Ekspres ciśnieniowy do kawy...

1. Data: 2000-03-30 11:52:55

Temat: Ekspres ciśnieniowy do kawy...
Od: Alex <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jakos przez ostatnie ćwierć wieku tak wyszło, że unikałem picia kawy,
skutkiem czego jestem całkowitym ignorantem jeśli chodzi o proces jej
przyrządzania...

Mam więc pytanie jeśli chodzi o ekspresy do kawy.

Zasadniczo widać ich dwa rodzaje - tanie, z dzbankiem do którego
spływa kawa przez filtr do którego sypie się kawe, oraz drogie -
ciśnieniowe z różnymi bajerami....

No i właśnie - na czym polega działanie tych ciśnieniowych, w czym są
one lepsze, w czym gorsze, jakie mają te dodatkowe "bajery", co warto
kupić, a co lepiej sobie odpuścić?

--
.AlexPP mailto:a...@g...pl ICQ# 63156896
-------------

1. Data: 2000-03-30 12:03:07

Temat: Odp: Ekspres ciśnieniowy do kawy...
Od: "Marta" <m...@e...elblag.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Alex <a...@g...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych

> [...]
>
> No i właśnie - na czym polega działanie tych ciśnieniowych, w czym są
> one lepsze, w czym gorsze, jakie mają te dodatkowe "bajery", co warto

Najlepsza kawa to z tradycyjnego ciśnieniowego :-)
Takiego co to się stawia na gazie - kosztuje ze 40 zł (taki na 4 filiżanki).

1. Data: 2000-03-30 14:10:42

Temat: Re: Ekspres ciśnieniowy do kawy...
Od: "joanna pol" <j...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

A przy okazji, bo już mi się miesza - do ciśnieniowego kawa drobno mielona,
do filtra grubo? Zgadza się? jon.

1. Data: 2000-03-30 22:45:50

Od: "hmmm" <k...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Marta napisała:
> Najlepsza kawa to z tradycyjnego ciśnieniowego :-)
> Takiego co to się stawia na gazie - kosztuje ze 40 zł (taki na 4 filiżank
i).

Oj tak tak, do kuchenek elektrycznych też się nadaje, a ten aromat, ten smak
!
(zaoszczędzone poprzez niekupowanie drogiego ekspresu pieniążki, wydajemy na
składniki do jakiegoś zabójczego tortu) ;-))

hmmm

1. Data: 2000-04-03 08:50:59

Od: "Sylwia Kucharska" <s...@c...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc..tak sie akurat sklada, ze ja ostatnio skusilam sie na zakup ekspresu
cisnieniowego...

expres z dzbankiem - fachowo zwany expresem przelewowym - polega na
przelewaniu wrzatku przez filtr z kawa (jak slusznie zauwazyles grubo
mielonom - lub z oznaczeniem na opakowaniu, ze do expresu). Generalnie
wydaje mi sie, ze to samo daje umieszczenie nad szklanka pojemniczka (czasem
mozna kupi c w sklepach taki wynalazek) z filtrem do kawy i przelanie kawy w
sposob tradycyjny...

expresy cisnieniowe - cena zalezy od cisnienia - popularne domowe expresy
tego typu zaczynaja sie od 3 barow-najczesciej plasykowe -
a expresy profesjonalne od okolo 12 barow- matal
dzialanie polega na "przepychaniu pary wodnej przez kawe" dzieki czemu udaje
sie wydobyc aromat nie porownywalny z kawa z przelewowki. oczywoscie im
wyzsze cisnienie, tym kawa bardziej aromatyczna.

Ale oczywiscie to mzona rozniez zastapic expresem gazowym- o ktorym jak
widze juz tu pisano.

Pozdrawiam
Sylwia

1. Data: 2000-04-03 09:52:51

Temat: Re: Odp: Ekspres ciśnieniowy do kawy...
Od: l...@i...waw.pl (Dariusz K. Ladziak) szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 30 Mar 2000 12:03:07 GMT, "Marta"
<m...@e...elblag.pl> wrote:

>Najlepsza kawa to z tradycyjnego ciśnieniowego :-)
>Takiego co to się stawia na gazie - kosztuje ze 40 zł (taki na 4 filiżanki).

Dokladniej - ekspresy dziela sie na pokraczne wynalazki z transportem
elewatorowym wrzatku (te z dzbanuszkami), oraz ekspresy z raczka i
wymuszonym przeplywem wody. I te dopiero dziela sie na nowoczesniejsze
ekspresy BEZCISNIENIOWE i takie jedynie wystepuja w wersji domowej
oraz na troche starsze w swej koncepcji ekspresy cisnieniowe. W
prawdziwym ekspresie cisnieniowym wrzatek wytwarzany jest w zbiorniku
cisnieniowym zas do jego dozowania sluzy pompka o napedzie reczno -
sprezynowym czyli ta duza wajcha sciagana przez bufetowa na dol i
powoli wracajaca do gory. Zaleta ekspresu cisnieniowego jest
stosunkowo rownomierne zuzycie energii, wada - skomplikowana i
precyzyjna (szczelnosci elementow ruchomych) budowa, zagrozenia
wynikajace ze zgromadzenia wrzatku powyzej 100 stopni pod cisnieniem,
dlugi czas rozruchu...
Nowsze konstrukcje porzadnych ekspresow nie maja zbiornika wrzatku,
nie maja wajchy... Woda podawana jest albo bezposrednio z sieci
wodociagowej przez zawor albo ze zbiornika bezcisnieniowego przez
pompke perystaltyczna (czolgiem pospolicie zwana) - tak na ogol jest
to rozwiazane w ekspresach domowych - na grzalke elektryczna o mocy
wystarczajacej do wytwarzania wrzatku a nawet pary na biezaco. Zaleta
takiego rozwiazania jest zerowe praktycznie zuzycie energii w czasie
oczekiwania w stanie gotowosci (prad zuzywa ewentualnie kontrolka na
neonowce...), natychmiastowa niemal gotowoscc do pracy - jak jest woda
i prad wystarczy guzik wcisnac i wrzatek leci... Wada jest duze
chwilowe zapotrzebowanie mocy - na jedno sitko trzeba co najmniej dwa
kilowaty zeby w sensownym czasie filizanke zaparzyc, gastronomiczny
ekspres na piec sitek to w szczycie dziesiec kilowatow (cisnieniowemu
wystarczaly przy pieciu raczkach dwa kilowaty...).
Generalnie - ekspresy typu dzbankowego maja dosyc mala moc, kawe parza
powoli, trzeba sporo poczekac. Nie maja zwykle mozliwosci wytworzenia
pary - co przydaje sie do zagrzania filizanki, przedmuchania kawy na
sitku przed wlasciwym parzeniem, robienia pianki, paru innych zadan...
Ekspresy "z raczka" sa zwykle szybsze, maja znacznie wiekszy pobor
pradu, powazniej wygladaja, wytwarzaja strumien pary...

--
Darek

1. Data: 2000-04-03 12:25:51

Od: p...@m...own.pl (peter) szukaj wiadomości tego autora

l...@i...waw.pl (Dariusz K. Ladziak) skrobnal
<3...@n...nask.pl>:

...ciach
>Ekspresy "z raczka" sa zwykle szybsze, maja znacznie wiekszy pobor
>pradu, powazniej wygladaja, wytwarzaja strumien pary...

Piekny wyklad, ale prosilbym o puente jakby bardziej konkretna. Czy kawa z
takiego domowego expresu "cisnieniowego" jest lepsza od takiej z expresu
przelewowego? Pytam, bo nosze sie z zamiarem kupienia takiego, a u nikogo
jeszcze nie pilem kawy zaparzonej w domowym, cisnieniowym expresie. Moze
ktos mnie zaprosi :-)

peter
ICQ 10417433

1. Data: 2000-04-04 09:57:59

Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

l...@i...waw.pl (Dariusz K. Ladziak) writes:

> Dokladniej - ekspresy dziela sie na pokraczne wynalazki z transportem
> elewatorowym wrzatku (te z dzbanuszkami), oraz ekspresy z raczka i
> wymuszonym przeplywem wody.

Wydaje mi sie, ze ww. - taki co sie stawia na gazie - nie ani z
dzbanuszkiem, ani z raczka?

MJ

1. Data: 2000-04-04 14:48:03

Od: l...@i...waw.pl (Dariusz K. Ladziak) szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 03 Apr 2000 12:25:51 GMT, p...@m...own.pl (peter) wrote:

> [...]
>jeszcze nie pilem kawy zaparzonej w domowym, cisnieniowym expresie. Moze

W przelewowym woda, zanim sie przeleje - ciut podstygnie. Jak ktos
zauwazyl w przelewowym trzeba dac kawe grubiej zmielona - normalne, do
drobno mielonej trzeba dac drobniejsze sitko i to razem z drobna kawa
moze byc za duzy opor dla grawitacyjnego przetlaczania wody...
Niewatpliwie porzadne ekspresy przecisajace wrzatek pod jakim-takim
cisnieniem (te bez cisnieniowego zbiornika tez jednak kawalek
cisnienia na wylocie dac potrafia) sa w stanie znacznie dokladniej
wyparzyc kawe niz proste przechlupywanie wrzatku.

--
Darek

1. Data: 2000-04-05 08:46:30

Od: "Jader" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik peter <p...@m...own.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:8...@1...0.0.1...
> [...]
> jeszcze nie pilem kawy zaparzonej w domowym, cisnieniowym expresie. Moze

Osibiscie mialem w zyciu pare etapow:

1. kawa sypana, zalewana wrzatkiem - brrrrr... smak i konsystencja pomyj
(nieumiejetne parzenie moze)

przeszedlem na

2. kawa z ekspresu przelewowego (z dzbankiem) - nieco lepiej, ale smak
dalej nie szczegolny, dlugo mi sie potem odbijalo (pardon)

przeszedlem na

3. kawa rozpuszczalna - niestety nie smakuje jak kawa

przestalem pic kawe

... (dlugo nic)

kupilem zonie na urodziny ekspres cisnieniowy

4. pije kawe nalogowo

jestem szczesliwy

Jader

Sezon grillowy