Nadczynnosc tarczycy

11. Data: 2004-10-29 11:38:00

Temat: Re: Nadczynnosc tarczycy
Od: "Klapuch :-)" <k...@o...-p-l> szukaj wiadomości tego autora

Dnia tego, podwoje nieba się rozwarły i głos "Jolanta Pers"
<j...@N...gazeta.pl> grzmiąc na głowami przerażonych istot przekazał
ku Ziemi tę wiadomość:

>A Ty nie możesz się powstrzymać od nieustannego pisania bzdur o rzeczach, o
>których nie masz pojęcia?

Krotki cytat z Twoich wypowiedzi:
>Przez parę dni nie wolno się stykać z nikim, więc i tak pacjentkę trzeba
>izolować, a potem nie brać dzieci na ręce i przytulać. No i zakaz zachodzenia
>w ciążę przez pół roku.

Mowisz, ze nie wolno sie stykac z nikim, a POTEM (tzn. w okresie kiedy
pacjent rzekomo nie stanowi juz zagrozenia dla otoczenia) nie wolno
zblizac sie do dzieci. Ciekawe dlaczego, skoro pacjent moze juz
"normalnie" zyc i przebywac wsrod ludzi.

>Terapia (...), nie daje _żadnych_, powtarzam, _żadnych skutków "popromiennych" i
wszystkie
>histerie "o rany, promieniowanie" są w tym przypadku mocno przesadzone.

1) Leczenie zwierzat aktywnym jodem:
"(...) moze stanowic potencjalne niebezpieczenstwo dla osob majacych z
nim kontakt. (...) [miejsce] w ktorym (...) pozostaje dopoki poziom
radioaktywnosci nie spadnie do poziomu bezpiecznego dla ludzi"
(http://www.vetserwis.pl/tarczyca_kot.html)

2) okres 1/2 rozpadu jodu 131J wynosi 8 dni. Przez tyle czasu jest on
aktywny wydzialając z siebie promieniowanie.

3) Wpływ promieniowania na organizm:
Szkodliwy wpływ promieniowania jonizującego na organizm żywy i
człowieka polega na wzbudzaniu i jonizacji atomów, które z kolei mogą
prowadzić do zmian czynnościowych i morfologicznych. Jednak nie
wszystkie zmiany w budowie i funkcjonowaniu materiału genetycznego
organizmu ujawniają się natychmiastowo. Zwykle aby zaobserwować zmiany
trzeba określonego odcinka czasu, są to tak zwane zmiany późne. Skutki
napromieniowania ciała ludzkiego przedstawiono w tabeli nr 2.
Biologiczne skutki promieniowania jonizującego u ludzi można podzielić
na dwie grupy:
somatyczne - występujące bezpośrednio po napromieniowaniu całego
ciała. Późniejsze skutki takiego napromieniowania to białaczka,
nowotwory złośliwe kości, skóry, zaćma, zaburzenia przewodu
pokarmowego, bezpłodność.
genetyczne - związane z mutacjami w obrębie materiału genetycznego.
Małe dawki promieniowania pochłonięte jednorazowo, dają obraz
morfologiczny w postaci zmutowanych organizmów dopiero w kolejnych
pokoleniach. Z kolei duże dawki są najczęściej dawkami letalnymi.

4)
Do zastosowań medycznych używa się izotopów krótkożyjących. W
oddziałach izotopowych szpitali klinycznych wykonuje się badania
czynnosci tarczycy, wątroby, nerek, diagnostyczne badania chorób
układu krążenia i zaburzeń ukrwienia a także gospodarki wodnej. Do
tego typu zastosowań stosuje się izotopy charakteryzujące się
półokresem zaniku od kilku sekund do kilku dni. Stsowanie izotopów
krótkożyjących zmniejsza narażenie pacjenta do niezbędnego minimum.
Jeżeli chodzi o rodzaj emitowanego promieniowania, preferowane są
emitery X i gamma w zakresie energetycznym od kilkunastu do kilkuset
keV.

Zmniejsza narazenie do niezbedenego minimum, co oznacza, ze pacjent
jednak jest na cos narazony.

5)
Dodatkowe efekty uboczne leczenia radiojodem
Wczesne:

zaostrzenie nadczynności tarczycy,
zapalenie tarczycy,
zapalenie ślinianek,
niedoczynność przytarczyc.
Późne:

niedoczynność tarczycy: po upływie roku 3 - 46 % leczonych, po
upływie 10 lat 30 - 80 % leczonych

6) Jakkolwiek - jesli pacjent ma wybor: leczenie operacyjne lub
leczenie radiojodem to pewnie bezpieczniejsze jest dla niego to
drugie.
Nie oznacza to jednak, ze wprowadzanie do organizmu substancji
promieniotworczej, dziajajacej na tarczyce jest zupelnie obojetne dla
reszty organizmu.
Oczywiscie, nie beda to skutki jak w Czarnobylu, z rentgenem juz nie
jestem pewien ze wzgledu na kilkaset tysiecy razy dluzszy czas
napromieniowania, jednak z rozna dawka.

------------------------------------
Wiesz co - moze sie nie znam. Nie moge znac sie na wszystkim.
Stad moje stwierdzenie: "wedlug mnie".

Jesli twierdzisz, ze nieustannie pisze bzdury o rzeczach, o ktorych
nie mam pojecia to po prostu mnie nie czytaj, albo przylep mi
tabliczke z napisem "troll", "abuse" czy inną - jaka Ci bedzie
pasowac.

Jesli twierdzisz, ze pisze bzdury to mam do Ciebie pytanie. Skad
pochodzi Twoja wiedza na ten temat, skoro na jej podstawie osądzasz
innych?

Nie powiedzialem, ze terapia jodem od razu zabije pacjenta.
Moze czasami wyolbrzymiam sprawy tak, aby latwiej byly widoczne, albo
po prostu mam taki styl wypowiedzi.

Moze rowniez jest nieco ironiczny, ale powstal on z obserwacji swiata
i z usuwania skutkow postepowan niektorych osob, ktore np. przepisuja
tabletki na obnizenie cisnienia przy cisnieniu 110/70 ze skutkiem
zapasci.

A jesli oskarzasz mnie o pisanie glupot to prosze o udowodnienie tego.

pozdrawiam
czekam na odpowiedz
Klapuch

-------------------------
//(\ /)\\ Klapuch
(/: ' ' :\) gg: 3736633
^.---.^ www.klapuch.komrel.net
: '._.' : "Bóg jest sprawiedliwy:
mądrzejszym dał więcej rozumu, a głupszym mniej."

12. Data: 2004-10-29 14:56:43

Od: "Jolanta Pers" <j...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Klapuch :-) <k...@o...-p-l> napisał(a):

> [...]
> zblizac sie do dzieci. Ciekawe dlaczego, skoro pacjent moze juz
> "normalnie" zyc i przebywac wsrod ludzi.

Dzieci nie wolno brać na ręce i przytulać. Przytulać dlatego, że na tę
odległość promieniowanie działa, a dzieci dlatego, że osobniki niedojrzałe są
o wiele bardziej wrażliwe niż dojrzałe. Elementarne.

Wszystkie środki ostrożności w zaleceniach dla osób po terapii radiojodem są
oczywiście przewidziane ze sporym marginesem bezpieczeństwa. Tak naprawdę to
trzeba unikać ludzi przez 3-4 dni, kiedy wydala się nadmiar jodu (bo to jest
główny problem, a nie robienie za chodzące radioźródło) oraz przez parę
tygodni nie przytulać się do małych dzieci i kobiet w ciąży. Tyle.

> 1) Leczenie zwierzat aktywnym jodem:
^^^^^^^^^
NTG. pl.sci.weterynaria.

> 2) okres 1/2 rozpadu jodu 131J wynosi 8 dni. Przez tyle czasu jest on
> aktywny wydzialając z siebie promieniowanie.

O matko, następny, który do szkoły miał pod górkę i na lekcję fizyki w
podstawówce nie dotarł. Na tę o tym, czym jest "okres połowicznego rozpadu"
na pewno.

[chlast straszne skutki promieniowania]

Które z powyższych występują u pacjentów poddanych terapii radiojodem, w
jakim nasileniu i u jakiego procenta?

> 5)
> Dodatkowe efekty uboczne leczenia radiojodem
> Wczesne:
>
> zaostrzenie nadczynności tarczycy,

Oczywiste - uwalniane są hormony. Ale (co równie oczywiste) jest to bardzo
krótkotrwały efekt i dla większości pacjentów i tak niedostrzegalny.

> zapalenie tarczycy,
> zapalenie ślinianek,
> niedoczynność przytarczyc.
> Późne:

Kolego dyletancie, kolega nie wymienił najczęściej spotykanego skutku
ubocznego. Ale skoro z kolegi taki ekspert w guglaniu, to nie będę
podpowiadać jakiego.

> niedoczynność tarczycy: po upływie roku 3 - 46 % leczonych, po
> upływie 10 lat 30 - 80 % leczonych

Tak, tak, po wycięciu tarczycy oczywiście nie występuje niedoczynność.

> Wiesz co - moze sie nie znam. Nie moge znac sie na wszystkim.
> Stad moje stwierdzenie: "wedlug mnie".

"Według Ciebie" to możesz sobie pisać o pogodzie albo ostatniej piosence
Britney Spears. Na grupie sci przynajmniej wypadałoby nie pisać takich
zuzpełnych nonsensów.

> Jesli twierdzisz, ze pisze bzdury to mam do Ciebie pytanie. Skad
> pochodzi Twoja wiedza na ten temat, skoro na jej podstawie osądzasz
> innych?

Ta konkretna? Od personelu Zakładu Medycyny Nuklearnej Szpitala Wojskowego w
Krakowie. Dać telefon do kierownika?

> Nie powiedzialem, ze terapia jodem od razu zabije pacjenta.
> Moze czasami wyolbrzymiam sprawy tak, aby latwiej byly widoczne, albo
> po prostu mam taki styl wypowiedzi.

Co w większości przypadków prowadzi do pisania bzdur. Pogratulować.

> [...]
> i z usuwania skutkow postepowan niektorych osob, ktore np. przepisuja
> tabletki na obnizenie cisnienia przy cisnieniu 110/70 ze skutkiem

Hipnotyczny ogląd świata u niektórych to naprawdę nie jest wina redakcji.

> A jesli oskarzasz mnie o pisanie glupot to prosze o udowodnienie tego.

Mówisz, masz.

JoP

Wysoki wskaźnik amylazy ( trzustka ) - gdzie się udać
tabletki czy wkładka a karmienie piersią
spóźniona miesiączka
antykoncepcja dla kobiet lub mężczyzn
Psychiatra, Psycholog w Krakowie