[OT] Kapusta a jod

1. Data: 2003-10-03 23:56:11

Temat: [OT] Kapusta a jod
Od: "Izabela Sowula" <i...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy to prawda, ze osoby, ktore maja problemy z przyswajaniem jodu powinny
ograniczyc jedzenie kapusty?
Ponoc kapusta utrudnia przyswajanie tejze.

Iza

1. Data: 2003-10-04 17:30:03

Temat: Re: [OT] Kapusta a jod
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 3 Oct 2003 23:56:11 +0000 (UTC), Izabela Sowula wrote:

> Czy to prawda, ze osoby, ktore maja problemy z przyswajaniem jodu powinny
> ograniczyc jedzenie kapusty?
> Ponoc kapusta utrudnia przyswajanie tejze.

To nie tak trochę.

Kapusta zawiera substancje goitrogenne - czyli sprzyjające rozwojowi
wola (znaczy powiększenia tarczycy). Dlatego osoby z wolem (obojętnym)
powinny unikać spożywania dużych ilości kapusty. I nie tylko kapusty.
Kalafiora IIRC tez, i paru innych warzyw.
A najczęstszą przyczyną wola w Polsce jest niedobór jodu.

Myślę, że jeśli wole jest dobrze prowadzone przez endokrynologa / innego
lekarza, to trochę kapusty raz na jakiś czas nie zaszkodzi:)

I tyle. A przynajmniej tyle wynika z mojej pobieżnej znajomości
endokrynologii:)

BTW - nie spotkałem się jeszcze jakoś z opisami "zaburzeń przyswajania
jodu" (rozumiem, że chodzi o zaburzenia wchłaniania?...). ale człowiek
uczy się całe życie - jeśli masz coś konkretnego na myśli to napisz -
poszukam po literaturze, z czystej ciekawości.

m.
Marek Bieniek (mbieniek at onet pl)
*Life is too complex for oral communication*

1. Data: 2003-10-04 19:37:21

Od: "Izabela Sowula" <i...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> uczy się całe życie - jeśli masz coś konkretnego na myśli to napisz -
> poszukam po literaturze, z czystej ciekawości.
Ja notke na temat tej kapusty znalazlam na angielskojezycznej stronie i byc
moze, ze moje tlumaczenie bylo niefortunne.
Dziekuje za dodatkowe infromacje i sprostowanie.

Iza

1. Data: 2003-10-05 00:52:42

Od: sadyl <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Marek Bieniek wrote:

> A najczęstszą przyczyną wola w Polsce jest niedobór jodu.

Od 19.04.1986 chyba już nie :))

sadyl

1. Data: 2003-10-05 01:04:23

Od: sadyl <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

sadyl wrote:

> Od 19.04.1986 chyba już nie :))

Cholerna sklerozza - od 26-tego ofkoz
19.04 to data urodzin mojej młodej :)

sadyl

1. Data: 2003-10-05 07:06:48

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 05 Oct 2003 02:52:42 +0200, sadyl wrote:

> Od 19.04.1986 chyba już nie :))

Chyba nadal tak.

Niedobór jodu daje wole - wole obojętne, czy też endemiczne. Natomiast
jod radioaktywny może mieć jakiś związek z ca tarczycy (np Cosset JM.
[Radiation-induced cancers: state of the art in 1997]
Cancer Radiother. 1997;1(6):823-35.), który również daje wole, ale
guzkowe z reguły, i nie ma to nic wspólnego z kapustą.

Krótko mówiąc awaria elektrowni w Czernobylu nie jest najczęstszą
przyczyną wola obojętnego w Polsce i już.

1. Data: 2003-10-05 21:54:03

Od: "Izabela Sowula" <i...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Krótko mówiąc awaria elektrowni w Czernobylu nie jest najczęstszą
> przyczyną wola obojętnego w Polsce i już.

Marku,
A czy tenze wybuch wplynal w jakis sposob na zdrowie Polakow?
Jesli temat ow byl szeroko walkowany w Polsce to przepraszam - ja za granica
jestem od paru ladnych lat.

Iza

1. Data: 2003-10-06 10:41:52

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 5 Oct 2003 21:54:03 +0000 (UTC), Izabela Sowula wrote:

> A czy tenze wybuch wplynal w jakis sposob na zdrowie Polakow?
> Jesli temat ow byl szeroko walkowany w Polsce to przepraszam - ja za granica
> jestem od paru ladnych lat.

Napisze tak: Nie doszukałem się niczego konkretnego w indeksowanych
czasopismach, ale może źle szukałem:) Natomiast moi znajomi
endokrynolodzy dawali do zrozumienia, że widzą skutki, tym niemniej były
to subiektywne obserwacje pojedyńczych lekarzy...

Obiecuję, że jeśli coś znajdę, to zapiszę.

1. Data: 2003-10-06 22:52:54

Od: "Izabela Sowula" <i...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Obiecuję, że jeśli coś znajdę, to zapiszę.
Dzieki
Iza

1. Data: 2003-10-08 21:06:57

Od: Antoni Goldstein <g...@b...spamu.na.prv.pl> szukaj wiadomości tego autora

Izabela Sowula wstukal(a) pracowicie:

> Dzieki
> Iza

Czytałem kompleksową analizę, z której wynikało, że w ogólności u nas
nie było zauważalnego wpływu na zdrowie (np. nagłego wzrostu zachorowań
na białaczkę czy inne nowotwory). Między innymi z powodu wyjątkowo
sprawnie i powszechnie przeprowadzonej akcji rozprowadzania płynu
Lugola. Notabene ta akcja mogła poprawić kwestie niedoboru jodu ;) choć
głównie została ona ograniczona przez upowszechnienie soli jodowanej.

Antek Goldstein
--
___/___ : I 'We want you as allies'. I
< 102 >======= I 'That can never be, for we will not serve you.' I

Re: wolowina/walkie
Cycki kangurze
sola w smietanie
Proste przepisy
Saletra do peklowania - gdzie w Krakowie?