PIT-y

11. Data: 2005-03-02 13:52:17

Temat: Re: PIT-y
Od: "LM" <l...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Aga" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
news:d040uq$ag5$1@nemesis.news.tpi.pl...
> Witajcie,
> mam pytanko odnośnie rozliczeń podatkowych za zeszły rok, ile mogę odpisać
> od podatku czy dochodu (już nie poamietem) za tzw. rehabilitacyjne ?
>
> Dzięki wielkie i pozdrawiam.
> Aga

Na początku był chaos, i tak już zostało ;-)

Generalnie jest tak, że można mieć 3 rodzaje odliczenia:

1) na samochód stanowiący własność ON lub osoby na której utrzymaniu jest
ON - ulga na dojazdy na zabiegi leczniczo rehabilitacyjne - 2280 odliczane
od PODSTAWY opodatkowania (czyli zwykle 19% tego wyjdzie od podatku - o ile
nie przeskakujesz progów). Nie musi być dowodów poniesienia tego (faktur),
ale ustawa mówi, że powinny być to wydatki PONIESIONE, czyli teoretycznie US
mógłby Ci udowodnić, że nie poniosłać ich i zakwestionować (w praktyce
raczej to się nie zdarza). Oczywiście trzeba mieć w rodzinie samochód.

2) w przypadku I grupy (i jej odpowiednika) - drugie 2280 - na zasadach jak
wyżej - na opiekuna - tutaj też nie trzeba rachunków, ale chodzi plotka
(niepotwierdzona - mnie się to nigdy nie zdarzyło), że niektóre wredne
urzędy domagają wskazania się osoby/osób, której się to wypłaciło i nęka je
o podatek od tej kwoty. Myślę że można to ryzyko zingorować i odliczyć.

3) na leki, pod warunkiem że jest się ON, ma sie rachunki oraz zaświadczenie
od specjalisty potwierdzające konieczność stosowania stale lub okresowo
danych leków, za które sobie czynisz odliczenie. Trzeba pamiętać, że jeśli
zaświadczenie jest okresowe, to możesz brać pod uwagę tylko rachunki z tego
okresu.
Przy czym to, ile można odliczyć bada się osobno dla każdego miesiąca.
Bierze się rachunki ze stycznia, sumuje się je, porównuje z tzw. kwotą
limitu (nie pamiętam w tej chwili kwoty, postaram się to sprawdzić - coś ok.
200 PLN miesięcznie) - i jeśli suma rachunków jest większa od kwoty limitu,
nadwyżkę zapisuje się na boku, a jeśli była suma rachunków była mniejsza,
na boku zapisuje się zero.
To samo robi się (osobno) dla lutego, marca, kwietnia...., grudnia, a
następnie nadwyżki zapisane "na boku" sumuje się i ta suma jest kwotą, jaką
możemy sobie odliczyć od podstawy opodatkowania (czyli znowu - od podatku
ok. 19% tej kwoty).

Osoby niewidome mają jeszcze jakąś dodatkową ulgę na psa przewodnika, ale
nie znam szczegółów.

LM

12. Data: 2005-03-02 13:57:04

Od: "Wiesław" <w...@i...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam Was !
a co ja pisałem parę postów temu ;-)
pozdrawiam Wiesław

13. Data: 2005-03-02 14:17:46

Temat: Re: PIT-y - wyciąg z ustawy - dosyć długie
Od: "LM" <l...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> mam pytanko odnośnie rozliczeń podatkowych za zeszły rok, ile mogę odpisać
> od podatku czy dochodu (już nie poamietem) za tzw. rehabilitacyjne ?

Jeszcze wybrane fragmenty ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w
brzmieniu na 1 stycznia 2004 - bo to brzmienie obowiązywało podatników w
roku 2004.

Nawiasem mówiąc wynika z tego, że kwota limitu miesięcznego za leki, o
której mówiłem w poprzednim mejlu wynosi 100 PLN. Ale nie jest to kwota
dotycząca jednego rachunku, ale sumy rachunków z danego miesiąca (ust.7a pkt
12).

O odliczeniach mówi Rozdział 6 Podstawa odliczenia i wysokość podatku.
I teraz cytaty, obcinane tylko do tych części, które interesują ON, resztę
każdy może sobie znaleźć we wspomnianej ustawie (zainteresowanym mogę ją
przesłać w całości na mejla).

====================================
Art. 26. 1. Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3,
art. 28-30 oraz art. 30a-30c, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art.
24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 5c, 6, 8, ust. 10-12 lub art. 24b ust. 1 i 2
lub art. 25, po odliczeniu kwot:

/...ciach.../

6) wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem
wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez
podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego
utrzymaniu są osoby niepełnosprawne

/...ciach.../

7a. Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione
na:

1) adaptację i wyposażenie mieszkań oraz budynków mieszkalnych stosownie
do potrzeb wynikających z niepełnosprawności,

2) przystosowanie pojazdów mechanicznych do potrzeb wynikających z
niepełnosprawności,

3) zakup i naprawę indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi
technicznych niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie
czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności,
z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego,

4) zakup wydawnictw i materiałów (pomocy) szkoleniowych, stosownie do
potrzeb wynikających z niepełnosprawności,

5) odpłatność za pobyt na turnusie rehabilitacyjnym,

6) odpłatność za pobyt na leczeniu w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego,
za pobyt w zakładzie rehabilitacji leczniczej, zakładach
opiekuńczo-leczniczych i pielęgnacyjno-opiekuńczych oraz odpłatność za
zabiegi rehabilitacyjne,

7) opłacenie przewodników osób niewidomych I lub II grupy inwalidztwa oraz
osób z niepełnosprawnością narządu ruchu zaliczonych do I grupy inwalidztwa,
w kwocie nieprzekraczającej w roku podatkowym 2.280 zł,

8) utrzymanie przez osoby niewidome, o których mowa w pkt 7, psa
przewodnika - w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty
określonej w pkt 7,

9) opiekę pielęgniarską w domu nad osobą niepełnosprawną w okresie
przewlekłej choroby uniemożliwiającej poruszanie się oraz usługi opiekuńcze
świadczone dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do I grupy inwalidztwa,

10) opłacenie tłumacza języka migowego,

11) kolonie i obozy dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz dzieci
osób niepełnosprawnych, które nie ukończyły 25 roku życia,

12) leki - w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy faktycznie
poniesionymi wydatkami w danym miesiącu a kwotą 100 zł, jeśli lekarz
specjalista stwierdzi, że osoba niepełnosprawna powinna stosować określone
leki (stale lub czasowo),

13) odpłatny, konieczny przewóz na niezbędne zabiegi
leczniczo-rehabilitacyjne:

a) osoby niepełnosprawnej - karetką transportu sanitarnego,

b) osoby niepełnosprawnej, zaliczonej do I lub II grupy inwalidztwa,
oraz dzieci niepełnosprawnych do lat 16 - również innymi środkami transportu
niż wymienione w lit. a),

14) używanie samochodu osobowego, stanowiącego własność (współwłasność)
osoby niepełnosprawnej zaliczonej do I lub II grupy inwalidztwa lub
podatnika mającego na utrzymaniu osobę niepełnosprawną zaliczoną do I lub II
grupy inwalidztwa albo dzieci niepełnosprawne, które nie ukończyły 16 roku
życia, dla potrzeb związanych z koniecznym przewozem na niezbędne zabiegi
leczniczo-rehabilitacyjne - w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym
kwoty 2.280 zł,

15) odpłatne przejazdy środkami transportu publicznego związane z pobytem:

a) na turnusie rehabilitacyjnym,
b) w zakładach, o których mowa w pkt 6,

c) na koloniach i obozach dla dzieci i młodzieży, o których mowa w pkt
11.

7b. Wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu,
jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego
funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Państwowego Funduszu
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu
Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone
podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo
sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega
różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną)
z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

7c. Wysokość wydatków na cele określone w ust. 7a ustala się na podstawie
dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z wyjątkiem wydatków, o których
mowa w ust. 7a pkt 7, 8 i 14.

7d. Warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie
przez osobę, której dotyczy wydatek:

1) orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z
trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub

2) decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej
niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo

3) orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku
życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

7e. Przepisy ust. 7a-7d i ust. 7g stosuje się odpowiednio do podatników, na
których utrzymaniu pozostają następujące osoby niepełnosprawne:
współmałżonek, dzieci własne i przysposobione, dzieci obce przyjęte na
wychowanie, pasierbowie, rodzice, rodzice współmałżonka, rodzeństwo, ojczym,
macocha, zięciowie i synowe - jeżeli w roku podatkowym dochody tych osób
niepełnosprawnych nie przekraczają kwoty 9.120 zł.

7f. Ilekroć w przepisach ust. 7a jest mowa o osobach zaliczonych do:

1) I grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w
stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:

a) całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej
egzystencji albo

b) znaczny stopień niepełnosprawności,

2) II grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w
stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:

a) całkowitą niezdolność do pracy albo

b) umiarkowany stopień niepełnosprawności.

7g. Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, może być dokonane również w
przypadku, gdy osoba, której dotyczy wydatek, posiada orzeczenie o
niepełnosprawności wydane przez właściwy organ na podstawie odrębnych
przepisów obowiązujących do dnia 31 sierpnia 1997 r.

I cóż - nic dodać nic ująć, mamy tutaj wszystko - jak ktoś czegoś nie
rozumie, pytajcie - postaram się w miarę swojej wiedzy skomentować

LM

14. Data: 2005-03-03 02:32:04

Od: "Leval" <l...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W wzwiazku z ostatnim słowem , mam 3 pytania:

1. w ustawie caly czas jest mowa o osobach z I lub II grupa inwalidztwa.
Wiadomo, ze lekki stopien nieplnosprawnosci jest jakby odpowiednikiem III
gr. Czy nalezy przez to rozumiec, ze te osoby (z III) nie maja prawa do
zadnych odliczen.

2.mowa jest o odliczaniu kosztow poniesionych przez niepelnosprawnego na
opieke w czasie choroby uniemozliwiajacej poruszanie. Czy jest to odliczenie
kosztaow faktycznie poniesionych, czy tez w ramach odliczenia tej kwoty
2.280 ?

3.pracuje zawodowo (poza renta). Czesto czest pracy wykonuje w domu. W tym
celu zakupilam komputer.Do mojej pracy musze zapoznawac sie z roznymi nowymi
rzeczami. Niestety, zaklad pracy nie zapewnia materialow szkoleniowych.
Czesto wiec kupuje ksiazki, opracowaniaw ramach swoich wlasnych dochodow.
Czy w zwiazku z tym moge odliczyc koszty komputera i wydawnictw. Czy mozna
je potraktowac jako materialy i pomoce szkoleniowe do potrzeb wynikajacych z
niepelnosprawnosci ?

pozdr
Leval

15. Data: 2005-03-03 10:33:27

Od: "LM" <l...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Będę dawał odpowiedź wewnątrz tekstu - będzie to łatwiej zrozumieć.

Użytkownik "Leval" <l...@f...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Wiadomo, ze lekki stopien nieplnosprawnosci jest jakby odpowiednikiem III
> gr. Czy nalezy przez to rozumiec, ze te osoby (z III) nie maja prawa do

Nie cały czas, a tylko przy wybranych punktach.

Osoby z trzecią grupą mają prawo do odliczeń, ponieważ:

Art.26 ust.1 pkt 6 mówi, że odlicza się wydatki poniesione na cele
rehabilitacyjne przez podatnika będącego ON lub mającego na utrzymaniu ON,
przy czym nie ma tutaj żadnego ograniczenia co do grupy.
Art.26 ust.7d mówi wyraźnie, że dotyczy to osób zakwalifikowanych do jednego
z TRZECH stopni niepełnosprawności (lub posiadających inne porównywalne
orzeczenia, które dalej w tym ustępie wymieniono).

Zatem ON z trzecią grupą ma prawo do wszystkich odliczeń, za wyjątkiem tych,
przy których wyraźnie powiedziano, że dotyczą tylko I i II grupy.
Czyli NIE MOGĄ odliczyć JEDYNIE wydatków poniesionych na:

Art.26 ust.7a pkt 7 - opłacenie przewodnika do kwoty 2280 - wymagana I lub
II grupa dla niewidomych lub I grupa dla osób z niesprawnością ruchową
Art. 26 ust.7a pkt 8 - utrzymanie psa przewodnika do kwoty 2280 - tylko dla
osób niewidomych I lub II grupa
Art. 26 ust.7a pkt 13b - odpłatny przewóz na niezbędne zabiegi
leczniczo-rehabilitacyjne innymi środkami niż karetka sanitarna - wymagana I
lub II grupa (chyba że jest to dziecko do lat 16, to wtedy każde ON)
Art. 26 ust. 7a pkt 1 4 - używanie samochodu osobowego na dojazdy na zabiegi
do 2280 zł - tylko I lub II grupa (dla dzieci do 16 lat bez ograniczenia
grupy)

Moim zdaniem pozostałe wydatki MOGĄ odliczać wszystkie ON niezależnie od
grupy, z tym że należy zauważyć, że w wyjątkach powyżej są wszystkie te
odliczenia, które nie wymagają udokumentowania, zaś wszystkie pozostałe
wymagają udokumentowania. Czyli wszystkie wydatki, jakie może odliczyć ON z
trzecią grupą będą wymagały udokumentowania.

Pewien problem interpretacyjny może sprawiać Art.26 ust.7a pkt 9, gdzie
można odliczyć, cytuję:

"opiekę pielęgniarską w domu nad osobą niepełnosprawną w okresie przewlekłej
choroby uniemożliwiającej poruszanie się oraz usługi opiekuńcze świadczone
dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do I grupy inwalidztwa".

Moim zdaniem osoba posiadająca I grupę może odliczać wszelkie usługi
opiekuńcze, zaś każdy inny ON także może odliczać, ale tylko te usługi,
które były wykonywane w okresie przewlekłej choroby. Wydaje się, że w tym
drugim przypadku, jeśli nie ma się I grupy, powinno się mieć zaświadczenie
lekarskie potwierdzające fakt tej choroby (od kiedy do kiedy i że
uniemożliwiała poruszanie się). No i oczywiście w obu przypadkach trzeba
mieć rachunki potwierdzające wydatek.

> [...]
odliczenie
> kosztaow faktycznie poniesionych, czy tez w ramach odliczenia tej kwoty

Moim zdaniem limit 2280 dotyczy opłacenia przewodnika dla ON z I grupą
(art.26, ust.7a pkt 7) i nie wymaga rachunków, zaś opieka pielęgnacyjna to
osobna kategoria wymieniona w pkt 9 (patrz cytat ciut wyżej) i nie ma tam
mowy o limitach, za to potrzebne są rachunki potwierdzające poniesienie
wydatków.

> [...]
> je potraktowac jako materialy i pomoce szkoleniowe do potrzeb wynikajacych

Obawiam się że nie, w każdym razie jest to wysoce ryzykowne. Art. 26 ust.7a
pkt 4 mówi co prawda, że można odliczyć, cytuję:
"zakup wydawnictw i materiałów (pomocy) szkoleniowych, stosownie do potrzeb
wynikających z niepełnosprawności",
ale moim zdaniem należy to traktować wąsko, tzn. że ma BEZPOŚREDNI związek
ze stanem zdrowia. Np.ON mająca z racji choroby kłopoty z układem pokarmowym
(lub ON-cukrzyk) może odliczyć sobie zakup książek, w których opisane są
diety. Natomiast rozszerzanie tego na takie przypadki jak wyżej jest bardzo
ryzykowne i ja bym na to nie poszedł.

Jak by były jeszcze jakieś wątpliwości, to w miarę swej wiedzy służę
pomocą - jeśli ktoś zna inną interpretację tego co wyżej, to też niech
zabierze głos

LM

16. Data: 2005-03-03 17:20:34

Od: "Piotr Grela \(interpio\)" <i...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> pkt 4 mówi co prawda, że można odliczyć, cytuję:
> "zakup wydawnictw i materiałów (pomocy) szkoleniowych, stosownie do potrzeb

Może ustawodawcy chodziło o książki mówione i książki brailem pisane
dla osób niewidomych i niedowidzących.

W moim USie prawo do odliczeń okularów mają tylko osoby
z orzeczeniem na narządu wzroku, a apartatu słuchowego z inwalidztwem narządu
słuchu.
A jak ktoś ma orzeczenie o inwalidztwie z ogólnego stanu zdrowia i przy tym
kłopty
ze wzrokiem lub słuchem to prawo do odliczeń wcześniej wspomnianych przyrządów
mu nie przysługuje.

Pozdrawiam Piotrek

17. Data: 2005-03-04 07:03:00

Od: "LECH DUBROWSKI" <3...@3...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> tym
> kłopty ze wzrokiem lub słuchem to prawo do odliczeń wcześniej wspomnianych

Ciekawe jak bedzie ze wspolnym PIT-em moich rodzicow bo oni maja grupy
inwalidzkie ze wzgledu na ogolny stan zdrowia, a tacie odpisalem jego leki
na cukrzyce i zacme.

Leszek

18. Data: 2005-03-04 07:31:00

Od: "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@c...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "LECH DUBROWSKI" <3...@3...com.pl> napisał w wiadomości
> Ciekawe jak bedzie ze wspolnym PIT-em moich rodzicow bo oni maja grupy
> inwalidzkie ze wzgledu na ogolny stan zdrowia, a tacie odpisalem jego leki
> na cukrzyce i zacme.
------------------------
Wiele wątpliwości [a może wszystkie] może rozwiać lektura broszury na temat
rozliczenia ulg rehabilitacyjnych wszelkiego rodzaju, uzyskana u źródła tj.
ze strony Ministerstwa Finansów. Raz już proponowałem to opracowanie na
grupie i proponuję ponownie: mogę przesłać każdemu kto tylko zechce, jeśli
tylko taką potrzebę zgłosi na priv. Rzecz dotyczy rozliczenia roku 2004 i
jest w formacie pdf [potrzebny acrobat reader].
Do publikowania na Grupie to nie nadaje się z powodu rozmiarów [300 KB].
--
Zdrówko!

Zbig A Gintowt

Dofinansowanie...??
Procedura załatwiania sprzetu ortopedycznego
Czy istnieje, mówiący tester ubioru dla niewidonych
czemu???
Sanatorium a Turnus rechabilitacyjny ?