Re: Na kanale Club - dieta Atkinsa cz. 2

From: "Krystyna*Opty*" <K...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.dieta
Subject: Re: Na kanale Club - dieta Atkinsa cz. 2
Date: Wed, 7 Jun 2006 22:12:38 +0200

Użytkownik "Krystyna*Opty*" <K...@p...onet.pl> napisał w
wiadomości news:e5psm3$sc4$1@news.onet.pl...
> własnie się zaczęło

cz. 2
----Cytat:

Z poparciem hollywoodzkich gwiazd i przy rozpowszechnieniu otyłości dieta
Atkinsa zyskała popularność. Ale wyjątkowy sukces odniosła dopiero wtedy, gdy
przeszła na nią pewna grupa osób - mężczyźni. Atkins zaproponował im kuszące
rozwiązanie problemów z tuszą.

Gina Lombardi /Hollywood Personal Trainer/:
- Dieta Atkinsa jest wymarzona dla fanów piłki nożnej.

Wśród entuzjastów diety Atkinsa najszczęśliwsi są mężczyźni. Paul Bolton należy
do jej wielbicieli. Zrzucił 12 kg i nie wierzę, że może jeść takie rzeczy:
- Na śniadanie jadam zazwyczaj smażone potrawy albo pastę z pięciu gotowanych
jaj i masła. Do tego kawa z podwójną śmietanką, zalecane są produkty tłuste z
dużą zawartością cholesterolu. Gdy jesz pierwsze smażone śniadanie: jajka na
bekonie, kiełbaski, pomidora z grilla, myślisz, że to nie poskutkuje i roztyjesz
się. Ale po dwóch tygodniach stajesz na wadze i stwierdzasz, że zrzuciłeś ponad
6 kg.

Matt Roberts /Personal Trainer/:
- Ludzie uwielbiają dietę bez diety. Atkins utrafił w tę potrzebę.

Colette Heimowitz /Atkins Health & Medical Information Services/:
- Nagle ludzie mogli jeść ser, steki kilka razy w tygodniu i jajka z żółtkami.

Michelle Davies /Heat Magazine/:
- Nie chcę dyskryminować płci, ale to raczej potrawy dla panów. Faceci akceptują
tę dietę, bo mogą jeść steki i kurczaki. Nie ma tu nic dla dziewczyn, żadnych
sałatek.

Dla Eryka Rous dieta Atkinsa okazała się idealna, gdy chciał szybko schudnąć:
- To było w 2001 r. Zapytałem oficera Sił Powietrznych czy mogę przelecieć się
dwumiejscowym Harrierem. Odpowiedział, że tak, ale muszę się odchudzić, bo
pasażer nie może ważyć więcej niż 80 kg. Lubię dietę Atkinsa, bo mogę jeść
ulubione potrawy w dowolnych ilościach. Smakuje mi mięso i ryby, ale nigdy nie
przepadałem za warzywamy. Lubię ser w przeciwieństwie do chleba i słodyczy.
Spodobała mi się ta dieta, mogłem jeść co chciałem. To było w sam raz dla mnie.
W końcu poleciałem samolotem ważąc 81 kg, więc dieta zadziałała.

Gdy Eryk znów przybrał na wadze, powrócił do diety Atkinsa.

Matt Roberts /Personal Trainer/:
- Jest atrakcyjna dla mężczyzn, bo jasno określa co wolno, a czego nie wolno
jeść. Nie ma dwuznaczności i kompromisów. Możesz jeść to, a tamtego nie. To
działa. Mężczyźni cieszą się, że zaplanują swoje życie. Oto moje śniadanie,
obiad i kolacja, a tego nie jem. Proste.

Ale nie dla Niki:
- Nie cierpię codziennego gotowania, uwielbiam produkty łatwe do przyrządzenia:
ziemniaki w mundurkach, makaron, ryż. Bardzo mi ich brakuje. Nie przestanę za
nimi tęsknić, bo lubię ich smak. Rano zjadłam bekon smażony na patelni grillowej
i kilka łyżek pomidorów z puszki. Trochę za dużo, ale było warto. Wieczorem idę
do restauracji, zamówię hamburgera z serem i bekonem z awokado oraz surówkę,
ale na pewno podwędzę komuś frytkę.

W Ameryce frytkom grozi wyginięcie.

Merle Ginsberg /Hollywood Journalist/:
- Gdy przeprowadziłam się tu w latach 80-tych słowo ser było tu nieprzyzwoite.
To brie, mój Boże! Sklepy z serami bankrutowały. Teraz wszystkie delikatesy
w Los Angeles mają wielkie lady z serami. Nie wiem, czy ktoś w Stanach jada
jeszcze pączki. Doszczętnie je zdyskredytowano. Jak przetrwają cukiernie?

Gina Lombardi /Hollywood Personal Trainer/:
- W piekarni w Brentwood ..... wydłubują miękisz z bajgli i nadziewają je
indykiem, albo serem.

Merle Ginsberg /Hollywood Journalist/:
- Wiele włoskich restauracji przekształciło się w bary suszi. Wszędzie suszi
i saszimi, i tuńczyk. Na przyjęciach podaje się przystawki - tylko mięso i
tuńczyka.

W Nowym Jorku panuje podobny trend. Restauracja OLA wprowadziła menu zgodne
z dietą Atkinsa.

Roberto Hernandez /Chef Cuisine/
- Ograniczenie węglowodanów to nowy trend. Ludzie zamawiają potrawy z poza
karty. Jedzą steki, ale bez ziemniaków. Dlatego wpadliśmy na pomysł
przygotowywania specjalnych dań. Ludzie na diecie dziękowali, że mogą zamówić
potrawę bez zawracania głowy i zmieniania jej składu. Świetny pomysł! Nie
będziemy na siłę proponować pieczywa. W naszej restauracji przestrzegamy zasad
diety Atkinsa. Dziś wszystkie restauracje oferują dania niskowęglowodanowe.
Ludzie są coraz bardziej świadomi.

Gina Lombardi /Hollywood Personal Trainer/:
- Możesz zamówić białkowego hamburgera.

Co to takiego?

Gina Lombardi /Hollywood Personal Trainer/:
- Dwa kotlety z serem zawinięte w sałatę. Widać tu wyraźny wpływ Atkinsa.

Merle Ginsberg /Hollywood Journalist/:
- Na przyjęciach nie uświadczysz chleba, ani kromki. Serwowanie pieczywa, albo
proszenie o nie przy stole uznawane jest za ekscentryczne i niegrzeczne. W Los
Angeles nie ma ani jednego kartofla. Ziemniaki są w złym guście.

Michaela Bremowitz należy do milionów Amerykanów, którzy wypróbowali dietę
Atkinsa:
- Stosuje ją 90% Nowojorczyków. Miałam problemy ze zrzuceniem ostatnich dwóch i
pół kilo. To jedyna dieta, dzięki której zniknął nadprogramowy tłuszczyk.
Unikam wielkiej czwórki: białego makaronu, mąki, ryżu i ziemniaków. Wybieram
restauracje uwzględniające dietę Atkinsa. Trzeba być zdyscyplinowanym. W Nowym
Jorku można już śmiało poprosić o zmianę frytek na szpinak. Nie patrzą na ciebie
jak na wiariata. Bez tłumaczenia rozumieją o co chodzi. Jedzenie w restauracjach
nie jest problemem, ale trudno znaleźć nowy temat do rozmowy.
- Dieta Atkinsa uzmysłowiła mi ile pieczywa jadłem. Byłem uzależniony od
węglowodanów. Mogłem zjeść miskę makaronu, kanapkę i nagle widziałem chleb na
stole.
- Dobrze, że mam to za sobą. Na widok makaronu robię znak krzyża, może to
kwestia tekstury.

Niki nie może kupić gotowych dań niskowęglowodanowych, więc ma już dość diety.
- Denerwuję się i mam dość. Nie do wiary, co jedzenie robi z człowieka.
Mój mocz ma okropny kolor, jestem chora, boli mnie brzuch i co 20 minut biegam
do toalety. Niemożliwe by ta dieta wyszła komuś na zdrowie. Ohyda. Jak mogę to
sobie robić? /płacze/

Niki nie jest zwolenniczką teorii Atkinsa. Nie tylko ona. Popularność diety
irytuje dietetyków i lekarzy. Postrzegają ją jako chwilową modę.

Tom Sanders /Professor of Nutrition, Kongs College, London/:
- Dieta Atkinsa to kolejny chwyt reklamowy. Potrzeba oryginalnego pomysłu,
żywieniowego bełkotu, wiarygodnej osoby do propagowania idei, najlepiej z
tytułem doktora, która popadła w niełaskę oraz sama była otyła i schudła po
zastosowaniu diety, a także obietnice szybkiej utraty wagi.

Andrew Prentice /Medical Research Council/:
- Irytuje mnie ilość diet wywodzących się z pseudonauki. To bardzo proste.
Mogę wymyślić setki diet i zbić na nich fortunę, zapewniając że działają
w wyjątkowy sposób.

Colette Heimowitz /Atkins Health & Medical Information Services/:
- Badania wykazały, że duża ilość tłuszczu i mała węglowodanów zwiększają
wydatek energetyczny. By poznać przyczynę, trzeba wykonać kolejne badania, ale
niewątpliwie wydatek energetyczny zmienia się jeśli większość energii pochodzi
z tłuszczu.

Przeciwnicy twierdzą, że w diecie brak magii, po prostu ogranicza ona spożycie
energii.

Tom Sanders /Professor of Nutrition, Kongs College, London/:
- Każda dieta skutkuje, jeśli ogranicza się spożycie energii. Dieta Atkinsa
działa, bo połowa normalnie pobieranej energii pochodzi z węglowodanów. Jeśli
ograniczy się ich spożycie, ilość kalorii racji pokarmowej ulega redukcji.
Trudno zastąpić energię dostarczaną przez węglowodany dodatkiem tłuszczu, bo
sam nie jest zbyt smaczny, chyba że połączy się go z węglowodanami.

Jane Ogden /Health Psychologost, Kings College, London/:
- Tyjemy, gdy spożycie energii przewyższa jej wydatek podczas aktywności
fizycznej. Jeśli spożyjemy jej mniej, tracimy na wadze. To podstawowe równanie.
Nie ma różnicy z czego pochodzi energia.

Tydzień przed testem Niki pogubiła się w liczeniu węglowodanów i kalorii:
- Właśnie skończyłam pracę, rano byłam niegrzeczna i zjadłam płatki, potem
szukałam węglowodanów. Najadłam się na dwa dni ale potrzebowałam tego przed
biegiem. W tym tygodniu mam test sprawnościowy a nie odżywiałam się zdrowo.
Przyplątało się przeziębienie i czuję się przybita. Potrzebuję więcej energii.
W tym tygodniu muszę być w formie żeby przygotować się do sprawdzianu. Wieczorem
zjem trochę owoców. Przez weekend przytyłam kilogram, może to wina płatków.
Warto było jeść te ohydztwa przez tydzień? Zbrzydła mi ta dieta. Mój organizm
zatrzymuje wodę... Nieważne... To kompletna bzdura i strata czasu...

Przeciwnicy Atkinsa obawiają się, że oprócz steków, masła i śmietany jego dieta
serwuje wiele zagrożeń dla zdrowia.

Tom Sanders /Professor of Nutrition, Kongs College, London/:
- Dieta Atkinsa daje zły przykład. Sugeruje, że jest zdrowym sposobem
odżywiania. Niestety, szkodzi zdrowiu.

Amanda Wynne /British Dietetic Association/:
- Obawy skupiają się na tym, co dieta wyklucza. Dieta Atkinsa wyklucza spożycie
wielu produktów ważnych dla zdrowia, szczególnie z pełnego ziarna. Jest też
uboga w owoce i warzywa.

Tom Sanders /Professor of Nutrition, Kongs College, London/:
- Jedzenie dużej ilości owoców zmniejsza ryzyko udarów i chorób serca. Dieta
Atkinsa ogranicza ich spożycie. Żywieniowców niepokoi mała zawartość wapnia i
innych składników mineralnych, co prowadzi do osteoporozy. Niekorzystne jest
także wysokie spożycie białka.

Dr Ian Campbell /Chair, National Obesity Forum/:
- Duża zawrtość białka w diecie obciąża nerki i wątrobę.

Tom Sanders /Professor of Nutrition, Kongs College, London/:
- Wysokie spożycie białka zwierzęcego wiąże się ze wzrostem ryzyka zachorowania
na raka prostaty i piersi.

Największą krytykę wywołała wysoka zawartość tłuszczu w diecie.

Dr Ian Campbell /Chair, National Obesity Forum/:
- By obniżyć zawartość poziom cholesterolu należy zmniejszyć zawartość tłuszczów
nasyconych w diecie. Atkins tego nie robi.

Tom Sanders /Professor of Nutrition, Kongs College, London/:
- Nie zniechęca ludzi do jedzenia tłuszczu zwierzęcego, który jest przyczyną
chorób serca.

Oskarżenia o powodowanie dysfunkcji nerek, raka, osteoporozy, chorób serca
podważają zdrowotność diety. Ale niektórzy uważają, że tłuszcz nie jest tak
nebezpieczny jak sądzimy. Badania nad dietą Atkinsa przeprowadzone na
Uniwersytecie w Pensylwanii i opublikowane w 2003 roku dały zaskakujące wyniki.

Dr Tom Wadden /Director of Weight & Eating Disorders program university of
Pennsylvania/:
- Większość ludzi sądzi, że ta dieta wywołuje miażdżycę. Można jeść do woli
tłuszcz i białko. Widzimy zdjęcia steków zwieńczych kulami masła. Wydaje się,
że prowadzi to do wzrostu poziomu cholesterolu. W diecie Atkinsa jedną z
niespodzianek był szybszy wzrost poziomu dobrego cholesterolu niż w przypadku
diety niskoenergetycznej. O dziwo, ryzyko zdrowotne diety w kontekście zawału
serca było mniejsze niż przewidywano.

Colette Heimowitz /Atkins Health & Medical Information Services/:
- Wyniki opublikowane w The New England Journal off Medicine wykazały
bezpieczeństwo i skuteczność żywieniowego podejścia Atkinsa.

Tom Sanders /Professor of Nutrition, Kongs College, London/:
- Organizacje komercyjne zawsze wkorzystują publikacje naukowe by potwierdzić
własne teorie. Ten artykuł nie dowodził, że dieta Atkinsa jest bezpieczna lub
skuteczniejsza. Wykazał, że otyli tracą na wadze i na początku łatwiej im
zastosować tę dietę.

Dieta Atkinsa ma potężnych wrogów, szczególnie w przemyśle spożywczym.

John Briffa /Nutritional Physician & Writer/:
- Przemysł chętnie sprzedaje nam żywność bogatą w węglowodany. Wytwórcy
produktów dietetycznych bazują na niskiej zawartości tłuszczu. Wreszcie mamy
przemysł farmaceutyczny, który ma własny interes w utrwaleniu poglądu, że
tłuszcz w diecie i wysoki poziom cholesterolu we krwi - są złe. Wtedy chętnie
sięgamy po leki na jego obniżenie, by zapobiec chorobom serca. Zbierając to w
całość należy stwierdzić, że istnieje poliyczny powód by zdyskredytować Atkinsa,
co ma duże znaczenie w toczącej się właśnie dyskusji. Dieta cud? [...]

W Wielkiej Brytanii skutki są już widoczne. Wzrosły wydatki na mięso, jaja i
ser. Natomiast spadła sprzedaż pieczywa i ziemniaków. Jeśli więcej osób
przejdzie na dietę niskowęglowodanową, będzie to miało dramatyczny wpływ na
przemysł spożywczy. Chcąc zarobić na popularności diety firma Atkinsa produkuje
szeroki wybór dań i suplementów. Zyski podwoiły się do 120 mln dolarów gdy
produkty trafiły do Wielkiej Brytanii. 20 lat temu pacjenci przechodzący na
dietę Atkinsa nie mieli takiego wachlarza wygodnej żywności. Dziś nie ma żadnych
wymówek. Można robić kanapki z niskowęglowodanowym chlebem, jeść substytuty
słodyczy, zamienniki posiłków, naleśniki, bułeczki, wafle i chleb. Życie stało
się prostsze.

Colette Heimowitz /Atkins Health & Medical Information Services/:
- Bodźcem do podjęcia produkcji żywności była chęć pomocy pacjentom.

Uczynny Atkins dostarczy ci nawet posiłki do domu. 35 dolarów dziennie - to
drogo, ale jest z czego wybierać.

Pracownik firmy spożywczej Atkinsa:
- Można skosztować wspaniałych potraw: halibuta, miecznika z grilla, filet
Minion
pieczone w piersi kurczaka, sernika, tostów i gofrów. To jedyna dieta,
gdzie delektując się takimi potrawami nie tyjemy, ale chudniemy.
Dzień jedenasty, na śniadanie jajecznica z serem i kanadyjski bekon, na obiad
sałatka, a na kolację filet Minion z grilla. Oto shake, dobra przekąska i
wypełniacz. Kuchnia dostarcza dania o szóstej rano, jest kolejnym oddziałem
rozwijającego się imperium Atkinsa.

Ale jedna z pacjentek [Niki] nie wytrzymała bez węglowodanów:
- Brakuje mi energii i wciąż jestem przeziębiona. Mój organizm domaga się
owoców, więc w przyszłym tygodniu zacznę je jeść. Będę świadoma ile węglowodanów
zawiera banan, ale to smaczny owoc. Nikt nie mówił żeby nie jeść babanów, bo
zawierają tłuszcz. Byłam w pracy, na śniadanie zjadłam płatki. Nie powinnam tego
robić, ale miałam straszną ochotę. Obiad i kolacja będą zgodne z dietą Atkinsa.
Nie pamiętam co dziś jadłam... płatki, kurczaka i kotleciki z tuńczyka. [...]
Jestem zmęczona, zestresowana i niespokojna. [...]

Robert Atkins zmarł w kwietniu 2003 roku w wieku 72 lat. Zostawił żonie 10 mln
dolarów i rozwijającą się firmę produkującą żywność i suplementy.
Czy doktor Atkins zostawił trwałe dziedzictwo? Czy jego nazwisko i dieta
przetrwają, czy przeminą w mgnieniu oka?

Merle Ginsberg /Hollywood Journalist/:
- Hollywood zawsze skorzysta z nowej diety. Słyszałam jak rozmawiano o diecie
South Beach, ale wygląda na to, że wszystkie koncepcje, które pojawiły się po
diecie Atkinsa są wariacjami na jej temat. Atkins wciąż tu jest.

Dr Ian Campbell /Chair, National Obesity Forum/:
- Są naukowe dowody na jej potwierdzenie, niewystarczające bym ją zastosował,
ale nie jest to podejrzana koncepcja. Pozostaje w użyciu od 30-tu lat. Gdyby
sąd miał wydać wyrok, już by to zrobił.

John Briffa /Nutritional Physician & Writer/:
- Dieta Atkinsa może pojawiać się i znikać, ale zostawiła trwałe przekonanie,
że na dłuższą metę niskie spożycie węglowodanów jest korzystne.

Dr Tom Wadden /Director of Weight & Eating Disorders program university of
Pennsylvania/:
- Obecnie dieta jest lepiej uzasadniona. Można ją z powodzeniem stosować przez
6 miesięcy lub rok. Ale nie oczekujcie, że na obecnym etapie wydamy zalecenie
by tak odżywiało się całe społeczeństwo.

Dzięki diecie Atkinsa Niki schudła 5 kg w 3 tygodnie. Nie było łatwo.
Czy utrata wagi pomoże jej zaliczyć test? :
- Oblałam... Dotarłam dalej niż poprzednio, ale nie jestem dość dobra. Byłam
grubsza niż połowa zdających, co mi nie pomogło. Ciężko pracowałam, ale nie
jestem gotowa, bo nie mogłam... Czas mijał a ja nie nadążałam, biegłam ale nie
byłam w stanie się rozpędzić. Przerażająca tortura. [...]
...Będę trenowała i uważała na to co jem. Wykluczę produkty niskotłuszczowe,
bo zawierają mnóstwo cukru. Gdy zachce mi się czegoś słodkiego zjem czekoladę,
albo owoc. Nie chcę odstawiać cukru, bo życie jest zbyt krótkie. Niewiele piję
i już nie palę. Łatwiej było rzucić papierosy niż przejść na dietę Atkinsa, a
paliłam od 15-tu lat...

Narrator: Donna Donowan Wersja polska: Studio Company Warszawa
Tekst: Marcin Gajzler Czytała: Adriana Gostkowska-Wilk
Produced & Directed by Emily Shields
--- Koniec cytatu.

Krystyna