Nowy miłośnik ogrodów

1. Data: 2003-05-19 10:14:25

Temat: Nowy miłośnik ogrodów
Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich

Od niedawna byłem "pasywnym" uczestnikiem grupy śledzącym biernie toczące
się tutaj życie i przygotowującym się moralnie do czekającego mnie zadania.
Myślę jednak o poważnej zmianie mojego statusu - mam do zagospodarowania
otoczenie domu o powierzchni 1000m2. Poprzedni rok minął bardzo pracowicie
na doprowadzaniu naszego nowego domku do stanu używalności, niestety reszta
musiała poczekać na bardziej sprzyjające okoliczności.
Tegoroczna wiosna jest końcówką budowy i z tego względu zaczynam rozglądać
się po ogrodzie i planować jak by tutaj urozmaicić nieco ten księżycowy
krajobraz.
Co już mamy - dwa konkretne drzewa! Jedno z nich - okazały wiąz -
zakupiliśmy razem z działką. Drugie z drzewek - świerk - jest naszym
najnowszym nabytkiem, zasadzonym w poprzednim tygodniu. Dostaliśmy go w
bardzo dziwnych okolicznościach - otóż sąsiad nasz przygotowuje posesję do
sprzedaży i przy okazji robi różne rzeczy w ogrodzie - poprawia ogrodzenie,
utwardza wjazd itp. W czasie tej akcji okazało się że jeden z jego 3
metrowych świerków "nie pasuje do krajobrazu", innymi słowy musi być
usunięty, pomijam tutaj oczywiście kwestie prawne i moralne. Jednak sąsiad,
nauczony doświadczeniem, zanim coś wyrzuci pyta nas czy to się nam przyda
:-). Serce mi się krajało patrząc na piękne drzewko, które musiało pójść pod
topór, szybka decyzja - przesadzamy, i tak nie mamy nic do stracenia. Na
szczęście niedaleko - przez ulicę, szczególne podziękowania dla innego
pomocnego sąsiada pana Janka dysponującego ciągnikiem rolniczym marki Ursus
zdolnym do przeniesienia takiego drzewka z całą bryłą korzeniową, włożenie w
przygotowany dołek wypełniony urodzajną ziemią, jeszcze tylko korekta
ułożenia drzewka wobec stron świata - i jest, nasze drugie drzewo dodające
wielkiego uroku przyszłemu ogrodowi. Jednym słowem czuję się przysłowiowym
prawdziwym mężczyzną :-)))) - dom zbudowałem, drzewo zasadziłem, a jakże, no
i co najważniejsze, potomek z drodze (ujrzy świat w czerwcu).
Drzewko od środy stoi dumnie u nas, chyba już przetrzymało jakoś kryzys - na
początku widać było obniżoną sprawność uszkodzonego systemu korzeniowego, na
słońcu zielone wiosenne odrosty opadały smętnie, odżywały trochę wieczorem i
w nocy. Oczywiście cały czas intensywnie podlewam, ale woda szybko wysycha,
grunt tutaj jest piaszczysty, więc w okolicy drzewka cały czas leży kawałek
węża z wodą. Jesteśmy jednak dobrej myśłi :-))) Oczywiście z wdzięcznością
przyjmę każdą pomocną radę co do tego drzewka. Jak również inne cenne
sugestie dotyczące urządzania ogrodu.
To by było na tyle na początek o nas. W trakcie naszych przygód z ogrodem na
pewno pojawi się wiele pytań i przemyśleń, którymi postaramy się podzielić z
Szanownym Gronem :-)
Aha, byłbym zapomniał - mieszkamy pod Warszawą, w miejscowości Dębe Wielkie

Pozdrowienia

Tomek i Ania

2. Data: 2003-05-19 10:38:16

Temat: Odp: Nowy miłośnik ogrodów
Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Tomasz <t...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:baaasv$3v8$...@n...onet.pl...

Witajcie Tomku i Aniu!
Czujcie się z anmi fajnie. :-)
> W trakcie naszych przygód z ogrodem na > pewno pojawi się wiele pytań i
przemyśleń, którymi postaramy się podzielić z > Szanownym Gronem :-)

Grono? Bardzo dobry pomysł. A jeszcze lepiej wiele gron. :-))
Zaplanowałeś już miejsce pod fantastyczne winorośla w przydomowej
winniczce??? :-)
Pozdrawiam ;-)
Janusz

3. Data: 2003-05-19 12:12:52

Temat: Re: Nowy miłośnik ogrodów
Od: "Janek" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie! I miłego ogrodnictwa!
Ja tu jestem także od niedawna i bardzo sobie chwalę! Miło, wesoło, a i z
odpowiedziami na problemy bardziej doświadczeni nie mają problemu - choć jak
sądzę często zadawane pytania brzmią dla znawców tematu dość naiwnie!
Polecam wam żywopłoty (bo piękne i dają poczucie przytulności) i winogrona -
bo też piękne, a także smaczne :-)) I bardzo szybko rosną. Z drzew np. dęby
i czarne sosny. Ja się bardzo męsko poczułem jak dębczaka posadziłem
własnoręcznie! :)
Malin nie polecam bo zaraz ktoś wam powie, że bedziecie musieli ogrodzic je
specjalnym murem :)
Na świerka to chyba najlepiej dobrego obornika podrzucać w miarę często...
(można kupić w workach) i dobrze podlewać póki sam sobie radzić nie zacznie.
A jeżeli już po jednym świerku czujesz się prawdziwym mężczyzną - to co
bedzie jak posadzisz następnych 'naście drzew? :-))) Już nie mówiąc o tym
jak dziedzic fortuny się narodzi... To chyba supermanem zostaniesz!
:-)))
Pozdrowienia
Janek Otwinowski

4. Data: 2003-05-19 13:22:14

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:baaho4$1qi4$1@news2.ipartners.pl Janek
<j...@p...onet.pl> napisał(a):

> Na świerka to chyba najlepiej dobrego obornika podrzucać w miarę często...
> (można kupić w workach) i dobrze podlewać póki sam sobie radzić nie
> zacznie.

Hejka. Tak jest, dużo obornika i dwa razy dziennie podlewać gnojówką -
piorunujacy efekt gwarantowany. :-(
A na poważnie: obsypać powierzchnię ziemi wokół świerka gliną, która
pomoże utrzymac wilgoć; założyć na drzewo worek jutowy (koniecznie z
prawdziwej juty!), który należy często zraszać, by zawsze był wilgotny oraz
podlewać, podlewać, podlewać, bo świerki są wrażliwe na susze (a także
zacienienie).
Pozdrawiam witając Ja...cki

5. Data: 2003-05-19 14:24:42

Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Janusz Czapski" <j...@t...pl> napisał w wiadomości

> [...]
>
> Grono? Bardzo dobry pomysł. A jeszcze lepiej wiele gron. :-))
> Zaplanowałeś już miejsce pod fantastyczne winorośla w przydomowej

Jasne, myślę o tym intensywnie :-) nie ma to jak dobre winko z własnej
piwniczki, wiem bo sam popijam, co prawda przygotowane przez znajomych.
A na razie koncepcja moja (już w trakcie realizacji) polega na obsadzeniu
ogrodzenia (40 m) jakąś odmianą no-name, pozyskaną z cięcia ogromnego krzewu
rosnącego u moich rodziców, chodzi mi głównie o uzyskanie "zielonego płotu"
odgradzającego mnie od sąsiadów, bo wiem, że u rodziców to rośnie piorunem,
a i owocki ma smaczne, chociaż niezbyt pokaźnych rozmiarów.
A na bardziej fantastyczne winorośła przyjdzie pora trochę później, co się
odwlecze to nie uciecze...

6. Data: 2003-05-19 14:37:35

Od: "Janek" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

jak rozumiem jakąś bzdurę walnąłem z tym obornikiem - ale jakbyś dwa słowa
wyjaśnienia jeszcze dał oprócz napiętnowania? Pewnie nie tylko ja wdzięczny
będę...
W zeszłym roku podrzucałem obornik pod iglaki i nie zauważyłem żeby im to
szkodziło, wręcz przeciwnie - rosną bardzo porządnie....?
Pozdrawiam
Janek

7. Data: 2003-05-19 14:41:28

Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Polecam wam żywopłoty (bo piękne i dają poczucie przytulności) i
winogrona -
> bo też piękne, a także smaczne :-)) I bardzo szybko rosną.

Tak jak już napisałem wyżej, połączyłem te dwie koncepcje i przygotowuję
"żywopłot z winorośli"

> [...]
> bedzie jak posadzisz następnych 'naście drzew? :-))) Już nie mówiąc o tym
> jak dziedzic fortuny się narodzi... To chyba supermanem zostaniesz!

Myślę że moja "męskość" (ta przysłowiowa :-)) jeszcze nie raz zostanie
wystawiona na próbę, tak że jedno czy dwa drzewka więcej nie sprawią
różnicy.
Z tego świerka cieszę się dlatego, gdyż pierwszy raz dokonałem takie
skomplikowanej operacji, dawno temu, pacholęciem będąc, zasadziłem kilka
drzewek u rodziców, ale z sadzonek. Tutaj poczułem się wręcz jak gdybym
komuś ratował życie...

> Pozdrowienia
> Janek Otwinowski

Pozdrawiam
Tomek

8. Data: 2003-05-19 14:58:23

Od: "Maria Maciąg" <m...@c...prv.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> Grono? Bardzo dobry pomysł. A jeszcze lepiej wiele gron. :-))
> Zaplanowałeś już miejsce pod fantastyczne winorośla w przydomowej

Janusz, ja Cię chyba zamorduję :-) (to już drugi wyrok). Od soboty
wszystkie pytania mojego KM dotyczą winorośli . Ratunku ! Gdzie jest
ta Twoja strona, bo nie mam już siły :-(.

Z pozdrowieniami, Maria

P.S. Witam Tomka i Anię i ostrzegam przed winoroślowym Januszem
:-).

9. Data: 2003-05-19 15:20:11

Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Maria Maciąg <m...@c...prv.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:baar5v$54s$...@a...news.tpi.pl...

> Janusz, ja Cię chyba zamorduję :-) (to już drugi wyrok). Od
soboty
> wszystkie pytania mojego KM dotyczą winorośli .

Od razu, na pierwszy rzut oka, stwierdziłem, że Twój KM to nadzwyczaj
sensowny człowiek. :-))

Ratunku ! Gdzie jest > ta Twoja strona, bo nie mam już siły :-(.

www.winogrona.org

Pozdrawiam :-)
Janusz

10. Data: 2003-05-19 15:22:29

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:baaq7f$20vf$1@news2.ipartners.pl Janek
<j...@p...onet.pl> napisał(a):

> W zeszłym roku podrzucałem obornik pod iglaki i nie zauważyłem żeby im to
> szkodziło, wręcz przeciwnie - rosną bardzo porządnie....?

Hejka. Po pierwsze tnij posty - zostawiaj tylko zdanie (fragment) do
którego się odnosi Twoja odpowiedź, a nie całość.
A co do obornika, to zawiera on dużo azotu, który źle znoszą iglaki. W
przypadku świeżo przesadzonego do piaszczystej gleby trzymetrowego świerka
zastosowanie obornika by było gwoździem do trumny.
Azot z obornika źle przechowywanego (np. leżącego pod chmurką) szybko
się ulatnia a pozostaja makro i mikroelementy (oraz małe ilości azotu),
które są świetnym nawozem nie tylko pod świerki.
Szczególnie źle na azot reagują sosny i jałowce. Jeżeli już nawozimy
iglaki to nawozami wieloskładnikowymi z minimalna ilością azotu.
Osobiście mam na rozkładzie trzy daglezje (sadzonki ze szkółki leśnej),
które jako pacholę podsypałem saletrą amonową. Czwarta cudem przeżyła ten
eksperyment ciężko go przechorowując.
Pozdrawiam sucho Ja...cki

Zdjęcia
Ptaki ze spotkania u Boguslawa