Obrus (nietypowe pytanie)

31. Data: 2009-12-10 19:30:56

Temat: Re: Obrus (nietypowe pytanie)
Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

XL pisze:

> Co to znaczy "mogą się zbytnio siepać"?

Znowu zabrakło słowników w kieleckich księgarniach?

Ewa

32. Data: 2009-12-10 19:41:29

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

XL pisze:

> Owszem, znam słowo "siepacz". Na określenie kata, oprawcy.

Które to słowo ma związek z czasownikiem "siepać", czyli "bić, szarpać,
smagać"; a "siepać się" - "strzępić się".

Ewa

33. Data: 2009-12-10 20:14:16

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 10 Dec 2009 20:41:29 +0100, medea napisał(a):

> Które to słowo ma związek z czasownikiem "siepać", czyli "bić, szarpać,
> smagać"; a "siepać się" - "strzępić się".
>
> Ewa

Gwara. Powszechna już w słownikach.
--

Ikselka.

34. Data: 2009-12-10 21:24:42

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

XL pisze:

> Gwara. Powszechna już w słownikach.

Nie odróżniasz gwary od języka potocznego, więc się w ogóle nie
wypowiadaj w tych kwestiach.

Zresztą NTG.
Wrzuć mnie do KF i tutaj. I będzie z głowy.

Ewa

35. Data: 2009-12-10 23:05:08

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 10 Dec 2009 22:24:42 +0100, medea napisał(a):

> Nie odróżniasz gwary od języka potocznego, więc się w ogóle nie
> wypowiadaj w tych kwestiach.
>
> Zresztą NTG.
> Wrzuć mnie do KF i tutaj. I będzie z głowy.
>
> Ewa

Z powodu?
--

Ikselka.

36. Data: 2009-12-11 00:35:39

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie odróżniasz gwary od języka potocznego, więc się w ogóle nie
> wypowiadaj w tych kwestiach.
>
> Zresztą NTG.
> Wrzuć mnie do KF i tutaj. I będzie z głowy.
>
> Ewa

A język potoczny w dużej mierze wywodzi sie z gwary - literacka polszczyzna
jest już w odwrocie przez to, że kiedyś rzucono hasło "Ze wsi do miast!".
--

Ikselka.

37. Data: 2009-12-11 05:17:13

Od: "Prawusek" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"XL" <i...@g...pl> wrote in message

> [...]
polszczyzna
> jest już w odwrocie przez to, że kiedyś rzucono hasło "Ze wsi do miast!".

Literacki język wyrósł z języka dworskiego, róźnicę widać porównując
język Reja i Kochanowskiego - wyrosła ona na środowisku plebejskim Reja i
szlacheckim Kochanowskiego - wykształconego także w językach obcych. I tak
pozostało do dzisiaj.
Odkłada się na tym zasobność języka zależna od pozycji społecznej,
wykształcenia i wykonywanego zawodu, od około 1000 do 2500 słów robotnika,
do 4 - 5 tysięcy technika i 7 - 8 tysięcy inżyniera. Wykształcenie
humanistyczne do 12 tysięcy, językowe 15 - 17 tysięcy i na końcu
poliglotów - 40 tysiecy i więcej.
Znałem jako dziecko człowieka, który znał biegle około 9 języków,
czynnie około 16, biernie 26 czy 27... Na pytania odpowiadał, że przeciętnie
uzdolniony człowiek musi poświęcić dwa lata na naukę jednego języka i że
spokojnie można uczyć się równolegle 6 języków z różnych grup językowych.

38. Data: 2009-12-11 17:02:05

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

medea pisze:

> Znowu zabrakło słowników w kieleckich księgarniach?

Wystarczyło było zajrzeć do słownika Lindego:
http://www.pbi.edu.pl/book_reader.php?p=13485&s=1

--
pozdr. Jerzy

39. Data: 2009-12-11 17:29:09

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

JerzyN pisze:

> Wystarczyło było zajrzeć do słownika Lindego:
> http://www.pbi.edu.pl/book_reader.php?p=13485&s=1

Hm, a jak się szuka na tej stronie? Nie znajduję tam żadnych słów, które
wpisuję w wyszukiwarkę...

Ewa

40. Data: 2009-12-11 17:40:08

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

medea pisze:

> Hm, a jak się szuka na tej stronie? Nie znajduję tam żadnych słów, które
> wpisuję w wyszukiwarkę...

Jeśli nie ma digitalizacji to pozostaje tylko nawigacja, wpisz 257 jako
numer strony i/lub przewijaj strzałkami.
--
pozdr. Jerzy

junkers w łazience
łączenie modułów mebli - zeby sie pufa nie suwała ;)
mocny klej do drewna
Papier do półek...
Problem z wodą