Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!.PO
STED!not-for-mail
From: zażółcony <r...@x...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Odmitologizować Papieża
Date: Wed, 8 Dec 2010 11:32:40 +0100
Organization: http://onet.pl
Lines: 41
Message-ID: <idnms9$sc1$1@news.onet.pl>
References: <6...@u...googlegroups.com>
<idd9jh$69p$1@news.onet.pl> <iddh1b$ufm$1@news.onet.pl>
<idfrfq$ta$1@news.onet.pl> <idgsds$g79$1@news.onet.pl>
<idi64m$sa3$1@news.onet.pl> <idi7m6$1pi$1@news.onet.pl>
<idiuja$kju$1@news.onet.pl> <idjh8b$qan$1@news.onet.pl>
<idkrvk$tf1$1@news.onet.pl> <idksn7$i9$1@news.onet.pl>
<idkvr1$dnd$1@news.onet.pl> <idl0vo$jv3$1@news.agh.edu.pl>
<idl4k3$v3a$1@news.onet.pl> <idl5d5$24n$1@news.onet.pl>
<idl7qs$aii$1@news.onet.pl> <idl827$bbd$1@news.onet.pl>
<idl9g3$gp3$1@news.onet.pl> <idl9t3$i59$1@news.onet.pl>
<idlan3$l3a$1@news.onet.pl> <idlvtv$sgd$1@news.agh.edu.pl>
NNTP-Posting-Host: efp194.internetdsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1291804362 29057 83.14.249.194 (8 Dec 2010 10:32:42 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Wed, 8 Dec 2010 10:32:42 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5931
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5994
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:572679
Ukryj nagłówki
Użytkownik "Roman Rumian" <r...@a...edu.pl> napisał w wiadomości
news:idlvtv$sgd$1@news.agh.edu.pl...
> A na czym ten problem miałby polegać ? W czym literacki opis dostosowany
> do ludzi z cywilizacji sprzed tysiącleci miałby być sprzeczny z niepewną
> teorią ewolucji ?
>
>> Muszę w domu sam córce wskazywać, że trochę sama sobie przeczy ;)
>> Co innego na Animal Planet, a trochę co innego w szkole ...
>> Ale damy radę ... tylko co z innymi ...
>
> Tak , jest problem z dobrze przygotowanymi nauczycielami, ale nie jestem
> pewien czy to nie sprowadza się do znajomości odpowiedniego
> podręcznika/książki/dokumentu ?
To nie jest tylko problem przygotowania nauczycieli, ale także
tworzenie zasłon milczenia wokół niektórych tematów i kierowania
energii twórczo-umysłowej tych dzieci w tematy zastępcze, nieistotne,
zmitologizowane. Moja córka ma zamęt w głowie - bo przychodzi
do mnie - i z jednej strony wie, że kiedyś, wiele milionów lat temu
istniały dinozaury, że jej świnki morskie, tak jak szczury, myszy i kapibary
- są gryzoniami, a z drugiej 50% jej aktywności na różnych lekcjach
pochłaniają bajki o Adamie i Ewie, arce Noego itp itd. I nie chodzi
o to, że są bajki, tylko o to, że się tego nie bierze w nawias ani nie
pobudza dzieci do pytań o jedno i drugie, pytań, które by wyłapywały
niespójność obu wizji, natomiast tworzy wokół tego tabu milczenia,
że są rzeczy święte, o które pytać nie należy, nie wypada. Innymi
słowy - marginalizuje się naturalną u dzieci wnikliwość, spycha na
jakieś boczne tory.
Jeśli zaś chodzi o niepewność teorii ewolucji - nie widzę problemu
w tym, by komunikować dzieciom, co nauka już dobrze poznała,
a czego jeszcze nie wiemy (np. 'jak powstała pierwsza komórka').
To normalne, że nauka się cały czas rozwija i że ma mnóstwo
nierozwiązanych problemów. Czy to nie jest pozytywny aspekt ?
Można powiedzieć wprost: możesz w przyszłości zostać naukowcem
i rozwiązywać problemy dzisiaj jeszcze nierozwiązane.
Są też inne kwestie w tych szkołach - jak np. plakaty informujące,
że Halloween to święto satanistyczne. No ale na szczęście rodzice
widząc taki plakat na korytarzu szkoły dość zgodnie pukają się w czoło.
|