Re: Nienawiść

Date: Tue, 16 Nov 2010 11:54:34 +0100
From: medea <x...@p...fm>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Nienawiść
<ib20b6$cn$1@news.onet.pl> <ib8haj$fpd$1@news.onet.pl>
<ib8mge$398$1@news.onet.pl> <ib8mma$3qi$1@news.onet.pl>
<ib8pr0$fek$1@news.onet.pl> <ib8u4f$v7n$1@news.onet.pl>
<1...@i...googlegroups.com>
<ib9093$r4d$1@news.task.gda.pl>
<a...@z...googlegroups.com>
<ib9o2q$s4e$1@news.onet.pl> <ib9rph$fft$1@news.dialog.net.pl>
<9...@f...googlegroups.com>
<ib9t58$g6u$1@news.dialog.net.pl> <iba2fk$fgc$1@inews.gazeta.pl>
<ibcalm$r8o$1@news.dialog.net.pl> <ibch3k$30v$1@news.task.gda.pl>
<ibeg6u$pf9$1@news.onet.pl> <ibek25$41o$1@news.dialog.net.pl>
<ibr05t$8na$1@news.onet.pl>
<2...@g...googlegroups.com>

W dniu 2010-11-16 09:47, Stalker pisze:

> A mem to to samo co gen? :-)

Nie to samo, ale nawet tu pewnie by się jakieś ścieżki
przyczynowo-skutkowe znalazło. Konstrukcja organizmu, pod względem
czysto fizycznym, wpływa przecież na to, jacy jesteśmy "z charakteru". A
nie da się ukryć, że fizyczne podobieństwo narodowościowe też jest. Temu
przecież nie zaprzeczysz.

> Czy kształtują nas PRZEDE WSZYSTKIM cechy, które "wyssaliśmy z mlekiem
> matki",
> (co np. niemiecki "wilczy naród" (by XL) robi wyjątkowo dobrze i mamy
> gotowy wniosek:
> każdy Niemiec od razu rodzi się nazistą)
>
> Czy może geny dają tylko pewien ogólny POTENCJAŁ, który w zależności
> od wychowania
> (czytaj: programowania MEMAMI) może się przemienić w "dobro" lub
> "zło"?

To jest odwieczny i nierozstrzygalny problem, podobnie jak z tym
charakterem narodowym. Kształtuje nas i jedno i drugie. Ale nie można
zaprzeczyć, że efekt tego podwójnego oddziaływania ISTNIEJE.

> 1. Z naszego podwórka: Co sie dzieje takiego, że Polacy, którzy na
> miejscu nie potrafią się:
> zorganizować, pracować, co tam jeszcze, po wyjeździe na Zachód doznają
> nagłej metamorfozy? :-)
> (tzn. czy POTENCJAŁ genowy da się wykorzystać tylko i wyłącznie w
> jeden sposób? A może to właśnie memy decydują o tym jak zostanie
> wykorzystany potencjał i wystarczy ludzi "przeprogramować"?)

To jest zupełnie inna sprawa. Jesteśmy w innym punkcie rozwoju
gospodarczego, niż kraje tzw. Zachodu i tam musimy włożyć jednak
relatywnie mniejszy wysiłek w stosunku do korzyści, jakie możemy
osiągnąć, niż musielibyśmy dla tych samych korzyści włożyć tutaj. Tutaj
wiele z tych korzyści przy podobnym wysiłku byłoby w ogóle nierealnych.
Zresztą to jest opis sytuacji sprzed kilku lat, bo w tym momencie to się
zmienia. Aha, w dodatku na obczyźnie włączają się dodatkowe siły
pojawiające się w sytuacjach ekstremalnych, więc człowiek musi sobie
poradzić.

> 2. USA przyciąga do siebie ludzi, o pewnym profilu
> "osobowościowym" (czytaj: zapewne genetycznym),
> skuszonych "amerykańskim snem", "od pucybuta do milionera" itd. Oni
> sie tam zjeżdżaja z całego świata...
> Czy można powiedzieć, że to Amerykanie wysysają z mlekiem matki
> odwagę, chęć ryzyka i co tam jeszcze?

Ale Ameryka to społeczeństwo bardzo zróżnicowane i mam wrażenie, że się
nie mówi nigdy o stereotypowym Amerykaninie, a raczej o jakimś
wyobrażeniu na temat samego kraju, o warunkach, chociażby prawnych czy
innych rozwiązaniach systemowych, które sprzyjają wszelkiej aktywności.
Oczywiście mogę się mylić, ale sama mam takie wyobrażenia.

PS: nie odpowiedziałeś mi na temat Włocho-Niemców. Ciekawa jestem, czy
znasz takich ludzi, jeśli to oczywiście nie jest zbyt osobista
informacja. ;)

Ewa