[?] Okulary do komputera.

1. Data: 2003-02-20 09:54:38

Temat: [?] Okulary do komputera.
Od: m...@s...getin.pl szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Mam pewien problem: dosyć długo siedzę przy kompie i w zasadzie ciągle bolą
mnie oczy. Słyszałem, że są tzw. okulary do pracy przy komputerze. Ponieważ
jednak jest to dość droga zabawka, mam pytanie: czy takie okulary mogą pomóc mi
na taką przypadłość a jeśli tak, to w jakim stopniu. A może są jeszcze jakieś
inne sposoby ulżenia zmęczonym oczom (może jakieś okłady z ziól, jakaś maść,
itp.). Tylko nie piszcie, że najlepszym sposobem na zaradzenie bólowi jest
ograniczenie czasu spędzanego przy komputerze - mam taką pracę, że muszę
codziennie kilka godzin siedzieć przed monitorem, więc to odpada, niestety :-(

Pozdrawiam

kowal
--
http://kowal551.prv.pl
Kolejowa Strona Linii Łuków - Lublin.

2. Data: 2003-02-20 10:23:32

Temat: Re: [?] Okulary do komputera.
Od: "Robert" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

news:3d9a.00000006.3e54a5de@newsgate.onet.pl, Użytkownik
<m...@s...getin.pl>:

> ograniczenie czasu spędzanego przy komputerze - mam taką pracę, że
> muszę codziennie kilka godzin siedzieć przed monitorem, więc to
> odpada, niestety :-(

- wysoka czestotliwosc odswiezania (nawet kosztem rozdzielczosci!),
powiedzmy 80-90 Hz, to b. wazne!!
- dobry monitor
- dobrac temp. widmowa i kolory tla do oswietlenia
- co pewien czas spojrzec w bok, za okno, zmuszac sie do mrugania
- z masci to np. żel ze świetlikiem

- kilka godzin nie powinno szkodzic, to nie jest duzo

- co do okularow nie wypowiadam sie, bo nie wiem

--
Robert

3. Data: 2003-02-20 12:11:08

Od: mic <m...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik m...@s...getin.pl napisał:
> [...]
> codziennie kilka godzin siedzieć przed monitorem, więc to odpada, niestety :-(

Mam to sama ok 8h na dzien przed kiepskim starym monitorem, nie
wyciagnie wiecej niz 60hz, niestety pracodawca nie planuje jakos
zmienic. Na domiar zlego z tylu mam okna baz zaslo zaluzji i wszystko
sie odbija w ekranie. Czy te okulary moga cos pomoc, na bolace oczy?
:-(
Jak wracam do domu to na pietnascie min zamykam oczy i leze, zeby jakosc
dojsc do uzywalnosci.
--
Michal
8bitow jest lepsze..

4. Data: 2003-02-20 13:57:58

Od: "Juzek72" <j...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Jestem okularnikiem i nosze "minusy" powleczone tzw. antyrefleksem, który
jednak niewiele pomaga na meczace wzrok wpatrywanie sie w monitor. Mimo
monitora pracujacego na 85Hz (mowi sie, ze 72Hz wystarcza, ale im wiecej tym
lepiej) mecze wzrok, ale staram sie co godzine robic krotkie przerwy: nie
patrzec na monitor, zdjac okulary i pogapic sie w okno (obiekty umieszczone
gdzies daleko - niech oko "popracuje") - to naprawde duzo daje.

Calkowicie popieram wysoka czestotliwosc odswiezania i jakosc monitora, z
czym sie niestety wiaza koszty :-( Czasem cierpimy rowniez z powodu starej
kiepskiej karty graficznej, ktora nie potrafi podac sygnalu o odpowiedniej
czestotliwosci, chociaz monitor jest z gornej polki i spokojnie "poszedlby"
na 100Hz. Duze znaczenie ma tez prawidlowo ustawiony poziom kontrastu i
jasnosci - przy zlym zestawieniu tych parametrow mnie akurat boli glowa.

Nie znam prawnych obowiazkow pracodawcy w kwestii zapewnienia "zdrowego"
monitora pracownikowi (chyba jednak takowych nie ma), jednak w ostatecznosci
podbpiąłbym chyba 220V do wtyczki sygnalowej, w nadziei ze nowy monitor
bedzie "zdrowszy", a naprawa starego bedzie nieoplacalna. Do niedawna
stosowano szklane filtry nakladane na ekran monitora (wszystkie inne to
tylko gadżety), ktore troche pomagaja (rowniez sa powleczone antyrefleksem -
charakterystyczny niebieskawy odcien szkla). Obecnie produkowane monitory z
racji technologii coraz rzadzej potrzebuja takich akcesoriów.

Pozdrawiam,
Juzek72

PS
Z ciekawostek: wyczulilem wzrok do tego stopnia, ze "widze" niskie
odswiezanie monitora, kiedy inni tego nie dostrzegaja. Wielokrotnie zdaza
sie, ze podchodzac do czyjegos monitora "czuje" problemy z jego odswiezaniem
;-) Jak widac niektorym to nie przeszkadza. Znam osoby, ktore pracuja z
monitorem 56Hz z "przeplotem" caly dzien i nie odczuwaja z tego tytulu
zadnych dolegliwosci.

5. Data: 2003-02-20 16:07:20

Od: "lalka" <k...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mogę Ci polecić stary sprawdzony sposób . Po powrocie do domu zaparz 2
torebki herbaty rumiankowej troszke je ostudz i letnie połóż na powieki na
kilkanaście minut. Sposób moze smieszny ale mi pomagał i pomaga :))

pozdrawaim lalka

6. Data: 2003-02-20 16:23:35

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> codziennie kilka godzin siedzieć przed monitorem, więc to odpada, niestety

Witam:--)
Najwiekszym problemem wszsystkich pracujacych z komputerami jest wysuszenie
galek ocznych. Przyczyn jest kilka. Pierwsza, to zla higiena pracy,
wyplywajaca najczesciej z rygoru pracodawcy: monitor za blisko oczu, brak
przerw, zbyt dluga praca dzienna. Z niej wyplywa rzecz nastepna: patrzac w
nieduzy obszar ( monitor, TV, dlugie czytanie ksiazek ) powieki mrugaja
zdecydowanie rzadziej. Powieka podczas mrugniecia rozprowadza po oku filtr
lzowy. Logiczne jest, ze jezeli mrugamy rzadziej, to nawilzenie oka jest
slabsze. Jezeli do tego dojdzie : za bliskie ustawienie monitora, sama jego
praca - zwlaszcza promieniowanie cieplne, i na dodatek sezon grzewczy ( w
zimie ) lub klimatyzacja ( w lecie ) wysuszenie galek ocznych zaczyna
osiagac maksimum.
I co najgorsze, problemy nie pokazuja sie podczas siedzenia przy kompie, ale
pozniej. Wieczorne mgliste widzenie, pieczenie oczu, zaczerwienienie,
nadmierne lzawienie, bole oczu i bole glowy, lzawienie po wyjscia na
zewnatrz.
Jedyna rada - krople nawilzajace - sztuczne lzy.
Leki homeopatyczne, zele ze swietlika pomagaja zmeczonym oczom, ale nie maja
wlasciwosci nawilzajacych, dlatego ich stosowanie jest wzglednie pomagajace.
O okularach do komputera juz parokrotnie byla mowa - jezeli ktos ma wade
wzroku - mozna dac filtr antyrefleksyjny, jezeli ktos nie ma wady wzroku
okulary nie sa potrzebne.
Poza tym pojecie: okulary ochronne do komputera w polskim ( i nie tylko )
prawodawstwie i medycynie nie istnieje.
To co napisalem oraz reszta juz tu byla walkowana - odsylam do archiwum

casus

7. Data: 2003-02-20 17:32:20

Od: "Stanisław" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Sposób moze smieszny ale mi pomagał i pomaga :))

Wcale nie jest śmieszny. Z tego co wiem to rumianek bardzo dobrze działa na
oczy. Ja używam właśnie tego sposobu jak zbyt długo siedze przy kompie.
Doskonale też likwiduje skutki naświetlenia oczu przez spawanie. (Często mi
sę to przytrafiało).
Stasiek

8. Data: 2003-02-20 18:57:30

Od: "Joasia" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
mój mąz posiada takie okulary do komputera i jest z nich bardzo
zadowolony - oczy tak się nie męczą, nie bolą. Też pracuje ok. 8 godzin przy
komputerze.
Firma, w której pracuje zwraca koszty zakupu takich okularów, obliguje ja do
tego fakt, że wszyscy pracownicy praktycznie pracują przy komputerach i
niejednemu pracownikowi z tego tytułu "poleciał" wzrok. Także myślę, że
warto zorientowac sie jak to jest u Was, może też jest taka możliwość.

Pozdrawiam, Joasia.
p.s.Mąż ma nawet mozliwość zakupu nowych okularów co 2 lata :)

9. Data: 2003-02-20 19:28:05

Od: "plitkin" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zmienic. Na domiar zlego z tylu mam okna baz zaslo zaluzji i wszystko
> sie odbija w ekranie. Czy te okulary moga cos pomoc, na bolace oczy?

Nie chce cie straszyc, ale pracowalem w identycznych warunkach. Olewalem to,
bo mialem idealny wzrok. Pewnego dnia wieczorem wyszedlem i nie zobaczylem z
daleka jaki jest nr autobusu (wczesniej widzialem z tej odleglosci).
Przerazilem sie, zaczalemz zwracac uwage na takie rzeczy i zrozumialem
nagle, ze wzrok mi sie zepsul i to BARDZO. Poszedlem do lekarza i mam teraz
szkla -1,25, a wzrok -1,5. Szkoda - bo to bylo tylko 200-300 zl roznicy
pomiedzy tamtym, a dobrym monitorem....

10. Data: 2003-02-20 19:55:17

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Zapomnialem dodac jedna rzecz:
Kodeks pracy mowi: nalezy sie zwrot kosztu zakupu okularow KOREKCYJNYCH dla
pracownikow, pracujacych przy minitorach ekranowych ( conajmniej 4 godziny
dziennie ), jezeli lekarz specjalista zaleci ich stosowanie.

Wniosek: osobom nie majacym wady wzroku zakup jakichkolwiek okularow do
pracy przy komputerze sie nie nalezy - jest to wykladnia trybunalu na podany
powyzej przepis. W moim miescie jeden z bankow zakupil wszystkim pracownikom
okulary - Panstwowa Inspekcja Pracy zakwastionowala zakup, zaliczyla tylko
tym, ktorzy maja wade wzroku - za naruszenie ustawy bank zaplacil grzywne.
Nota bede Instytut Medycyny Pracy rowniez stoi na stanowisku, ze okulary do
komputera powinny uzywac tylko osoby majace wade wzroku.
Takze uwaga - nie zawsze sie naleza okulary do komputera - i tak jak
powiedzialem wczesniej - nie istnieje cos takiego jak ochronne do
komputera - powloka antyrefleksyjna nie chroni oczy a jedynie poprawia
widzenie ( wyostrza i znosi efekt zalaman )
Moje osobiste zdanie jest takie:
1/. wiem, ze uzywajac szkla antyrefleksyjne widzi sie zdecydowanie lepiej
pry komputerze, lepiej tez widzi sie w nocy jadac samochodem.
2/. powloka antyrefleksyjna powoduje w pewnym sensie patologiczne,
aczkolwiek wyrazniejsze widzenie - tu chodzi o efekt taki, jak spotykamy u
Michaela Jacksona - uzywa on do oddychania czystego tlenu zamiast powietrza,
co z jednej strony nie jest szkodliwe, ale z drugiej, jak tylko zacznie
oddychac normalnym powietrzem, to zaraz lapie infekcje, bo jego organizm nie
jest przystosowany do zwalczania normalnej flory bakteryjnej znajdujacej sie
w powietrzu. Jednym slowem sam sie wyjalowil ( oczywiscie przenosnia ) i
potem nie moze funkcjonowac i zwalczac nature w sposob normalny. I tak samo
jest z antyrefleksem - nie jest niebezpieczny sam w sobie, nawet pomocny,
ale zdrowe oko powinno zwlaczac dolegliwosci bez zadnej pomocy, bo jezeli
sie przyzwyczai do antyrefleksow, widzenie "normalne" jest w pewnym sensie
zaburzone w okresie pozniejszym ( podobnie jak osoby uzywajace przez 5-10
lat fotochromy nie potrafia sie przyzwyczaic pozniej do bialych szkiel i
maja staly swiatlowstret )
3/. na pewno osoby z wada wzroku powinny uzywac antyrefleksu, gdyz oddciaza
on juz patologiczne oko ( z wada )
4/. oczywiscie, jesli ktos chce uzywac antyrefeksow, nie jest to czyms samym
o sobie zlym i nie mam osobiscie nic przeciwko temu, prosze jednak zwazyc to
co napisalem o systemie ochronnym oka
to tyle

casus

Pokrzywka z zimna i karmienie Piersia