O czym rozmawiacie z wychowankami?

1. Data: 2003-09-13 16:28:43

Temat: O czym rozmawiacie z wychowankami?
Od: Grendel <n...@b...to.usenet> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Stoję przed zadaniem postawionym przez dydatkyka szkoły. Mam przedstawić
listę proponowanych tematów na 'godzinę wychowawczą'. Parę ciekawych
tematów mam, ale nie wystarczy na zapełnienie - powiedzmy - semestru.
O czym rozmawiacie ze swoimi klasami? Jakie tematy są "właściwe" dla
uczniów szkół ponadgimnazjalnych?

--
Grendel

2. Data: 2003-09-13 17:37:15

Temat: Re: O czym rozmawiacie z wychowankami?
Od: "RomanG" <r...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Grendel <n...@b...to.usenet> napisał(a):

> [...]
> tematów mam, ale nie wystarczy na zapełnienie - powiedzmy - semestru.
> O czym rozmawiacie ze swoimi klasami? Jakie tematy są "właściwe" dla

1. Obowiązki ucznia.
2. Ograniczenia praw dziecka motywowane zasadami współżycia społecznego i
względami wychowawczymi.

3. Data: 2003-09-13 18:41:50

Od: "beata" <b...@s...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> O czym rozmawiacie ze swoimi klasami? Jakie tematy są "właściwe" dla
> uczniów szkół ponadgimnazjalnych?

Asertywność, szeroko pojęte zasady dobrego zachowania, zagrożenia ze strony
np. sekt, wybór partnera życiowego, odpowiedzialność za słowa i czyny,
tolerancja i jej granice, rola ludzi starszych w społeczeństwie i nasz do
nich stosunek, itd. Wszystko zależy od tzw. hasła przewodniego w danym
poziomie klas.

beata

--
"Daj mi Boże pogodę ducha bym mogła zaakceptować to czego nie mogę zmienić,
odwagę bym mogła zmienić to co zmienić mogę

4. Data: 2003-09-13 18:47:14

Od: Grendel <n...@b...to.usenet> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 13 Sep 2003 20:41:50 +0200, beata wrote:

> Asertywność, szeroko pojęte zasady dobrego zachowania, zagrożenia ze strony
> np. sekt, wybór partnera życiowego, odpowiedzialność za słowa i czyny,

jakieś szczególne metody dydaktyczne?

--
Grendel

5. Data: 2003-09-13 19:19:00

Od: "beata" <b...@s...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> jakieś szczególne metody dydaktyczne?

Wszystko zalezy od wyboru tematu. Jeśli mają to być np. zasdy dobrego
zachowania, możesz zacząć od historyjki ; ...przychodzi dziewczyna z
chłopakiem do swoich rodziców celem przedstawienia swego lubego. Wybierasz 4
osoby; mamę, tatę córkę i lubego. Zadaniem całej czwórki jest prawidłowo
odegrać tę scenę.Możesz utrudnic zadanie, i połączyć całość z rodzinnym
obiadem. Po odegraniu scenki analizujecie wszystkie błędy oraz prawidłowe
zachowania, czyli np. kto kogo powinien przedstawiać i w jakiej kolejności.
Kto powinien do powitania wstać, a kto nie. Kto do kogo pierwszy wyciąga
ręke, itd. Ciągnąc cykl takich lekcji można nawet dojść do zachowań w
restauracji, sposobu nakrywania do stołu, wszystko zalezy od młodziezy, czy
"pochwycą" temat.
Ja często robię lekcje autoprezentacji, czyli jak się zachowam, gdy będę
chciał podjąć nową pracę. Również w formie scenek. Zwracamy uwagę na gesty,
mimikę twarzy, uczymy się, gdzie kierować wzrok, ale również na ubiór i
przede wszystkim na słowa.
Generalnie świetnie się przy tym bawimy, a przede wszystkim uczymy wielu
nowych rzeczy.
Zastanów się jeszcze nad tematem bulimii i anoreksji, a dokładniej nad
zaproszeniem na lekcje specjalistów. Jest to temat bardzo trudny, ale trzeba
koniecznie jak najwięcej o tym mówić.

beata

6. Data: 2003-09-13 21:48:16

Od: Jonasz <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Grendel wrote:
> Witam!
> Stoję przed zadaniem postawionym przez dydatkyka szkoły.
Poproś o pomoc opiekuna stażu.
> Mam przedstawić listę proponowanych tematów na 'godzinę wychowawczą'.
Na pewno byłeś na zebraniu Rady Pedagogicznej pod koniec sierpnia
i pamiętasz, jakie cele wychowawcze wyznacza szkole dyrekcja
na ten rok szkolny? Jeśli nie, to masz prawo w każdj chwili
przejrzeć protokoły.
1. Generalnie dzieci nic nie wiedzą o działaniu pamięci
(krótkoterminowa itp.) i dlatego nie umieją się uczyć,
a nauki jest całkiem więcej niż do tej pory. Są dobre
opracowania na ten temat.
2. Nieśmiertelny temat - uzależnienia: nikotyna, alkohol,
hazard, ... Zaproś byłego palacza, anonimowego alkoholika,
albo policjanta od środków psychoaktywnych.
3. Wychowanie patriotyczne - rocznice powstań itp. Nie wiem
czemu, nikt tu nie wykorzystuje sukcesów polskich
sportowców, naukowców lub biznesmenów.
4. Patron szkoły - spytaj tych, co chcą się dyplomować,
czy będą robić coś w tym kierunku.
5. Preorientacja zawodowa - pedagog, powiatowy urząd pracy
albo podobna firma prywatna .
6. My w Unii Europejskiej. Pomogą członkowie szkolnego koła
przyjaźni polsko-unijnej.
7. Niepełnosprawni nie są "in-valid".

Pytaj w szkolnej bibliotece oraz w bibliotece nauczycielskiej
w (byłym) województwie lub powiecie. Są poradniki.

powodzenia

7. Data: 2003-09-14 11:05:54

Od: "RomanG" <r...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

beata <b...@s...poczta.onet.pl> napisał(a):

> Wszystko zalezy od wyboru tematu. Jeśli mają to być np. zasdy dobrego
> zachowania,

Savoir vivre - świetny pomysł!
Masz nawet odpowiednie źródło w necie:

8. Data: 2003-09-14 14:57:21

Od: "beata" <b...@s...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Masz nawet odpowiednie źródło w necie:
> http://forum.gazeta.pl/forum/71,1.html?f=10226

Dzięki, napewno się przyda i dostarczy nowych pomysłów. Zważywszy, że za
tydzień jadę z klasą na obóz naukowy, który chcę uatrakcyjnic ciekawymi
zabawami i dyskusjami. Jeszcze raz dziękuje.

beata

9. Data: 2003-09-15 18:21:28

Od: Grendel <n...@b...to.usenet> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 14 Sep 2003 16:57:21 +0200, beata wrote:

> Dzięki, napewno się przyda i dostarczy nowych pomysłów.

o qrcze... Wydawało mi się, szczerze mówiąc, że tematyka w stylu 'dobre
wychowanie', to raczej tematyka dla podstawówek, góra gimnazjów. Po
dzisiejszym dniu, muszę z przykrością stwierdzić, że pierwszaki licealne
zaczynają się już czuć w szole swobodnie i zaczynają im hamulce puszczać.
Chyba usiądę jutro nad scenariuszem lekcji dotyczącym zachowania wobec
kolegów, nauczycieli i innych osób dorosłych.

Bez skrupułów zasiądę też do pisania rygorystycznego kontraktu, który
będzie uwzględniał również jasno zdefiniowane relacje uczeń-nauczyciel.
Skończyło się pobłażliwe traktowanie pierwszaczków...

--
Grendel

10. Data: 2003-09-15 21:43:58

Od: edymon <e...@S...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Grendel napisał:

> [...]
> będzie uwzględniał również jasno zdefiniowane relacje uczeń-nauczyciel.
> Skończyło się pobłażliwe traktowanie pierwszaczków...

He:-) A ja usiluje sobie poradzic z gowniarzem z 4 podstawowki, ktory
wpieprza mi papier na lekcji, a potem beka...

Edytka-

Muzyka w specjalnej
NAUCZYCIELKA 26 LAT -nauczanie poczatkowe
Nauczycielka 26 lat-nauczanie początkowe
Seria Niefortunnych Zdarzeń
religia i wf w planie lekcji