Nie kojarze lubczyka

1. Data: 2001-10-17 12:28:36

Temat: Nie kojarze lubczyka
Od: <m...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

Prosze sie nie smiac, ale chyba nie wiem co to jest. Przynajmniej pod ta
nazwa. Potrzebuje go do ziemniakow Bozenki i nie moge zaskoczyc. Moze
lacinska nazwa? Albo niemiecka? Moze angielska?
Te ziemniaki zaraz zaczynam robic i juz musze wyskoczyc do sklepu. Z gory
dzieki.
Dzisiaj chaotyczna M-gosia

1. Data: 2001-10-17 12:35:05

Temat: Re: Nie kojarze lubczyka
Od: "{Wilma}" <w...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <m...@h...com> napisał w wiadomości
[...]

Kiedy takie ziele "Lubczyk" naprawde istnieje. Niedawno nawet dokupilam. W
zapachu przypomina troche maggi. Dawniej kobiety dodawaly go aby zdobyc serce
ukochanego (sic!)
pozdr. Wilma

1. Data: 2001-10-17 12:37:29

Od: "Tomek" <t...@i...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Levisticum officinale

1. Data: 2001-10-17 12:38:58

Od: <m...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

"{Wilma}" <w...@s...pl> wrote in message

> [...]
> zapachu przypomina troche maggi. Dawniej kobiety dodawaly go aby zdobyc

Dzieki Wilma, ale ja nie w Polsce, wiec nie moge powiedziec: " Heeft u
misschien lubczyk" hahahahaha. Dalej cierpliwie czekam na innojezyczne
wersje.
M-gosia

1. Data: 2001-10-17 12:39:01

Od: oshin <b...@a...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

<m...@h...com> napisal(a) nam tak:
>Prosze sie nie smiac, ale chyba nie wiem co to jest.

zdjecie: http://wiem.onet.pl/wiem/004281.html
opis (za WIEM onet.pl):
Lubczyk ogrodowy, lubczyk lekarski (Levisticum officinale),
wieloletnia roślina z rodziny baldaszkowatych, pochodzący z Azji
Środkowej. Od dawna uprawiany jako roślina przyprawowa, występuje
również jako roślina zdziczała w Europie i w Ameryce Północnej.
Posiada silnie rozwinięty system korzeniowy, krótkie, grube kłącze z
którego w pierwszym roku wyrasta rozeta dużych ciemnozielonych,
podwójnie pierzastych liści. Od drugiego roku roślina wypuszcza
wysokie do dwóch metrów łodygi, rozgałęzione, puste w środku. Na
szczytach pędów zakwitają żółte kwiaty zebrane w baldachy. Owocem jest
rozłupka, rozpadająca się na dwie brunatne niełupki.
Roślina posiada charakterystyczny, podobny do selera zapach. Surowcem
leczniczym jest korzeń lubczyka, zbierany od drugiego roku wegetacji.
Korzeń lubczyka zawiera olejek eteryczny, garbniki, żywice, kwas
jabłkowy, kawowy i chlorogenowy, pochodne terpenowe, cukry,
fitosterole, sole mineralne: wapnia, potasu, magnezu, fosforu, sodu,
żelaza, manganu, cynku, miedzi, kobaltu, molibdenu i boru.
Charakterystyczny zapach nadaje lubczykowi lakton kwasu sedanowego.
Owoce lubczyka zawierają olejki eteryczne, olej tłusty, flawonoidy,
terpeny, fitosterole, sole mineralne, kwasy organiczne i witaminę C.
Lubczyk był uprawiany w starożytnej Grecji i w Rzymie jako roślina
przyprawowa. W początkach drugiego tysiąclecia p.n.e. został
rozpowszechniony w Europie Środkowej. Wtedy też zaczęto stosować go w
celach leczniczych wiążąc z nim wierzenia, że może przynieść
pomyślność w miłości i małżeństwie. Dziewczęta wplatały go do
weselnych wianków, włosów lub przypinały do sukni ślubnej.
Korzeń lubczyka ma słabe działanie moczopędne, przeciwdziała wzdęciom,
zmniejsza napięcie mięśni gładkich, poprawia trawienie i przyswajanie
pokarmów. Lubczyk stosuje się przy zaburzeniach czynności lub
zapaleniu nerek, niestrawności, wzdęciach oraz jako antidotum w
kuracjach odwykowych palaczy tytoniu. Świeże lub suszone liście służą
jako przyprawa do zup, mięs, sosów i sałatek. Wyciągi z ziela i
korzeni lubczyka służą do wyrobu kostek przyprawowych Maggi.

oshin
http://szanty.art.pl/~bydnorz
kliknij i nakarm glodne dzieci! http://www.pajacyk.pl
--
George Eliot
Nie twierdze, ze kobiety sa glupie: zostaly stworzone

1. Data: 2001-10-17 12:39:13

Od: "Tomek" <t...@i...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

ache des montagnes, liveche z francuska..

1. Data: 2001-10-17 12:41:00

Od: "zosia" <z...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Może lacinska nazwa? Albo niemiecka? Moze angielska?

slownik mowi: levisticum officinale, a po angielsku lovage. ladnie, co?

1. Data: 2001-10-17 12:52:42

Od: <m...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

Wy to jak pogotowie ratunkowe, w 10 min wszystkie 3 jezyki. Ale kicha, nadal
mi to nic nie mowi, w super markecie nigdy nawet czegos zblizonego nie
widzialam. No trudno, trzeba bedzie odpuscic sobie lubczyka i skropic
kartofelki zwykla maggi.
W kazdym razie widze ze na was zawsze mozna liczyc
M-gosia

1. Data: 2001-10-17 13:02:39

Od: "Tomek" <t...@i...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

trzeba bylo tak od razu, das heisst Liebstoeckel przez o z umlautem.

1. Data: 2001-10-17 13:18:49

Od: <m...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

"zosia" <z...@m...pl> wrote in message

a po angielsku lovage. ladnie, co?

> Liebstoeckel przez o z umlautem.

To cos z miloscia: love, Lieb, lubczyk (od lubienia).
Cos mi swita, ze tu jest Liefdeskruiden - przyprawa zakochanych. Chyba bingo
!
M-gosia

ale perelke znalazlam :)
BLYSKAWICZNA ZUPA Z CZERWONEJ SOCZEWICY
O wedzarni
ziolowe racuchy amarantusowe
pasta pistacjowa (papista) - z pistacji, zielonego groszku i sezamu