Pasteryzacja mikrofalowa i kandyzowanie agrestu.

1. Data: 2009-06-19 17:15:35

Temat: Pasteryzacja mikrofalowa i kandyzowanie agrestu.
Od: "Eliza.E" <n...@a...org> szukaj wiadomości tego autora

Czy można zrobić dżem agrestowy poprzez obcięcie jego szypułek,
włożenie do słoika 0,33l (bez dokręcania) i zasypanie cukrem żelatynowym
1:1?
Następnie w kuchence mikrofalowej podgrzanie 900-1200 W/3 min.
Czy w ten sposób można liczyć na trwałość owoców?
I konsystencję ze wskazaniem na całe owoce zamiast "zupy" ?

I czy w ten sam sposób - po kilkakrotnym zlaniu puszczonego soku
i zastosowaniu zwykłego cukru uda się zrobić agrest kandyzowany?

Ma ktoś jakieś doświadczenia w tym względzie?
Szczególnie w zakresie:

- smaku takich konfitur
- trwałości w przechowywaniu

A może taki pomysł się nie sprawdzi ?
Szkoda by było "zaświecić oczami" przed teściową.
A w necie jakoś nic nie widać w temacie.

2. Data: 2009-06-19 20:41:06

Od: Krzysztof Krawczyk <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 19 Cze, 19:15, "Eliza.E" <n...@a...org> wrote:
> Czy można zrobić dżem agrestowy poprzez obcięcie jego szypułek,
> włożenie do słoika 0,33l (bez dokręcania) i zasypanie cukrem żelatynowym
> 1:1?

Ma Pani na myśli cukier żelujący?

> Następnie w kuchence mikrofalowej podgrzanie 900-1200 W/3 min.
> Czy w ten sposób można liczyć na trwałość owoców?
> I konsystencję ze wskazaniem na całe owoce zamiast "zupy" ?

Obawiam się, że taki proces nie zapewni trwałości takiej konserwy. Do
słoja wsadza Pani owoce, które zawierają drobnoustroje, sam słój w
środku nie jest jałowy. Zastosowanie mieszanki cukru i owoców w
stosunku 1:1 niby powinno mieć działanie przeciwdziłające rozwojowi
drobnoustrojów, ale obawiam się, że może wyrób potem fermentować w
najlepszym wypadku, bo 3 minuty to za krótko, żeby zabić
drobnoustroje.
Sugeruję, aby wydłużyć proces, tak aby zawartość w słoju wrzała przez
kilka minut.
Proces taki można powtarzać jeszcze dwukrotnie przez kolejne dwa dni.
Podgotowywać w mikrofalówce agrest przez kilka minut.
To taka skrócona metoda tzw. tyndalizacji.
Zupa niestety i tak będzie, bo cukier zacznie przenikać do wnętrza
owocu. Stężenie między cukrem a owocem będzie się wyrównywać i sok i
tak wycieknie.
Jeżel chce Pani mieć całe owoce, proponuję mrożenie. Zdrowsze.

> I czy w ten sam sposób - po kilkakrotnym zlaniu puszczonego soku
> i zastosowaniu zwykłego cukru uda się zrobić agrest kandyzowany?

Owoce kandyzowane wymagają jednak podsmażenia. Nie uzyska Pani efektu
pożądanego, takiego jak owoce kandyzowane w sklepach czy w keksie :)
W takim wykonaniu jak Pani proponuje, to tylko będzie posłodzony,
pozbawiony soku agrest. Ale jako dodatek do ciast, czy herbaty będzie
idealny.

.

3. Data: 2009-06-19 22:50:57

Od: "Eliza E." <n...@a...org> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krzysztof Krawczyk" <k...@g...pl> napisał w
wiadomości
e.googlegroups.com...
> [...]
> Czy można zrobić dżem agrestowy poprzez obcięcie jego szypułek,
> włożenie do słoika 0,33l (bez dokręcania) i zasypanie cukrem żelatynowym

Tak oczywiście - nieprecyzyjnie to napisałam.
-------------------

> [...]
>drobnoustrojów, ale obawiam się, że może wyrób potem fermentować w
>najlepszym wypadku, bo 3 minuty to za krótko, żeby zabić

Mikrofalowka to jest działanie prądem wysokiej częstotliwości.
Sądziłam, że to zabija wszelkie formy życia znacznie skuteczniej niż
temperatura działająca powierzchniowo (garnek) ?
--------------------

>Sugeruję, aby wydłużyć proces, tak aby zawartość w słoju wrzała przez
>kilka minut.

Czyli rozumowanie poprawne- jedynie wydłużyć czas ?
--------------------

> [...]
>tak wycieknie.
>Jeżel chce Pani mieć całe owoce, proponuję mrożenie. Zdrowsze.

Owszem, ale na bułeczkę jako dżem chyba się nie nada ?
Najwyżej na kompot.
------------------------

> [...]
>W takim wykonaniu jak Pani proponuje, to tylko będzie posłodzony,
>pozbawiony soku agrest. Ale jako dodatek do ciast, czy herbaty będzie

Cieszę się, bo to najważniejsze.
Znajdę gdzieś przepis na taki kandyzowany agrest jak w sklepach?
Bardzo dziękuję za poradę. Trochę mnie uwagi ośmieliły więc
zaryzykuję. Chociaż jak rozumiem Pan też nie sprawdził tego
osobiście przy kuchni?
.

4. Data: 2009-06-20 02:46:46

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Eliza E." <n...@a...org> napisał w wiadomości

Maruda łączy agrest i truskawki - robi z tego dżem - gotując dla
zgęszczenia, bez żelu.
Ja wolę mrożony (daje się wykorzystywać np w postaci sosu. Ale zjadam go
lekko rozmrożony - nie muszę kupować lodów, w ten sposób przechowujemy
zamrożone śliwki, truskawki, wiśnie.

5. Data: 2009-06-20 09:01:58

Od: "Eliza E." <n...@k...org> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Ja wolę mrożony (daje się wykorzystywać np w postaci sosu. Ale zjadam go
> lekko rozmrożony - nie muszę kupować lodów, w ten sposób przechowujemy

Dobrze, rozumiem.
Ale jak wykonać kandyzowany agrest sposobem domowym ?
Zresztą nie tylko agrest ...wiśnie też by się przydały..
I jeszcze jedno - zagęszczanie dżemu przez gotowanie to zbrodnia na
witaminach i konsystencji. Wolę gotować krócej dodając więcej cukru
żelującego. Owoce mrożone są wspaniałym sposobem przechowywania,
ale ja mam trzykomorową szufladową zamrażarkę, a zamrażam też
warzywa i produkty takie jak fasolka po bretońsku, gotowe zupy itp.
Gdzie to wszystko pomieścić ?
A dżem w słoiku 0,33 wystarcza w moim domu na dzień dwa.
Piwnicę mam natomiast dużą i jest gdzie trzymać słoiki.
Pozdrawiam:
Eliza

6. Data: 2009-06-20 10:28:24

Od: "lemonka" <...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Eliza E." <n...@k...org> napisał w wiadomości

> [...]
> A dżem w słoiku 0,33 wystarcza w moim domu na dzień dwa.
> Piwnicę mam natomiast dużą i jest gdzie trzymać słoiki.

Sęk w tym, że cukier żelujący ma też dodatek np. kwasu cytrynowego, a
przecież agrest i tak jest kwaśny. Ponadto agrest sam w sobie ma tyle
pektyny (czyli środka żelującego), że po rozgotowaniu z cukrem tworzy
twardy żel. Pomijam, że żelifikatory typu 2:1 zawierają konserwanty, a
przecież nie o to chodzi przy domowym wyrobie dżemu.
Jeśli chcesz mieć całe owoce proponuję zastosować myka: z 2/3 owoców
ugotować normalną, trzydniową konfiturę a potem dodać resztę, pogotować
chwilę (no, z 10 minut od zagotowania) i pakować do słoików, a potem
pasteryzować na sucho lub na mokro.
A co do zamrażarki - może lepiej wekować fasolkę po bretońsku, a
zamiast zup mrozić same warzywa pokrojone w kostkę i zblanszowane?

7. Data: 2009-06-20 11:11:19

Od: szadok <s...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 20.06.2009 Panslavista <p...@w...pl> napisał/a:

> Ja wolę mrożony (daje się wykorzystywać np w postaci sosu. Ale zjadam go
> lekko rozmrożony - nie muszę kupować lodów, w ten sposób przechowujemy
> zamrożone śliwki, truskawki, wiśnie.

A z ciekawości: jak dużą masz zamrażarkę?... i ile sztuk? :)

pzdr, szadok
--
'To jest cnota nad cnotami - trzymać język za zębami'
śp. babcia

8. Data: 2009-06-20 13:58:48

Od: Krystyna Chiger <k...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Eliza E. napisał:
(...)
> Znajdę gdzieś przepis na taki kandyzowany agrest jak w sklepach?

Nie wiem, czy taki jak w sklepach, ale kandyzowanie polega na
długotrwałym smażeniu w syropie. Co najmniej przez dwa tygodnie.

Najpiękniejszą muzyką przed snem

9. Data: 2009-06-21 09:22:42

Od: "Eliza E." <n...@k...org> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krystyna Chiger" <k...@h...pl> napisał w wiadomości
> Użytkownik Eliza E. napisał:
> (...)
>
> Nie wiem, czy taki jak w sklepach, ale kandyzowanie polega na
> długotrwałym smażeniu w syropie. Co najmniej przez dwa tygodnie.

Jeżeli to nie żart prima aprilisowy to jestem załamana !
Dwa tygodnie smażenia?
Przecież w takim czasie nawet szyna kolejowa powinna się rozgotować?
Mnie chodzi o takie owoce jakie można znaleźć np. na ciastkach
tortowych lub w marketach twarde i słodkie, a wyglądające na
świeżo zerwane.
Gotowanie to cieżka praca ...niestety też umysłowa.

10. Data: 2009-06-21 10:27:43

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Gotowanie to cieżka praca ...niestety też umysłowa.

To gotowanie nie jest non stop jedynie polega na wygrzewaniu w syropie, aby
owoce przesyciły się cukrem.

gratka biala - czym to sie rozni od jogurtu naturalnego?
POLECAM
TERAZ...
Sos pomidorowy (do spaghetti) - jak przygotować do słoika? Problemy z konsystencją
MOJE GORLICE