Re: Omega-3

Data: 2009-02-17 23:51:49
Temat: Re: Omega-3
Od: tomek wilicki <t...@w...pl>

Andi wrote:

> [...]
> eradykacji - jakieś wspomaganie właśnie lnem, zwrócił mi jednak uwagę że
> ma być "nieodtłuszczony" - i przed spożyciem należy go na świeżo zmielić,
> podgotować w okreslonej ilości wody i spożywać taki kisiel - niestety nie
> jestem przekonany do smaku i konsystencji :( i stąd mam pytanie:
>
> 1. Czy mogę łączyć ten len z jakimś posiłkiem (czy działanie będzie
> podobne) np. gdybym zrobił sobie budyń na wodzie i uzupełnił go o len w
> ten sposób przygotowany, albo grysik na gęsto - czy w taki sposób
> spożywany nie traci na właściwościach ochronnych ?

hmm, ciężko powiedzieć. Ma mieć 2 cele: Pierwszy, to uzupełnienie kwasów
omega 3, ten cel zostanie spełniony. Drugi, to oklejenie ścianek przewodu
pokarmowego tą swoją mazią, a tutaj już nie potrafię powiedzieć czy
wymieszanie go z jakimś pokarmem coś zmieni. Pewnie dużo zależy od tego,
czy ten pokarm w jakiś sposób zwiąże się z śluzem z siemienia. Teoretycznie
zaszkodzić nie powinno, ja bym na Twoim miejscu mieszał śmiało.

> 2. Tak pomyślałem że skoro nieodtłuszczony, to zawiera w sobie naturalny
> tłuszcz - a więc pytanie - jak długo można przechowywać takie ziarna by
> nie dochodziło np. do zjełczenia (czy wogole do tego może dojśc) ?

ziarna, dopóki nie zostaną zmielone, można naprawdę długo przechowywać. Olej
jest w nich w postaci bardzo stabilnej, dobrze chroniony. Nawet do tego
stopnia, że jest odporny na podgrzewanie - przynajmniej do pewnych granic.
Zmielone tracą bardzo szybciutko właściwości.

I tu jest jeszcze jeden problem. Całe ziarna lnu można podgrzewać, nie
stracą one omega 3, nawet pozbędą się jakiśtam nie najzdrowszych dodatków,
ale co gdy zalejemy wrzątkiem bądź zagotujemy zmielone? Czy przypadkiem nie
nastąpi błyskawiczne nasycenie się tych kwasów tłuszczowych? Olej z
pewnością miałby baaaaardzo duże problemy żeby przeżyć podgrzewanie i
zachować właściwości.