garnka i po 10 minutach gotowania
> sprawdziłam, były twarde jak drewno, po nastepnych pieciu tak samo, po
> piętnastu nadal niejadalne, bo okropnie łykowate, po dwudziestu wyjęłam, ale
> jeść sie nie dało właśnie ze wzgledu na tę łykowatość, a poza tym były
> gorzkie jak piołun. (Wiecie, jak gorzki jest piołun i co to w ogóle jest?)
> Był to więc mój pierwszy raz i ostatni chyba.

Były łykowate, bo za cienko obrane. Białe szparagi trzeba obierać dość grubo
(poza główkami oczywiście). Grube końce odłamać i wyrównać do jednej
długości. Jeśli były gorzkie, to niestety chyba wina szparagów, chociaż
gotowanie przez 20 minut na pewno im nie pomogło - 15 to maksimum. Na
przyszłość możesz spróbować je najpierw zblanszować, a potem ugotować w
świeżej wodzie z solą i cukrem. Jeśli nie masz specjalnego garnka do
szparagów (wysoki i wąski, z koszyczkiem), to po prostu zwiąż pęczek i ustaw
pionowo w garnku tak, żeby główki wystawały nad poziom wody - wtedy się nie
rozgotują. Ostatnio w telewizorze widziałem też taki pomysł, żeby gotować
szparagi w wywarze z obierek i odciętych końców. A zielone i tak lepiej
udusić na maśle.

--
#!perl -- Maciej "Pedro" Jastrzębski <M...@c...lublin.pl>
open(h,${$|})?$_=<h>.<h>:fwdmvgy;split??;$=-=$=;whil