Nowy - prośba o rady

1. Data: 2004-09-18 09:48:26

Temat: Nowy - prośba o rady
Od: "Rajmund M" <t...@a...es> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Jestem tutaj po raz pierwszy i po raz pierwszy w życiu stałem się
właścicielem ogrodu przydomowego (że o domu nie wspomnę ;-) ). Nie mam
absolutnie zielonego pojęcia jak się do niego zabrać, co w nim robić, kiedy,
jakie stosować środki, narzędzia, itd. Wdzięczny będę za wszelkie rady, w
szczególności wskazanie godnych zaufania fachowych wydawnictw (książek,
czasopism) oraz witryn internetowych. Proszę również o wyrozumiałość za
lamerskie pytania, z jakimi będę się do Was zwracał w najbliższym czasie.
Oto garść szczegółów:
Działka ma powierzchnię 16,5 arów (czyli jest wielka!). Całość jest dość
żałośnie zaniedbana. Na części (ok. 1/3) rośnie trawa, pozostała część
porośnięta jest wszelkiego rodzaju krzewami i drzewami owocowymi - orzechy
włoskie, śliwy, grusze, jabłonie, porzeczki, winogron.
Chciałbym pozbyć się części krzewów, posadzić parę nowych, uporządkować
teren, zasiać więcej trawy. Od strony ulicy chcę posadzić żywopłot wzdłuż
płotu. Marzy mi się taki rosnący na wysokość 1,5-2 metrów. W kącie ogrodu
zechcę zrobić kącik zielarsko-warzywny, oddzielony od reszty jakimiś
krzewami, np. agrestem, porzeczkami.
Od czego powinienem zacząć? Czego się wystrzegać? Jakie narzędzia kupić w
pierwszej kolejności? Jakie gatunki roślin najlepiej będą się nadawały na
żywopłot? Pytań jest mnóstwo. Za chwilę biegnę do najbliższego centrum
ogrodniczego pytać o rady, ale mam nadzieję na praktyczne porady od Was.

Pozdrawiam,
Rajmund

--
http://www.whisky.pl

2. Data: 2004-09-18 10:00:35

Temat: Re: Nowy - prośba o rady
Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Rajmund M" <t...@a...es> napisał w wiadomości
> [...]
za
> lamerskie pytania, z jakimi będę się do Was zwracał w najbliższym
[...]

Zacznij od:
http://ogrody.agrosan.pl/witaj.html
--
Pozdrawiam, Jerzy

---
List wolny od wirusów.

3. Data: 2004-09-18 10:21:08

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:cih0fn$idc$1@nemesis.news.tpi.pl Rajmund M
<t...@a...es> napisał(a):

> [...]
> za wszelkie rady, w szczególności wskazanie godnych zaufania
> fachowych wydawnictw (książek, czasopism) oraz witryn internetowych.

Hejka. Witaj Rajmundzie! :-)
Zajrzyj na stronę www.dzialkowiec.com.pl

> Od czego powinienem zacząć?

Od nabycia minimum wiedzy ogrodniczej poprzez czytanie czasopism i
książek fachowych, ponadto archiwum i strony naszej grupy. Zima będzie
długa. :-) Oraz od poznania gleby w ogrodzie. Jaki ma odczyn i
zwięzłość i ew. zawartość składników pokarmowych (Stacja
Chemiczno-Rolnicza)

> Czego się
> wystrzegać?

Zakupów na hura, bo nie można wyjść ze sklepu bez krzaczora. Trzeba
najpierw wiedzieć, co się chce kupić a nie łapać, co w ręce wpadnie.
;-)

>Jakie narzędzia kupić w pierwszej kolejności?

Szpadel, widly amerykańskie, grabie, łopatka ogrodnicza
(kradziejka), gracka, pazurki, sekator, piłka ogrodnicza (lisi ogon),
opryskiwacz...

>Jakie
> gatunki roślin najlepiej będą się nadawały na żywopłot?

Na żywopłot żywotniki czyli tuje albo jałowiec Blue Arrow lub
Skyrocket.
Pozdrawiam inicjacyjnie Ja...cki

4. Data: 2004-09-18 10:48:15

Od: "Zbigniew Mazur" <f...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Rajmund zapytał:

Dirko doradził:

> Na żywopłot żywotniki czyli tuje albo jałowiec Blue Arrow lub
> Skyrocket.

I tu nie zgadzam się z Szanownym Przedmówcą ;-)
Wedłu mnie najlepszy na żywopłot jest cis pośredni w odmianie `Hicksii`
( Taxus x media `Hicksii` ).
Pisałem juz na jego temat w wątku "Tuja czy cis ?"
http://niusy.onet.pl/niusy.html?t=artykul&group=pl.r
ec.ogrody&aid=30147531

Jeżeli na żywopłot liściasty to nasz poczciwy grab pospolity
( Carpinus betulus ).
Na jego temat niedawno kilka osób sie rozpisywało. :-)

Pozdrawiam alternatywnie, :-)
Zbyszek

5. Data: 2004-09-18 14:29:31

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Rajmund M" <t...@a...es> wrote in message

> Od czego powinienem zacząć? Czego się wystrzegać?

Wystrzegaj sie pochopnego niszczenia roslin, ktore juz tam sa.
Potem mozesz zalowac. A trawy daj jak najmniej.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

6. Data: 2004-09-18 14:32:55

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <d...@w...pl> wrote in message

> Szpadel, widly amerykańskie, grabie, łopatka ogrodnicza
> (kradziejka), gracka, pazurki, sekator, piłka ogrodnicza (lisi ogon),
> opryskiwacz...

A ja mam inne podejscie. Zdecyduj sie na ogrod bez chemii i nie kupuj
opryskiwacza.

Pozdrowienia,
Michal

7. Data: 2004-09-18 16:21:28

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:rGX2d.49447$787.28896@fe2.columbus.rr.com Michal
Misiurewicz <m...@i...rr.com> napisał(a):

> A ja mam inne podejscie. Zdecyduj sie na ogrod bez chemii i nie kupuj
> opryskiwacza.

Hejka. A ewentualne nawożenie dolistne, to czym zrobi? Nabierze
Florovitu do ust i parsknie? < lol >
Pozdrawiam chałupniczo Ja...cki

8. Data: 2004-09-18 16:30:29

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:212c.00000055.414c126d@newsgate.onet.pl Zbigniew
Mazur <f...@t...pl> napisał(a):

> I tu nie zgadzam się z Szanownym Przedmówcą ;-)
> Wedłu mnie najlepszy na żywopłot jest cis pośredni w odmianie
> `Hicksii` ( Taxus x media `Hicksii` ).

Hejka. Ja się sam ze sobą nie zgadzam, ale nie wymyślono nic
lepszego. :-) Cis za wolno rośnie i tegoroczne przyrosty potrafią
przemarzać w maju. A żywopłoty liściaste, przy całej mojej sympatii do
nich, niestety w zimie są łyse i nie zakrywają widoku od ulicy czy
drogi.
Pozdrawiam z ukrycia Ja...cki
P.S. Onegdaj wsadziłem do doniczki kilka pestek lubaszki (też nadaje
się na żywopłot), bo nalewka z niej ma ciekawy smak - nawet
nieprzegryziona. :-)

9. Data: 2004-09-18 17:08:38

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <d...@w...pl> wrote in message news:cihna5$ae$1@korweta.task.gda.pl...

> Hejka. A ewentualne nawożenie dolistne, to czym zrobi? Nabierze
> Florovitu do ust i parsknie? < lol >

A Florovit to nie chemia? Nawoz sztuczny, o ile sie nie myle.

Pozdrowienia,
Michal

10. Data: 2004-09-18 18:23:31

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dirko" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
| >
| Hejka. Ja się sam ze sobą nie zgadzam, ale nie wymyślono nic
| lepszego. :-) Cis za wolno rośnie i tegoroczne przyrosty potrafią

W Siedlcach, jak mniemam? Rajmund nie wskazał swojej lokalizacji - może
cisy by mu się nadały?

| A żywopłoty liściaste, przy całej mojej sympatii do
| nich, niestety w zimie są łyse i nie zakrywają widoku od ulicy czy
| drogi.

Nie wszystkie, kolego - bukowe bodajże trzymają liście?

Pozdrawiam, Basia.

Szok cenowy
robactwo na bananowcach i cytrynie ?
cytrynka-nie wyslalo mi wczesniej :(