Data: 2001-02-26 08:57:40
Temat: Re: Nocne rozmowy 23.02.01 - TVP1 godz 22:15
Od: Joanna <r...@p...onet.pl>
Pokaż wszystkie nagłówki
in article 978sjj$fru$...@n...tpi.pl, ... z Gormenghast at
p...@p...promail.pl wrote on 24-02-01 17:53:
> # Dlaczego chcąc sprzedać wytworzony produkt staramy się opakować go
> "estetycznie",
> zapewnić mu zachęcającą (a nie zniechęcającą) reklamę? Czyżby słowo
> "estetyczny"
> oznaczało coś obiektywnie dobrego?
"W swiecie, w ktorym wiekszosc podstawowych potrzeb konsumentow jest juz
zaspokojona, wyzsze wartosci najlatwiej przekazac przy pomocy spelniania
sprawdzalnych empirycznie potrzeb estetycznych" /B.Schmitt, A.Simonson:
Estetyka w marketingu/
Estetyka stanowi w marketingu dodatkowy element roznicujacy. W sytuacji, gdy
wszyscy maja doskonala dystrybucje, ceny oraz jakosc - wartosc dodatkowa
wyrozniajaca firme/marke/produkt osiagnac mozemy przez ciekawa promocje i
estetyczne opakowanie. Ale estetyka to tez cos wiecej, niz zwykla dekoracja
- to kultura i obowiazujace w niej jakosci, to swiat wartosci, ktory
modeluje i scala grupe odbiorcow.
A estetyczne jest wartosciowane powszechnie w naszej kulturze jako dobre.
Ale co oznacza wg Ciebie "obiektywnie"? Estetyka jest wymierna w
kategoriach konwencji, zwyczaju. Nie ma rzeczy obiektywnie pieknych -
wartosciowanie estetyczne jest uwiazane do podmiotu percepujacego przedmiot
estetyczny. Jest wiec subiektywne. A to, co powszechnie uznane za piekne -
intersubiektywne jedynie.
Pozdrawiam,
Joanna
|