Pekajace jaja

1. Data: 2012-01-12 19:54:14

Temat: Pekajace jaja
Od: "jerzy.n" <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Jak w tytule , gotuje rano jajka na twardo na śniadanie i różnie wychodzi,
czasami pękają a czasami nie, juz różnie próbowałem i te z lodówki
wieczorem wykładałem i tez pękały i o co tutaj chodzi ?

2. Data: 2012-01-12 20:20:06

Temat: Re: Pekajace jaja
Od: JaMyszka <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu czwartek, 12 stycznia 2012, 20:54:14 UTC+1 użytkownik jerzy.n napisał:
> Jak w tytule , gotuje rano jajka na twardo na ?niadanie i ró?nie wychodzi,
> czasami pekaj? a czasami nie, juz ró?nie próbowa?em i te z lodówki
> wieczorem wyk?ada?em i tez peka?y i o co tutaj chodzi ?

O słabą skorupkę?
To i gotowane w słonej wodzie potrafią pęknąć.

--
Pozdrawiam :)
JM

3. Data: 2012-01-12 20:25:00

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 12 Jan 2012 20:54:14 +0100, jerzy.n napisał(a):

> Jak w tytule , gotuje rano jajka na twardo na śniadanie i różnie wychodzi,
> czasami pękają a czasami nie, juz różnie próbowałem i te z lodówki
> wieczorem wykładałem i tez pękały i o co tutaj chodzi ?

Zbyt gwałtowne gotowanie.
Jaja nie pierwszej świeżości.
Albo co...

Włóż jajka do ZIMNEJ wody, przykryj, postaw na ogniu i doprowadź do
wrzenia, odkryj, od zawrzenia gotuj:
- 2 minuty (na miękko) i potem od razu do zimnej wody
- 3 minuty (na półtwardo) i j.w.
- 4 minuty lub nieco więcej (na twardo)

A w ogóle - kup JAJOWAR!
http://allegro.pl/listing.php/search?string=jajowar&
sourceid=Mozilla-search
:-)
--
XL

4. Data: 2012-01-12 21:35:14

Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Włóż jajka do ZIMNEJ wody, przykryj, postaw na ogniu i doprowadź do
> wrzenia, odkryj, od zawrzenia gotuj:
> - 2 minuty (na miękko) i potem od razu do zimnej wody
1,5 ma m taką klepsydrę i działa te 1,5 min.

http://reforma.ortografi.w.interia.pl/

5. Data: 2012-01-12 21:40:15

Od: J-23 <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 12 Sty, 20:54, "jerzy.n" <b...@g...com> wrote:
> Jak w tytule , gotuje rano jajka na twardo na śniadanie  i różnie wychodzi,
> czasami pękają a czasami nie, juz różnie próbowałem  i te z lodówki
> wieczorem wykładałem i tez pękały i o co tutaj chodzi ?

nalezy w grubszym koncu jaja zrobic szpilka dziurke. tam jest
powietrze, ktore pod wplywem temp. sie rozszerza i rozsadza skorupke.
trzeba czynic to z nalezyta uwaga bo ostrze szpilki nie moze wbic sie
za gleboko. jajo gotowane z przedziurawiona skorupka nie popeka. a
zeby sie dobrze obieralo, do wody nalezy dosypac 1/2 lyzeczki soli.

6. Data: 2012-01-12 23:10:20

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 12 Jan 2012 22:35:14 +0100, Stokrotka napisał(a):

> 1,5 ma m taką klepsydrę i działa te 1,5 min.

Mam jajowar, już od dawna - wlewa się troszkę wody na dno, jajka gotowane
są w parze, urządzonko piszczy kiedy jajka są gotowe. Jest na nim skala i
pokrętło do ustawiania "twardości" jajek. Oczywiście po kilku użyciach
nabywa sie orientacji co do jego ustawienia, ponieważ zależy to od ilości,
wielkości i stopnia wychłodzenia wkładanych jajek. Jednakże sprawa jest
prosta, szybko się wypracowuje tę orientację.
I też trzeba przekłuć szerszy koniec jajka - do aparatu jest dołączona
miarka do wody, a pod nią jest szpikulec, bardzo wygodne.
--
XL

7. Data: 2012-01-12 23:24:32

Od: tomjas <t...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 12 Jan 2012 20:54:14 +0100, jerzy.n wrote:
> Jak w tytule , gotuje rano jajka na twardo na ?niadanie i ró?nie wychodzi,
> czasami pekaj? a czasami nie, juz ró?nie próbowa?em i te z lodówki
> wieczorem wyk?ada?em i tez peka?y i o co tutaj chodzi ?

Ha - jajka na miękko z grzankami z masełkiem czosnkowym to moja ulubiona
potrawa więc gotowanie opanowałem do perfekcji (pęknięte i wylane jajo
to tragedia śniadaniowa:(
Pytanie odnośnie jajek na twardo - ale po tych przysłowiowych 3 min. (na
miękko gotuję 2.5 z zegarkiem w ręku) nawet jeśli pęknie to już białko
jest ścięte i nic nie wycieknie.
A zatem - układam jajka w garnku i zalewam je ciepłą/gorącą wodą
z kranu i zostawiam tak na 20 min. (słychać wyraźnie jak syczą - to gaz
wydostaje się przez pory w skorupce). Potem daję soli (tak na oko) -
jeśli jednak jakieś jajko "nadpęknie" w czasie gotowania, to się nie
wyleje. Gotuję na średnim ogniu - tak żeby jajka nie skakały - mniejsze
ryzyko rozbicia i rozerwania błony.
Żeby dobrze się obierały to gotuję na twardo do 8 min., a następnie
przelewam zimną wodą na 1 min. i iod razu obieram. Nigdy nie mam
problemów z obraniem i z pękaniem.
(Niektóre skorupki pękną podczas gotowania, ale przy tej procedurze nic
nie wypływa i nawet łatwiej się potem obiera).
Pozdrawiam.

8. Data: 2012-01-13 00:34:00

Od: "MarekF" <m...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "jerzy.n" <b...@g...com> napisał w wiadomości
> Jak w tytule , gotuje rano jajka na twardo na śniadanie i różnie
> wychodzi, czasami pękają a czasami nie, juz różnie próbowałem i te z
> lodówki wieczorem wykładałem i tez pękały i o co tutaj chodzi ?

Sa rozne teorie.
Jaja z lodowki maja temp. ok 6-7 stC.
Ja wkladam jaja z lodowki do zimnej wody do gara z zimna woda.
Na miekko - 2 min 50 sek od zagotowania.(zoltko jest lekko sciete, bialko
sciete)
Na twardo - 5 min.
Sa jakies maszynki do gotowania jaj.
Jezeli pekaja? Zle jaja? szok termiczny? Wkladaj do zimnej wody.
Jak bylem maly to mama wkladala do wrzatku na iles minut, juz wiecej nie
pamietam.
MarekF

9. Data: 2012-01-13 04:50:14

Od: "jerzy.n" <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

> Zbyt gwałtowne gotowanie.
> Jaja nie pierwszej świeżości.
> Albo co...

Jaja od "baby" ze wsi, są świeże na bank, jaja wyciągam wieczorem z lodówki
i rano gotuje, dodaje soli .Chyba ta teza ze słaba skorupka jest
najprawdziwsza .Ta pamięć mamy, z domu pamiętam ze jaja na twardo są uważane
za dobrze ugotowane jesli po wyciągnięciu z wody na łyżce natychmiast
wysychają.

10. Data: 2012-01-13 09:43:06

Od: Robson <r...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2012-01-12 20:54, jerzy.n pisze:
> Jak w tytule , gotuje rano jajka na twardo na śniadanie i różnie wychodzi,
> czasami pękają a czasami nie, juz różnie próbowałem i te z lodówki
> wieczorem wykładałem i tez pękały i o co tutaj chodzi ?

Mój przepis:
gotuję wodę w garnku, jak wrze zmniejszam gaz do minimum, jajka z
lodówki do garnka wkładam łyżką, bardzo delikatnie, zwiększam gaz,
odliczam 5m30s (jaja średniej wielkości), zimna woda i na stół. Nie
pękają, białko ścięte, żółtko płynne i ciepłe.

Kuchnia pana Kleksa.
Zabarwiony garnek emaliowany :(
Dla Panslavisty
W czym piec rybe?