Olej jadalny - parowanie.

1. Data: 2011-04-26 10:40:39

Temat: Olej jadalny - parowanie.
Od: slawek7 <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Może głupie pytanie.
Czy olej paruje po podgrzaniu tak samo jak woda?

2. Data: 2011-04-26 11:21:16

Temat: Re: Olej jadalny - parowanie.
Od: vcore <mail*wytnij*@vcore.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-04-26 12:40, slawek7 pisze:
> Może głupie pytanie.
> Czy olej paruje po podgrzaniu tak samo jak woda?

Nie, olej może się najwyżej wypalić

3. Data: 2011-04-26 11:31:47

Od: tomjas <t...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 26 Apr 2011 13:21:16 +0200, vcore wrote:

> Nie, olej może się najwyżej wypalić
Paruje, paruje. Nie tak samo jak woda ale paruje. Wszystkie ciecze (i nie
tylko) parują. Wraz ze wzrostem temperatury - silniej.

4. Data: 2011-04-26 11:51:32

Od: vcore <mail*wytnij*@vcore.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-04-26 13:31, tomjas pisze:
> Paruje, paruje. Nie tak samo jak woda ale paruje. Wszystkie ciecze (i nie
> tylko) parują. Wraz ze wzrostem temperatury - silniej.

Może i faktycznie tak jest, w końcu okapy po jakimś czasie obrastają tłusta mazią,
ale kiedyś
przykryłem garnek z dymiącym olejem pokrywką to była ona sucha, więc nie wiem czy
jest to parowanie,
bo wtedy powinno być również skraplanie

5. Data: 2011-04-26 12:33:06

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 26 Apr 2011 13:51:32 +0200, vcore napisał(a):

> Może i faktycznie tak jest, w końcu okapy po jakimś czasie obrastają tłusta mazią,

Olej w okapie bierze się raczej z powodu powstawania emulsji z gorącą parą
wodną i wraz z nią się unosi, osiadając w filtrze. Wooda odparowuje, a
pozostawiony tam olej utlenia się i gęstnieje. Gęstnienie oleju jest
spowodowane właśnie głównie przez utlenianie, choć oczywiście oleje też
parują. Parowanie i równoczesne utlenianie to podstawowy mechanizm
wysychania obrazów olejnych.

6. Data: 2011-04-26 14:40:51

Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-04-26 14:33, Ikselka pisze:

> [...]
> spowodowane właśnie głównie przez utlenianie, choć oczywiście oleje też
> parują. Parowanie i równoczesne utlenianie to podstawowy mechanizm

Pierwsze parę linijek o olejach w wiki: "oleje dzielą się na schnące,
nieschnące i półschnące" :-)
Rzepakowy jest nieschnący, więc pewnie obrazów się nie maluje olejem
rzepakowym ;-)
Wydaje mi się, że oleje nie wrzą. Nie ma oleju w postaci gazowej. W
okapach biorą się bo tworzą emulsję z powietrzem.

________MAT_______

7. Data: 2011-04-26 14:51:22

Od: Witek <j...@p...p.lodz.pl> szukaj wiadomości tego autora

Lagod expressed precisely :

> [...]
> Wydaje mi się, że oleje nie wrzą. Nie ma oleju w postaci gazowej. W okapach
> biorą się bo tworzą emulsję z powietrzem.

Wiekszość oleji nie wrze, dlatego, że teoretyczna temperatura wrzenia
jest wyższa niż temperatura rozkładu.
Ale parowanie następuje także i bez osiągnięcia tem. wrzenia - z
powierzchni. Przy masie cząsteczkowej lipidów zawartych w olejach,
takie parowanie jest na znikomym poziomie, ale jest.
A co do braku oleju w stanie gazowym, to pewnie jest to do osiagnięcia
przy odpowiednim zestawieniu temperatury i ciśnienia, tak aby
nieprzekroczyć temperatury rozkladu.

W ogólnym rozumieniu oleje to mieszanina bardzo wielu składników, więc
trochę trudno o dokładność w opisie właściwości fizyko-chemicznych.
Za ta sama wiki masz:

"Chemicznie są definiowane jako wszystkie substancje rozpuszczalne w
danym rozpuszczalniku, zastosowanym przy ich wykrywaniu (np. n-heksan,
trichlorotrifluoroetan)"

A co do wysychania - to tutaj ma większe znaczenie uwalnianie się
rozpuszczalnika/rozcieńczalnika z mieszaniny lipidów niż parowanie ;-)
Witek

8. Data: 2011-04-26 14:53:50

Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 26 Apr 2011 16:40:51 +0200, Lagod napisał(a):

> Wydaje mi się, że oleje nie wrzą. Nie ma oleju w postaci gazowej. W
> okapach biorą się bo tworzą emulsję z powietrzem.

Mi podczas hartowania w kuźni olej wrze.
Poza tym gdyby nie było oleju w postaci gazowej to skąd by się brały
płonące patelnie?

Pozdrawiam,
Henry

9. Data: 2011-04-27 07:20:55

Od: slawek7 <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

A wie krtos w jakiej temperaturze olej paruje?
Z tym osadem na okapie to słysząłem inną wersję, ale nie potrafie
przypomniejc sobie źródła tych informacji.

A pytam o parowanie oleju dlatego że interesuje mnie cos takiego. Czy
podczas smażenia bez włączonego wyciągu zacznie mi się osadzać cały
tłuszcz na szafkach i suficie?

10. Data: 2011-04-28 06:35:23

Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-04-26 16:53, Henry(k) pisze:
> Mi podczas hartowania w kuźni olej wrze.

A może nie wrze, tylko wygląda jakby się gotował wchodząc w reakcję z
gorącym materiałem? Jak się frytki wrzuci to bulgoce jakby się gotował,
a to frytki uwalniają wodę. Tak gdybam...

> Poza tym gdyby nie było oleju w postaci gazowej to skąd by się brały
> płonące patelnie?

No chyba stąd, że olej się rozkłada w wysokiej temperaturze i powstają
węglowodory.

Co zrobić z...?
Jaka zupa z soczewicy?
jak przygotowujecie pieczonego KRÓLIKA?