Re: Nie ma co się cieszyć z wysokiego IQ

Newsgroups: pl.sci.psychologia
Date: Sat, 20 Feb 2016 19:44:33 -0800 (PST)
Subject: Re: Nie ma co się cieszyć z wysokiego IQ
From: j...@o...pl

W dniu środa, 17 lutego 2016 10:04:49 UTC+1 użytkownik Chiron napisał:
> Użytkownik <j...@o...pl> napisał w wiadomości
ps.com...

> [...]
> Jest tu pewna niedogodność, z uwagi na przypadek,
> że przy wysokich kosztach działań doprowadzających do uzyskania
> produktu, a niskich później kosztach produkcji,
> przy jednoczesnym małym zapotrzebowaniu rynkowym,
> firma poniosłaby straty - można tu jednak przypuszczać,
> że takie przypadki byłyby na tyle rzadkie, aby można
> było wpisać je w normalne ryzyko działalności,
> ewentualnie można tu dodatkowo ustanowić mechanizm
> niwelujący w/w opisaną niedogodność na zasadzie
> ustanowienia ceny minimalnej aż do czasu równowagi
> poniesionych wydatklw i uzyskanych zysków,
***
> [...]
> przeszczepu- wynajduje lek na AIDS, etc. Działa znane nie tylko w ekonomii
> zjawisko synergii. Oni już zarobili na swoich pracach.
> Ba! Czasem jakiś natchniony indywidualista wynajdzie coś fajnego. Np i
> wynajduje np lek na AIDS, i...ginie w tajemniczych okolicznościach.
> Do tego tylko bym dodał to, że raczej potężna korporacja nie będzie skłonna
> za niewielkie pieniądze sprzedawać leku na AIDS nawet, jak już na tym sporo
> zarobiła- bo wynalazła go szukając leku przeciwodrzutowego- na którym już
> zarobiła. Co innego samotny geniusz czy małą firma rodzinna. Ci nierzadko

Dobrze waść prawisz, a co najważniejsze logicznie.
Z tymi korporacjami to świat, czyli tak właściwie my, będzie miał problem.
Miejmy tylko nadzieję, że nie oplotą pajęczyną całego globu,
przy tym tak zniewalając finansowo własnych pracowników, że życia
poza nimi nie będą sobie wyobrażali.
Jednak, jak słusznie zauważyłeś, wielkie firmy są właściwie nieodzowne
jeśli świat ma się w mirę szybko rozwijać w kierunku nowych technologi,
czy to informatycznych, przemysłowych, czy bioinżynierii.
Tak więc nie tyle powinniśmy psioczyć na sam fakt ich istnienia,
co wprowadzać regulacje ukierunkowujące korporacje na działania
ku dobru społeczeństwa, a nie wyłącznie na maksymalizowanie zysków.
Jest to trudne zadanie, bo jak piszesz korporacja sama z siebie
chyba nigdy nie przedłoży życia ludzkiego nad własny dochód.
Co więcej, jakoś tak czuję przez skórę, że obecne rządy państw
częstokroć takie działania wprost wspierają.
Więc my, jako zwykli mieszkańcy tej planety, mamy problem podwójny
i dopóki nie zjednoczymy się w duchu kapitalizmu z ludzką twarzą
(no brzydkie określenie, ale cóż) i tak daleko posuniętej wolności
na ile tylko się da, zawsze będą nami manipulować - dla naszego dobra,
oczywiście.

jacek
(sorki, dokończę jutro, bo późno się jakoś zrobiło)