Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!n
ews.man.poznan.pl!news.ipartners.pl!news.nask.pl!news.tpi.pl!not-for-mail
From: "... z Gormenghast" <p...@p...promail.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Nocne rozmowy 23.02.01 - TVP1 godz 22:15
Date: Tue, 27 Feb 2001 00:15:05 +0100
Organization: Gormenghast
Lines: 54
Message-ID: <97eo41$6ni$1@news.tpi.pl>
References: <976l2n$5r5$1@news.tpi.pl> <978sjj$fru$2@news.tpi.pl>
<B6BFD914.4057%rewaj@poczta.onet.pl>
NNTP-Posting-Host: pa164.jeleniag.ppp.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.tpi.pl 983229377 6898 212.160.39.164 (26 Feb 2001 23:16:17 GMT)
X-Complaints-To: u...@t...pl
NNTP-Posting-Date: 26 Feb 2001 23:16:17 GMT
X-Priority: 3
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.00.2014.211
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.00.2014.211
X-MSMail-Priority: Normal
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:75210
Ukryj nagłówki
Joanna opowiedziała w news:B6BFD914.4057%rewaj@poczta.onet.pl...
na temat jednego z pytań ... z Gormenghast :)
(...)
> Estetyka stanowi w marketingu dodatkowy element roznicujacy. W sytuacji, gdy
> wszyscy maja doskonala dystrybucje, ceny oraz jakosc - wartosc dodatkowa
> wyrozniajaca firme/marke/produkt osiagnac mozemy przez ciekawa promocje
> i estetyczne opakowanie.
No tak. A jak to się ma do liderów kontrowersyjnych zespołów muzycznych, gdzie
adresatem produktu jest określona subkultura młodzieżowa. W takim przypadku
tworzy się w tym samym przecież celu komercyjnym, opakowanie świadomie
kontrowersyjne, odstające w jakiś sposób od potocznie rozumianej estetyki,
lub wręcz będące jej zaprzeczeniem (np.wspomniane kolczyki w nosie i w brwiach
- im większe zgorszenie tradycjonalistów, tym lepszy efekt marketingowy ;).
> Ale estetyka to tez cos wiecej, niz zwykla dekoracja - to kultura
> i obowiazujace w niej jakosci, to swiat wartosci, ktory modeluje
> i scala grupe odbiorcow.
I chyba o to scalanie grupy odbiorców głównie tutaj chodzi. Pojęcie wartości
staje się względne, a jakość drugoplanowa. Ważne stają się nowe symbole,
nowy rodzaj estetyki. Nowe opakowanie.
> A estetyczne jest wartosciowane powszechnie w naszej kulturze jako dobre.
Zgadza się. Jednak estetyka w subkulturze młodzieżowej nie jest czymś
powszechnym w kulturze, która jednak ma stabilne podstawy i wcale nie jest skora
do entuzjastycznego akceptowania ekscentrycznych zachowań i środków wyrazu.
> Ale co oznacza wg Ciebie "obiektywnie"? Estetyka jest wymierna w
> kategoriach konwencji, zwyczaju. Nie ma rzeczy obiektywnie pieknych -
> wartosciowanie estetyczne jest uwiazane do podmiotu percepujacego przedmiot
> estetyczny. Jest wiec subiektywne. A to, co powszechnie uznane za piekne -
> intersubiektywne jedynie.
I znów, w kontekście ekscentrycznej grupy muzyków, szokującej swoim wyglądem
jednych a pobudzającej innych, mamy do czynienia ze świadomym przebarwieniem
przedmiotu z białego na czarny lub odwrotnie, z agresywnym żądaniem akceptacji
i uszanowania prawa do odmienności. Taka jest cena łamania konwencji.
Nie ma problemu, gdy grupa spotyka się ze swoimi fanami na własnym, wydzielonym
terytorium, koncercie, na który przychodzą ci, którzy chcą przyjść.
Zupełnie inaczej wygląda zderzenie przedstawicieli tej subkultury z przedstawicielami
kultury tradycyjnej w jednym studiu telewizyjnym. Sypią się wówczas iskry.
> Pozdrawiam,
> Joanna
--
serdeczności
Alfred
~~~~~~~~~
|