kolagenoza

1. Data: 2003-02-20 11:06:03

Temat: kolagenoza
Od: b...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

pilnie poszukuję informacji na temat kolagenozy - jej objawów i metod leczenia.

2. Data: 2003-02-20 11:58:09

Temat: Re: kolagenoza
Od: suzuki nakai <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> pilnie poszukuję informacji na temat kolagenozy - jej objawów i metod leczenia.
Kolagenozy to bardzo ogolna nazwa oznaczajaca systemowe choroby tkanki lacznej
o patogenezie (lepiej lub gorzej udokumentowanej) autoimmunologicznej.
Wszystko zalezy od tego z jaka jednostka masz do czynienia.
Objawy moga byc naprawde rozmaite: np. zajecie skory, albo nerek, albo pluc ...
Co do leczenia to postawa sa sterydy i/lub immunosupresja.

--
Krzysiek, EBP
Jezeli nie wiesz co robic rob to dobrze.

3. Data: 2003-02-20 12:57:44

Od: b...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

Dziękuję za odpowiedź.
Nie wiem czy to jest kolegenoza, takie jest podejrzenie lekarzy.
Moja mama od kilku lat leczy się i chodzi z kliniki do kliniki, gdzie wykonują
jej mnóstwo badań i nie potrafią postawić diagnozy co jej jest.
Ma bardzo wysokie OB ok.80, które utrzymuje się właśnie od kliku lat na tym
poziomie.
Na nerce ma małą cystę, która się nie powiększa.
Ostatnio w przeswietleniu płuc pojawiły się jakieś plamy.
chciałbym się dowiedzieć czy są jakieś badania, które jednoznacznie określą czy
jest to kolagenoza czy być może jednoznacznie wykluczą kolagenozę.
Czy jest to choroba uleczalna ?!

Z góry dziękuję za odpowiedź.
POzdrawiam Ewa.

4. Data: 2003-02-20 15:52:29

Od: suzuki nakai <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ma bardzo wysokie OB ok.80, które utrzymuje się właśnie od kliku lat na tym
> poziomie.
zmiana nieswoista, moze byc w k. ale takze w innych chorobach

> Na nerce ma małą cystę, która się nie powiększa.
to nie ma zwiazku

> Ostatnio w przeswietleniu płuc pojawiły się jakieś plamy.
moze miec zwiazek z jakas k. , ale nie musi

> chciałbym się dowiedzieć czy są jakieś badania, które jednoznacznie określą czy
> jest to kolagenoza czy być może jednoznacznie wykluczą kolagenozę.
Diagnostyka tej grupy chorob opiera sie na szeregu _wielu_ kryteriow - nie ma
pojedynczego skutecznego badania; obraz kt. opisujesz jest IMO nieswoisty;
mlocenie na slepo niewiele da. Rozmaite kol. potwierdza sie na ogol badaniem
(rozmaitych) autoprzeciwcial w krwi. Jednak nie sa to badania ani w pelni
swoiste ani w 100% czule. A na pewno nikt (rozsadny) nie poleci Ci stosownego
badania przez siec.

5. Data: 2003-02-20 18:24:21

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 20 Feb 2003 b...@p...onet.pl wrote:

> jest to kolagenoza czy być może jednoznacznie wykluczą kolagenozę.

i tak i nie - to znaczy wykonuje sie badania pfrzeciwcial
przeciwjadrowych, ANCA i wiele innych, ktore wskazuja na okreslona
chorobe jednak aby rozpoznac taka chorobe zwykle ocenia sie wiele
kryteriow rozpoznaia zawartych w standardach. Aczkolwiek oznaczanie
przeciwcial przeciw elementom wlasnych komorek jest bardzo czulym i
specyficznym badanie jednak czasami wychodza falszywie ujemnie
a czasami bywa ze dodatnio - istotne sa rekomednacje laboratorium,
ktore je wykonuje

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz

6. Data: 2003-02-21 08:18:59

Od: suzuki nakai <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <P...@d...am.t
orun.pl>,
p...@a...torun.pl says...
> [...]
> przeciwcial przeciw elementom wlasnych komorek jest bardzo czulym i
> specyficznym badanie jednak czasami wychodza falszywie ujemnie
To ostatnie wlasnie mnie niepokoi; zwlaszcza u starszej osoby autoprzeciwciala
moga sie pojawiac, mimo ze nie ma innych cech kol.. Co do czulosci, to tez IMO
dobrze jest ale nie rewelecyjnie, np. w SLE ANAs sa w 95% a nie 100%
przypadkow.
Absolutnie nie zamierzam podwazac ogolnej wartosci badan serologicznych, ale
moim zdaniem to jest tak: jak jest przypadek typowy, (przeciez 90% naszej pracy
to rutyna) np. masz ludzia co pluje krwia, narasta mu kreatynina, to robisz mu
anty-GBM, jak jest +, masz rozpoznanie. Natomiast problem jest w przypadku
nietypowym. Moim zdaniem autorka watku wlascie przedstawia problem nietypowy.
Mysle ze tutaj pojedynczy test niewiele pomoze. Tego typu sprawa, jak
wydawalobysie pierwotne gln, w ktorych jedyna niezwylkoscia byly struktury
wirusopodobne w ultrastrukturze, a po paru latach wychodzi ewidentny SLE.
Ale nie upieram sie, moze jestem paranoicznie ostrozny, i trzebaby
zarekomendowac po prostu panel autoprzeciwcial... tylko nie bardzo wiem co by
tu mialo wynikac - wyjdzie kobiecie C-ANCA to immunosupresje przywalic?

Pozdrawiam.
--
Krzysiek, EBP
Jezeli nie wiesz co robic rob to dobrze.

[?] Okulary do komputera.
Pokrzywka z zimna i karmienie Piersia
RECEPTA
wrzody?