Re: Napięciowe bóle głowy.

From: "Magdalena Chlebna" <m...@N...gazeta.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Napięciowe bóle głowy.
Date: Sat, 20 Sep 2003 06:46:52 +0000 (UTC)

db501 <d...@t...net> napisał(a):

> [...]
> pewien ze istnieja inne modele, jedne bardziej dokladne inne mniej. Modele
> sa uogolnieniem i zaden z niech nie jest kompletny. Nie ma potrzeby uzywania
> modelu bardziej dokladnego niz jest to konieczne. Analogicznie nie uzywa sie
> fizyki relatywistycznej jesli fizyka niewtonowska jest wystarczajaco
> dokladna. Podobnie w geografii do pewnych celow przyjmuje sie ze Ziemia jest
> plaszczyzna do innch ze jest kula, do innych ze jest elipsa, mimo ze wiadomo
> ze nie jest ani plaszczyzna, ani kula, ani elipsa, tylko geoida.

Jasne, koncepcji stresu też jest wiele, ale te które się stosuje w medycynie
pozapsychiatrycznej są jasne i konkretne.

> Nie badz smieszna. Czy internista rozmawia z pacjentem z bolem glowy na
> temat Jerkesa-Dodsona. Mysle ze nie. A mimo to nie odbieraja mu uprawnien
> wykanywania zawodu. Moze powinni jesli to takie szkodliwe.

Nie o to chodzi. Jak rozmawiam z pacjentem kardiochurgicznym, który wychodzi
do domu po by-passach, to co mu da jak mu powiem, że ma unikać stresu.
Niepotrzebną frustrację. Powiedz sam, co to dla ciebie znaczy. Jeżeli stresem
jest dla niego praca, ma unikać pracy? Jeśli stresem są studia, to ma unikać
studiów. Pacjent słysząc, że ma unikać stresu, niezależnie z jakim
rozpoznaniem jest to związene, nie załapie o co chodzi, jeśli mu tego nie
wytłumaczysz. Nie ma prostej recepty "unikać stresu" i sprawa załatwiona.

> Ty chyba nie znasz zycia.Powinnas porozmawiac z bylym wiezniem obozu
> koncentracyjnego, alkoholikiem chodzacym na transfuzje krwi co miesiac, albo
> z zeglazem ktory przezyl bo zjadl swojego kolege po tym jak mieli wypadek na
> pelnym morzu. Obawiam sie ze twoj kincept na nic sie nie zda. Ciekawe co bys
> powiedziala 12 letniej gwalconej przez ojczyma, ze co ze jej stresu nie da
> sie uniknac?

Zauważ, że rozmawiamy o koncepcji stresu, którą się stosuje w medycynie
pozapsychiatrycznej. W powyższych przypadkach uwzględnia się szereg innych
czynników.

> Ja nie twierdze ze kazdego stresu da sie uniknac, ale jesli sie
> da to dlaczego nie.

Stres to nie jest właściwością sytuacji, ale naszą jej interpretacja. Ralacja
pomiędzy nami, a tą sytuacją. Tu jest szalenie istotny aspekt poznawczy i to
co nam w głowie siedzi.

Pozdrawiam, Madzia