1. Data: 2023-08-20 11:25:07

Temat: Jak zrobić lody, nie zamarzające na kamień w zamrażarce?
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

Co takiego jest w komercyjnych lodach, że są (dość) miekkie nawet w tych
-20C?

--
Marcin

2. Data: 2023-08-20 11:39:59

Od: Wiesiaczek <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Co takiego jest w komercyjnych lodach, że są (dość) miekkie nawet w tych
> -20C?

Sam nie robiłem, ale podejrzewam, że to kwestia mieszania w trakcie
mrożenia. Mieszanie nie pozwala na stworzenie zwartej struktury, i jest
jak jest.
Dawno dawno temu widziałem taki aparat do robienia lodów składający się
z pojemnika i mieszadła elektrycznego, który po napełnieniu wstawiało
się do zamrażalnika i tam się to mieszało.

--
Wiesiaczek - dziś z podkarpackiej wsi
"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

3. Data: 2023-08-20 12:33:40

Od: cef <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Co takiego jest w komercyjnych lodach, że są (dość) miekkie nawet w tych
> -20C?

Mniej wody?

4. Data: 2023-08-20 14:36:00

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2023-08-20, cef <c...@i...pl> wrote:

> Mniej wody?

A więcej czego? Jeśli tłuszczu to jakiego? Kombinuję od dłuższego czasu
i za diabła nie mogę znaleźć sposobu. Lody mają świetną konsystencję do
jakiś -10C, potem robi się kamień.

--
Marcin

5. Data: 2023-08-20 15:37:45

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Marcin Debowski napisał:

> A więcej czego? Jeśli tłuszczu to jakiego? Kombinuję od dłuższego czasu
> i za diabła nie mogę znaleźć sposobu. Lody mają świetną konsystencję do
> jakiś -10C, potem robi się kamień.

Przy próbach zamrażaniu żywych komórek (krioprezerwacji) napotkano na
problem rozsadzania ich przez kryształy wody. Zosatł on rozwiązany przez
dodatek niewielkiej ilości gliceryny. Tak zabezpieczone komórki można
morozić w ciekłym azocie (prawie -200°C) i nic im od tego nie jest.
Zaguglałem -- da się kupić "glicerynę spożywczą". Może warto spróbować?

Jarek

--
Palikocie, Palikocie, zamrozimy cię w azocie.

6. Data: 2023-08-20 16:03:01

Od: cef <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A więcej czego? Jeśli tłuszczu to jakiego? Kombinuję od dłuższego czasu
> i za diabła nie mogę znaleźć sposobu. Lody mają świetną konsystencję do
> jakiś -10C, potem robi się kamień.

Więcej może tłuszczu jakiegoś?
Nie znam się dobrze na produkcji lodów. Mam co najwyżej doświadczenia
z zakupów i przechowywania. Jak kupisz lody jakiegoś miernego producenta,
to jest duża szansa, że będą się składały
głównie z wody i smaku i wtedy zamarzają na kamień - jak woda.
Jak są w nich owoce (choć to też w kilkudziesięciu procentach woda)
albo są śmietankowe, to już chyba ten tłuszcz nie pozwoli zamrozić tej masy
na kamień. A może faktycznie technologia mrożenia albo jakiś dodatek
E-cos tam.
Sprawdza się statystycznie - sorbety są dość twarde, lody śmietankowe
czy waniliowe
już nie.

7. Data: 2023-08-21 01:56:20

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2023-08-20, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]
> morozić w ciekłym azocie (prawie -200°C) i nic im od tego nie jest.
> Zaguglałem -- da się kupić "glicerynę spożywczą". Może warto spróbować?

Myślałem nawet o tym, ale dopiero przy 45% gliceryny mamy efekt
prewencyjny dla -20C. Co prawda to nie oznacza, że przy niższych
stęzeniach mieszanina krystalizuje tak samo, ale nie wiem jaki zakres
mógłby wchodzić w grę? Z tego co widzę, bakterie potrzebuja min. 15% ale
bardziej złozone tkanki to już >60%.

--
Marcin

8. Data: 2023-08-21 02:15:35

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2023-08-20, cef <c...@i...pl> wrote:

> Więcej może tłuszczu jakiegoś?

Nawet próbowałem z róznymi roślinnymi, np. słonecznikowy ma -17C, ale
dla rozsądnych ilości (bez wpływu na smak np.) nie pomagały.

> [...]
> E-cos tam.
> Sprawdza się statystycznie - sorbety są dość twarde, lody śmietankowe

No własnie z mojego doświadczenia nie do końca. Sorbety zdecydowanie
mogą być miękkie (niekamienne) w -20C. Kup np. dojrzałe mango i zmiksuj.
Dojrzałe czereśnie również. Nawet truskawki, jesli dojrzałe, potrafią
być miękkie w takich teperaturach. To + patrząc po zachowaniu różnych
lodów z nieco wyższej półki, wydaje się, że istotnym czynnikiem jest
ilość cukru. Te wszystkie Ben&Jerry czy Haagendazy są nim przeładowane.
Z drugiej strony są lody z dość dolnej półki jak np. te:
https://shop.rewe.de/p/mondelez-oreo-ice-cream-480ml
/8515448

Bardzo miękkie nawet w tych -20C. Skład tak rozbudowany, że trudno się
czegoś chwycić, ale te dla odmiany są wyczuwalnie lekkie, więc obstawiam
napompowane powietrzem.

Tyle, że napowietrzenie trudno kontrolować, a cukru to bym najchętniej
nie dawał wcale. Przydałoby się jakies inne rozwiązanie.

--
Marcin

9. Data: 2023-08-21 11:16:50

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> stęzeniach mieszanina krystalizuje tak samo, ale nie wiem jaki zakres
> mógłby wchodzić w grę? Z tego co widzę, bakterie potrzebuja min. 15%

Tu chodzi o to, żeby lody pozostały lodami, nawet w mocno obniżonej
temperaturze. A nie o to, żeby krzywda nie stała się gronkowcowi
i salmonelli. Skoro bez dodatków przy -10°C krystalizacja jest jak
należy, to być może niewielki dodatek (np. 1%) przesunie tę granicę
w dół o kolejne 10 stopni?

Jarek

--
A mnie szajba uporczywa
W głowie szumi, w dołku gniecie,

10. Data: 2023-08-21 13:22:21

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2023-08-21, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]
> i salmonelli. Skoro bez dodatków przy -10°C krystalizacja jest jak
> należy, to być może niewielki dodatek (np. 1%) przesunie tę granicę

No rozumiem, ale żeby obniżyć p. zamarzania do -20C potrzeba aż 45%
gliceryny, a 35% do -10C. Jakoś nie chce mi się wierzyć w tak wybitny
efekt synregiczny, żeby kilka procent przesunęło o -10C.

--
Marcin

Mikroplastik w żywności.
Orzechy, pestki, nasiona.