OT-zamiana towaru

1. Data: 2003-05-09 16:49:21

Temat: OT-zamiana towaru
Od: "Gosia" <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
wiem, ze to troche nie ta grupa, ale moze ktos z was mial podobny problem...
Kupilam dzis sandaly i doszlam do wniosku, ze wolalabym jednak numer
wieksze. Czy moge bez problemu pokazujac dowod zakupu zamienic te buty?

1. Data: 2003-05-09 18:13:54

Temat: Re: OT-zamiana towaru
Od: "Maga" <h...@i...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Gosia" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Kupilam dzis sandaly i doszlam do wniosku, ze wolalabym jednak numer
> wieksze. Czy moge bez problemu pokazujac dowod zakupu zamienic te buty?

No na moje oko, to sprzedający nie ma obowiązku ci ich wymienić. Oczywiście
mogę się mylić, ale pod ustawę o sprzedaży konsumenckiej to na pewno nie
podejdzie, bo mogłaś w sklepie zobaczyć rozmiar i wiedziałaś jaki kupujesz.
Aczkolwiek jeżeli w sklepie znajdą się sensowni ludzie, to nie powinni robić
problemów, tak mi się przynajmniej wydaje. Jak się mylę to niech mnie ktoś
poprawi.
POzdrawiam i powodzenia.
Maga

1. Data: 2003-05-09 18:57:19

Od: "DominikaNM" <d...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Kupilam dzis sandaly i doszlam do wniosku, ze wolalabym jednak numer
> wieksze. Czy moge bez problemu pokazujac dowod zakupu zamienic te buty?

"Prawo do zwrotu towaru (bez wad) wynikało z uchwały nr 71 Rady Ministrów z
13 czerwca 1983 r. w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży detalicznej
towarów oraz ogólnych warunków gwarancyjnych dotyczących towarów trwałego
użytku sprzedawanych przez jednostki handlu uspołecznionego (MP. nr 21, poz.
118), która została uchylona. Tym samym brak jest instrumentu prawnego,
który zmuszałby sklep do przyjęcia towaru bez wad i zwrócenia klientowi
pieniędzy albo wymienienia go na inny. Nie ma natomiast przeszkód, aby
sprzedawca uwzględnił prośbę klienta.. W niektórych hipermarketach
wprowadzono prawo do zwrotu towaru bez wad wewnętrznymi regulaminami i jest
to miły gest w stosunku do klientów. " - cytat ze strony
http://www.federacja-konsumentow.org.pl/.

DominikaNM

1. Data: 2003-05-09 19:00:06

Od: "madzia" <m...@p...homeip.net> szukaj wiadomości tego autora

kiedys mialam podobny problem i w moim przypadku bez problemu moglam
wymienic buty na inne w twoim przypadku na rozmiar wiekszy wszystko to
zalezy na jakiego sprzedawce sie trafi ale z regoly nie robia problemów
Pozdrawiam>

1. Data: 2003-05-09 20:06:29

Od: "Gosia" <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziekuje za informacje. Zobacze co da sie zrobic.

1. Data: 2003-05-09 23:25:45

Od: "Luc" <L...@b...org> szukaj wiadomości tego autora

"DominikaNM" <d...@a...pl> wrote...

> [...]
klientowi
> pieniędzy albo wymienienia go na inny. [...] - cytat ze strony

To ja też cytat, ale ze strony http://www.benchmark.pl/porady.html

[fragmenty]

Obowiązująca od 1 stycznia 2003r. ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o
szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu
Cywilnego (Dz. U. Nr 141 poz 1176) zwanej dalej ustawą, wprowadza daleko
idące zmiany w dotychczasowych przepisach regulujących obrót
konsumencki. Przede wszystkim ustawa uchyla wobec stron umowy sprzedaży
konsumenckiej przepisy kodeksu cywilnego dotyczące rękojmi i gwarancji
(tj. art. 556-581 Kodeksu cywilnego). W miejsce uchylonych przepisów
określających odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu wad rzeczy ustawa
wprowadza pojęcie tzw. odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności
towaru z umową, a także przyznaje konsumentom szerokie uprawnienia z
którymi skorelowane są odpowiednie obowiązki sprzedawców, dystrybutorów
i producentów towarów konsumpcyjnych. Omawiana ustawa zastąpiła także
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25.06.2002r. w sprawie
szczegółowych warunków zawierania i wykonywania umów sprzedaży między
przedsiębiorcami a konsumentami (Dz. U. Nr 96 poz 851). [...]
Termin "niezgodność towaru z umową" jest pojęciem nowym, dotychczas nie
występującym w prawie polskim. Zastąpiło ono dotychczasowe pojęcie
"wadliwości rzeczy", której wystąpienie warunkowało odpowiedzialność
sprzedawcy z tytułu udzielonej gwarancji bądź rękojmi.
Rzecz jest niezgodna z umową, jeżeli:
a) nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle
używany,
b) gdy jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar
tego rodzaju
c) gdy nie odpowiada oczekiwaniom nabywcy dotyczącym towarów
[...]

Zwrot zakupów
Od 1995 roku nie obowiązuje już taki przepis. Zwrot kupionego w sklepie
niewadliwego towaru, z którego chcesz zrezygnować, zależy od dobrej woli
sprzedawcy. Lepiej wcześniej się z nim umówić. Sklep nie ma obowiązku
oddać pieniędzy, jeśli po prostu zmieniłeś zdanie, choć w wielu
dbających o klientów jest to możliwe.
Jednak gdy kupujesz poza siedzibą firmy (np. przez Internet, za
pośrednictwem katalogu, w sprzedaży wysyłkowej, od akwizytora), masz 10
dni, by namyślić się, czy towar Ci odpowiada. Jeśli w tym czasie
zrezygnujesz z kupna, możesz go zwrócić.

Wymiana
Wymiana zależy od dobrej woli sprzedawcy, tak jak wtedy, gdy chcesz
oddać towar bez wad (ubranie musi mieć metkę i być nieużywane). Gdy nie
ma go na co wymienić, licz się z tym, że zostaniesz z nietrafionym
zakupem.
[...]

Polecam przeczytanie całości, treściwie, przystępnie opracowanej.
Osobiście najczęściej robię tak, że jak nie jestem pewien czy zakup
będzie mi odpowiadać to umawiam się ze sprzedawcą na ewentualne zwrot.
Najczęściej nie słyszę odmowy, czasami sklepy pobierają jakąś opłatę
(2-3% wartości) za przyjęcie zwrotu. Kilka miesięcy temu np. zwróciłem
po dwóch dniach karte dźwiękową, która nie spełniała moich oczekiwań.
Reasumując, warto się wcześniej zapytać o ewentualny zwrot.

Luc
gościnnie na pl.rec.uroda

A propos dawania gratisów
BeautyFair Łódź