"Monografia rodziny dereniowatych" - kupowac czy nie kupowac?

31. Data: 2008-03-08 06:57:47

Temat: Re: "Monografia rodziny dereniowatych" - kupowac czy nie kupowac?
Od: Kresowiec <i...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

? schrieb:

> Zaczniemy od piosenki o dereniu na stara nute.
> Poczekaj, pedze pisac.

U nas za Bugiem a potem pod Sleza spiewali:

"Deren, deren kolo chaty,
Taj nykomu oborwaty."

I.

32. Data: 2008-03-08 07:03:55

Od: Kresowiec <i...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

mirzan schrieb:

> Nie rozumiem,dlaczego Cię obśmiali.Dostałem dziś Cornelian Cherry Dogwood
> i co w tym śmiesznego.Może być najwyżej nazwa przekręcona,ale badyl jak badyl.
> Pod presją opinii publicznej zostaję derenistą hobbystą, w końcu butelka nalewki
> stoi biedna zapomniana.
> Pozderawiam.Mirzan

No bo to maslo maslane. Po angielsku Cherry Dogwood oznacza tyle co
nasze deren jadalny czy deren wlasciwy. Ale za dyche mozna bylo sobie
pozwolic na badyla. Zwykle angielskie czy amerykanskie odmiany sa drogie
i osiagalne dopiero po zlozeniu zamowienia. Niebezpieczenstwo:
Amerykanie kupili kilka ukrainskich dereni i przechrzcili je po swojemu.
Niestety wprowadzili tym taki zamet, ze nawet autorzy publikacji i
jednej ksiazki opisuja ta sama odmiane, nadajac jej odmienne cechy, choc
to jedno i to samo.

I.

33. Data: 2008-03-08 07:42:27

Od: "mirzan" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> No bo to maslo maslane. Po angielsku Cherry Dogwood oznacza tyle co
> nasze deren jadalny czy deren wlasciwy.

Wobec tego mój Cherry Dogwood ma na imię Cornelian.Zaraz jadę obejrzeć
mojego siewkowego, czy już szykować alkoholizm na nalewkę, która i tak do pięt
nie dorośnie czeremszance.
Pozdrawiam.Mirzan

34. Data: 2008-03-08 08:19:40

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"mirzan" <l...@o...pl> wrote in message

> Wobec tego mój Cherry Dogwood ma na imię Cornelian.Zaraz jadę obejrzeć
> mojego siewkowego, czy już szykować alkoholizm na nalewkę, która i tak do
> [...]

Amigdalina to hicior przeciwrakowy, ale jak działa w roztworze alkoholowym?

35. Data: 2008-03-08 08:29:18

Od: Kresowiec <i...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

mirzan schrieb:

> Wobec tego mój Cherry Dogwood ma na imię Cornelian.

Co na jedno wychodzi.

>Zaraz jadę obejrzeć
> mojego siewkowego, czy już szykować alkoholizm na nalewkę, która i tak do pięt
> nie dorośnie czeremszance.
> Pozdrawiam.Mirzan

Chcesz sobie nagrabac?! (ze sie tak ogrodniczo wyraze) Masz jakies
literackie slady tej czeremszanki? Moj deren zostal nawet nobilitowny
przez samego Jasia III a o czeremsze kto pisal?

I.

36. Data: 2008-03-08 11:06:51

Od: "?" <n...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> U nas za Bugiem a potem pod Sleza spiewali:
>
> "Deren, deren kolo chaty,
> Taj nykomu oborwaty."

Oto piosnka

O mój ty dereniu rozwijaj sie
O mój ty dereniu rozwijaj sie
Pójde do ogrodu, pójde ja do niego
Zapytam sie
Pójde do ogrodu, pójde ja do niego
Zapytam sie
A jak mi odpowie "zakwitne dla cie"
A jak mi odpowie "zakwitne dla cie"
Do szopki wedruje, zachwycam sie
Do szopki wedruje, zachwycam sie
Biore ja sekator do reki
Biore ja sekator do reki
I ostry szpadelek i ostry szpadelek
Do drugiej
I ostry szpadelek i ostry szpadelek
Do drugiej
Wezme tez nalewke z derenia
I gumowe buty od niechcenia

Mozesz sobie ja nucic wsród dereni,
a popijajac naleweczke komponowac
dalsze zwrotki i tak w kólko.

37. Data: 2008-03-08 12:52:33

Od: "mirzan" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Amigdalina to hicior przeciwrakowy, ale jak działa w roztworze alkoholowym?

Z alkoholem wzmocnione działanie, jak Roundup z siarczanem amomu.A barwnik
czerwony rozpuści wswzystkie złogi, aż kawałki cholesterolu całe wypadają
z człowieka, a wapno to w postaci pyłu wydobywa się z powietrzem.Po jednej
szklance czeremszanki,szklanka nie musi być mała.
Pozdrawiam.Mirzan

38. Data: 2008-03-08 12:55:36

Od: "mirzan" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Masz jakies
> literackie slady tej czeremszanki? Moj deren zostal nawet nobilitowny
> przez samego Jasia III a o czeremsze kto pisal?

Tak, ja trochę wyżej.
Pozdrawiam.Mirzan

39. Data: 2008-03-10 10:38:14

Od: t...@g...com (Tomasz Łukowski) szukaj wiadomości tego autora

07-03-08, Kresowiec <i...@t...de> napisał(a):

Pieknie dziekuje za odzew ale psmiele sie jeszcze cie w tej sprawie pomeczyc :-)
[...]

> I tu Cie mam! Musiala byc dobrze przygotowana. Napisz wiecej jaka byla:
> slodka czy raczej wytrawna, ciemnego koloru czy wpadajacego bardziej w
> cegle?

Dereniowka byla bardzo klarownym, mocnym trunkiem barwy raczej
herbacianej czyli w takim milym odcieniu brazu raczej bez elemnow
czerwieni czy fioletu.
Smak miala taki jak w sam raz :-) tzn zdecydowanie nie byla ulepkowym
likierem ale nazwalbym ja jednak wodeczka slodka z wyraznym,
orzezwiajacym, swiezym, bardzo przyjemnym akcentem kwaskowym. Zapach
tez bardzo przyjemny, wlasnie taki swiezo orzezwiajacy.

> Najbardziej rozpowszechniona odmiana jest 'Jolico'. Polecam tez rarytas
> o zoltych owocach, o lekko ananasowym posmaku 'Flava'. Mam tez inne
> odmiany ale te sa zbyt rzadkie i trudne do zdobycia.

Poczytalem troche o dereniach a lepiej bylo tego nie robic :-)
Rzeczywiscie jest sporo odmian o roznych lisciach, roznym pokroju,
roznych owocach. Kiedys moze pomysle jak zdobyc odmiane zoltoowocowa o
smaku ananasa czy odmiane Variegata ktora walory wizualne ponoc
skutecznie laczy z konsumpcyjnymi ale zdaje sie ze zaczac wypada mi od
Jolico bo zalety ma z tego co sie zorientowalem oczywiste a piszesz ze
jest dosc popularny wiec moze uda mi sie go gdzies namierzyc w kraju.
Tu mam prosbe - jesli ktos zna jakas szkolke ktora bylaby sklonna
sprzedac wysylkowo C. m. Jolico ( a moze tez Variegata czy tego
zoltoowocowego ananasa o krorym pisal Irek) to bardzo prosze o
informacje zanim poprosze Irka o adresy szkolek na zachodnich kresach
Europy :-) Mam po prostu nadzieje ze ceny krajowe jeszcze nie
dorownuja tym kresowym...

> Irek

pzdr
Tomek

40. Data: 2008-03-10 13:53:29

Od: Krzysztof Wilk <w...@m...agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> informacje zanim poprosze Irka o adresy szkolek na zachodnich kresach
> Europy :-) Mam po prostu nadzieje ze ceny krajowe jeszcze nie
Wysyłkowo to nie wiem, ale jest szansa zdobyć kilka odmian
w zaprzyjaźnionym nam punkcie w Krzywaczce.
Szewczykowie przywożą je z Holandii, pewnie w ramach wymiany za inne
rarytasy.
Ceny dereni też są rarytasowe raczej - około Kazimierza Wielkiego
za sztukę.
Krzysztof
P.S. a w ogóle to witaj w klubie - już Cię złapał derenioholizm ;-)

Co siejecie?
pleśń na ziemi
żywopłot
Ryby do oczek wodnych