Re: Odp: ukorzenianie lilakow

11. Data: 2003-02-28 11:58:57

Temat: Re: Odp: ukorzenianie lilakow
Od: "Michał Łąpieś" <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> napisał w
wiadomości news:b3m3su$1gg$1@atlantis.news.tpi.pl...

> Lilaki szczepione na niektorych podkladkach nie daja odrostow
korzeniowych,
> co ma miejsce, gdy lilak ma wlasne korzenie. Jest to jedna z przyczyn
> szczepienia.

Odwróciłeś to trochę :-))
Bartku własnokorzeniowe odmiany dają odrosty korzeniowe, lecz są to odrosty
odmiany, a nie podkładki. I to jest właśnie cała przyczyna "przeprowadzania"
go na własne korzenie. ( odpowiem przy okazji Basi) Zalecane głebokie
sadzenie lilików, dotyczące roślin okulizowanych na szyj. korz. ma na celu
nic innego jak przeprowadzenie odmiany szlachetnej na własne korzenie ( po
pewnym czasie odmiana sie ukorzenia w sposób naturalny i nie daje "papu"
podkładce, która (niekiedy po "walce o własne życie") ginie). Odwrotną
sytuacje mamy np. w sadownictwie przy problemie zbyt głębokiego sadzenia
dzrzewek na podkładkach skarlających. (ukorzenienie odmiany= brak wpływu
skarlającego podkładki).
Pamietaj, że najpierw szczepiono i okulizowano a dopiero potem ukorzeniano i
prace nad tym sposobem nie były prowadzone bez przyczyny.

> Tak na marginesie - czy lilak zrosnie sie z forsycja, jesli sie o to
bardzo
> postaramy?

Mam takie powiedzonko: " nic nie jest tak proste, na jakie z pozoru
wygląda".
Prawdę pisząc nie spotkałem się z taką możliwością Bartku. Może ktoś, kiedyś
prowadził takie próby, ale ich zaniechał.
Jeżeli tak, to przyczyny moga być dwie : występowanie niezgodności (
zresztą daje o sobie znać przy szczepieniu na jesionach), lub silne
odbijanie podkładki z szyjki korzeniowej.
Szczepienie międzygatunkowe nawet w obrębie jednego rodzaju niesie ze sobą
pare pułapek ( zazwyczaj są natury fizjologicznej).
Jeżeli Cię to interesuje to poczytaj trochę literaturę z dziedziny
sadownictwa gdyż tam ten problem ( przyczyny niezgodności) jest dość dobrze
opracowany.
Da Ci to pewien obraz równiez co do gatunków ozdobnych.
Pozdrawiam
Michał

12. Data: 2003-02-28 12:03:52

Od: "Michał Łąpieś" <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> napisał w wiadomości

> siewkach
>
> Wiem że okulizuje się na jesionie mannowym Fraxinus ornus
> Kaśka
Plus teoretycznie na wszystkich gatunkach z rodzaju Syringa ( są tam jednak
pewne niuanse dotyczące siły wzrostu i niezgodności, w tej chwili nie mogę
sprawdzić tego dokładnie ale występują na 100%) i na ligustrze.
Pozdrawiam
Michał

13. Data: 2003-03-01 00:35:41

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

Michał Łąpieś napisał(a) w wiadomości: ...

Masz racje, jesli chodzi o potrzebe uzyskania wlasnych korzeni. Jesli chodzi
zas o niedawanie odrostow korzeniowych, mialem na mysli tylko szczepienie na
nie-lilakach, by uzyskac forme pienna (na jesionach).

>Jeżeli tak, to przyczyny moga być dwie : występowanie niezgodno?ci

Zakladalem, ze moze wystapic niezgodnosc zwiazana z rozna predkoscia
wzrostu. Zastanawialem sie jedynie, czy podkladka zrosnie sie w tym
przypadku ze forsycja.
Zanim sie zajme takim eksperymentowaniem, nie omieszkam poczytac literatury
fachowej.

Pozdrawiam,
Bpjea

14. Data: 2003-03-01 03:45:57

Od: "Too old..." <t...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewa Szczęœniak" <e...@b...uni.wroc.pl> napisał w wiadomości
8...
> "Michał Łąpieś" <l...@w...pl> wrote in
> A tak BTW: czy te odmiane S. vulgaris (chyba) o zoltych kwiatach tez tak
> latwo mozna przez sadzonki rozmnozyc? Bo wyglada czadowo... Co roku jak na
> niego patrze, to mi laza rozne mysli po glowie...

No wydało się,w OBot nie wolno ścinać gałęzi ;-))
Co do rozmnażania,to Kostrzewa opisuje dwie dość proste metody : odkłady
zwykłe i kopczykowanie.
Aha co do pędów zdrewniałych to zacytuję :"Najlepiej ukorzeniają się
sadzonki półzdrewniałe"

--
kochany rekinek- J.Krzysztof Chiliński j...@p...pl
Serwis "muszlowcowy" http://republika.pl/jkch1

15. Data: 2003-03-03 07:44:18

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Too old..." <t...@t...pl> wrote in

> No wydało się,w OBot nie wolno ścinać gałęzi ;-))

Oczywiscie, ze nie wolno. Trzeba byc tylko w odpowiednim miejscu i w
odpowiednim czasie :-). Np. w czasie wykonywania roznego rodzaju ciec :-)))
Pozdrowienia - Ewa Sz.

> Co do rozmnażania,to Kostrzewa opisuje dwie dość proste metody :
> odkłady zwykłe i kopczykowanie.

To na pewno w O.Bot. nie wchodzi w gre...
Pozdrowienia - Ewa Sz.

16. Data: 2003-03-05 04:19:26

Od: "Too old..." <t...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewa Szczęœniak" <e...@b...uni.wroc.pl> napisał w wiadomości
8...
> "Too old..." <t...@t...pl> wrote in

> To na pewno w O.Bot. nie wchodzi w gre...

Eeee.Nie ma spraw niemożliwych.Spróbuj a okaże się ,że się dogadasz i zrobi
ogrodnik odkład ,wystarczy zacząć rozmowę - zwłaszcza jak lubi płeć
przeciwną ;-)

17. Data: 2003-03-06 11:52:56

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Too old..." <t...@t...pl> wrote in

> Eeee.Nie ma spraw niemożliwych.Spróbuj a okaże się ,że się dogadasz i
> zrobi ogrodnik odkład ,wystarczy zacząć rozmowę - zwłaszcza jak lubi
> płeć przeciwną ;-)

Ciesze sie, ze tak wysoko oceniasz moj urok osobisty li tylko na podstawie
mojego pieknego pisma :-)), ale i tak sie nie da.
Wszystkie lilaki sa w O.Bot. prowadzone na wysokim pniu...
Pozdrowienia - Ewa Sz.

18. Data: 2003-03-06 21:36:51

Od: "Jerzy Nowak" <w...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Michał Łąpieś <l...@w...pl> napisał(a):

[...]
> "naturalne", ale i o zoltych (...) "tak jakoś mają" , że ukorzeniają
> się w niższym procęcie. [...]

% ???
;-)

pozdr. Jerzy
PS
Wybacz Michale ale ...
:-))))))

19. Data: 2003-03-10 09:42:44

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

Ewa Szczę?niak napisał(a) w wiadomości: ...
>Wszystkie lilaki sa w O.Bot. prowadzone na wysokim pniu...

W takim razie odklad powietrzny :)

Pozdrawiam,
Bpjea

20. Data: 2003-03-10 11:05:05

Temat: Odp: Odp: ukorzenianie lilakow
Od: "Ktarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Bpjea <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> w wiadomości do
grup dyskusyjnych napisał:b4hmm2$t7p$...@n...news.tpi.pl...

> W takim razie odklad powietrzny :)

A próbowałeś z odkałdów powietrznych rozmanżać dzrewa. W tym roku mam zamiar
spróbować z brzozą i bukiem, ciekawe czy się uda.
Kaśka

robaki??? wazonkowce??
Zwierzątka Rafała
zamiast dlubac w ziemi...