Persymona, kaki, czy jak zwał

1. Data: 2009-11-23 08:19:13

Temat: Persymona, kaki, czy jak zwał
Od: Bbjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Bardzo lubię te owoce i widok pokrytych nimi drzew. Zastanawiam się,
rozwydrzona bujnie i smacznie owocującym kasztanem jadalnym, czy jest
szansa na uprawę tego drzewka w Polsce, w regionie o cieplejszym
mikroklimacie? Mam nasiona, mogę mieć sadzonki - czy ma to sens?
--
Basia

2. Data: 2009-11-23 08:23:52

Temat: Re: Persymona, kaki, czy jak zwał
Od: "mirzan" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> szansa na uprawę tego drzewka w Polsce, w regionie o cieplejszym
> mikroklimacie? Mam nasiona, mogę mieć sadzonki - czy ma to sens?

Sensu nie ma,ale miło pobawić się i pomarzyć.
mirzan

3. Data: 2009-11-23 08:35:08

Od: Bbjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

mirzan pisze:

> Sensu nie ma,ale miło pobawić się i pomarzyć.

Pewnie, że miło, bez marzeń obracanych w rzeczywistość nie byłoby
niczego, ani choćby zabawy.
Ciekawe, czy ktoś w Pl to uprawia z powodzeniem. Lub próbował. I jakie
odmiany. Widziałam owocujące w bardzo chłodnym klimacie Alp Julijskich,
z 1500 m. npm, ale niestety, po "właściwej" stronie gór.
--
B.

4. Data: 2009-11-23 10:37:09

Od: "Ktoś" <j...@b...gnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Można pomawić się w uprawę w dużym pojemniku chowanym na zimę np. do garażu.
Jednak nie każda odmiana persymony do tego się nadaje.....

5. Data: 2009-11-23 10:38:48

Od: Bbjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ktoś pisze:

> Można pomawić się w uprawę w dużym pojemniku chowanym na zimę np. do
> garażu.
> Jednak nie każda odmiana persymony do tego się nadaje.....

A jaka sie nadaje?
Na dobry początek wsadziłam nasionka do doniczki.
--
B.

6. Data: 2009-11-24 08:39:04

Od: Ap3k <...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 24 Nov 2009 07:24:16 +0100
Bbjk <b...@q...pl> wrote:

> Tak.
> http://www.drzewapolski.pl/Drzewa/Kasztan/Kasztan.ht
ml

No ale kasztanowiec i hurma to w taksonomii
przedstawiciele zupeelnie roznych rzedow...

Drzewo persymony
http://www.gardenia.ru/pages/i/hurma0021.jpg
i owoc:
http://www.all-creatures.org/recipes/images/i-persim
mon.jpg

> Spróbuję. Rozejrzę się za tymi rosyjskimi odmianami, wiesz może,
> gdzie je można kupić?

W Rosji na forach internetowych nieraz hobbysci sprzedaja sadzonki no i
szkolki na poludniu. Moze by wyslali do Polski? W Polsce ja bym szukal
na allegro i popytal w dobrych sklepach z sadzonkami i nasionami, moze
jakbys zagadala, to sprowadza? Czytalem na rosyjskim forum, ze ci
zaawansowani uprawiajacy szczepia na podkladce z hurmy amerykanskiej
hurme wschodnia lub kaukaska. owoce tych ostatnich sa lepsze w smaku
niz amerykanskiej i taki szczep ma duza wytrzymalosc na mrozy.

> Początkowo myślałam o przywiezieniu młodego
> drzewka z północnych Włoch, ale chyba rosyjska to lepszy pomysł.

Tez mi sie tak wydaje. Najlepiej ten gatunek amerykanski. Jak bedziesz
szukac na ukrainskich lub rosyjskich stronach, to uzywaj w google tej
frazy: ????? ?????????? ???????.
Znalazlem tez adres i telefon do selekcjonera z Krasnodara. w sierpniu
mial sadzonki. ???????? ????????? ????????.
tel: 88614223145

--
PRecz

7. Data: 2009-11-24 08:56:55

Od: Bbjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ap3k pisze:

> No ale kasztanowiec i hurma to w taksonomii
> przedstawiciele zupeelnie roznych rzedow...

Jasne, ale jedno i drugie rośnie w strefie śródziemnomorskiej, której to
namiastkę sobie tu próbuję stworzyć ;)

> [...]
> hurme wschodnia lub kaukaska. owoce tych ostatnich sa lepsze w smaku
> niz amerykanskiej i taki szczep ma duza wytrzymalosc na mrozy.

Dla mnie to za trudne.
Już widzę sadzonki na Allegro, ale najpierw spróbuję popytać w
szkółkach, jest kilka dobrych w okolicy, z kórnicką na czele.
--
Basia

8. Data: 2009-11-24 10:07:46

Od: Ap3k <...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 24 Nov 2009 09:56:55 +0100
Bbjk <b...@q...pl> wrote:

> Jasne, ale jedno i drugie rośnie w strefie śródziemnomorskiej, której
> to namiastkę sobie tu próbuję stworzyć ;)

aha! ;-)

> Dla mnie to za trudne.
> Już widzę sadzonki na Allegro, ale najpierw spróbuję popytać w
> szkółkach, jest kilka dobrych w okolicy, z kórnicką na czele.

Mysle, ze tak renomowana szkolka to powinna sprowadzic ci sadzonke,
kto wie, moze nawet wschodnia szczepiona na amerykanskiej? tylko wiesz,
dokladnie sie dopytaj, bo na allegro moga miec hurme
wschodnia, wyrosnieta z nasiona. A z czegos takiego moze byc
problematyczne wyrosniecie dobrego, owocujacego drzewa (to z info na
rosyjskich forach).

--
PRecz

9. Data: 2009-11-24 12:04:45

Od: "mirzan" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wschodnia, wyrosnieta z nasiona. A z czegos takiego moze byc
> problematyczne wyrosniecie dobrego, owocujacego drzewa (to z info na

Możecie to badziewie kupić u Czerwińskiego ze Szczecina, w odmianach.U mnie
w ciagu ok.10 lat wybujała na pół metra w górę.Przez pierwsze lata marzła
zimą do ziemi.
mirzan

10. Data: 2009-11-24 12:06:42

Od: Bbjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

mirzan pisze:

> Możecie to badziewie kupić u Czerwińskiego ze Szczecina, w odmianach.

Dlaczego badziewie?

>U mnie
> w ciagu ok.10 lat wybujała na pół metra w górę.Przez pierwsze lata marzła
> zimą do ziemi.

Owocuje? W jakim rejonie rośnie?
--
B.