Pomóżcie "uruchomić" oczko wodne !!!

1. Data: 2003-09-01 22:23:56

Temat: Pomóżcie "uruchomić" oczko wodne !!!
Od: "D.M." <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jakieś dwa tygodnie temu wreszcie zalałem wodą moje oczko wodne, i wtedy
zaczęły się problemy. Przejrzałem kilka stron www i zrozumiałem jaki
przynajmniej na początek problem sobie zrobiłem. Zbiornik ma około 35000 l
wody (jeszcze do końca go nie zalałem) po kilku rozmowach z "fachowcami" nie
mam pojęcia jaki filtr zastosować, jaka musi byś minimalna wydajność pompki
która przepchnie wodę przez ten filtr i w przyszłości zasili moją kaskadę,
jaka powinna być moc lampy UV, i czy to wszystko wystarczy aby w tym stawie
chciały zamieszkać jakieś rybki. Wpuszczone testowo karasie są jakieś
niemrawe, a pozatym woda wydaje się być coraz bardziej zielona.
Pozdrawiam:

Darek

2. Data: 2003-09-01 23:32:06

Temat: Re: Pomóżcie "uruchomić" oczko wodne !!!
Od: "AurorA" <o...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Woda na początku zawsze zielenieje. W tak
dużym stawie wody przez filtr nie przefiltrujesz.
Lampę UV też można sobie darować. Pompka do
kaskady powinna mieć wydajność minimum 3200 l/h
(w zależności od wielkości i wysokości kaskady).
Rybki będą chciały zamieszkać nawet w zielonej wodzie.
Radzę posadzić sporo roślin (szczególnie podwodnych).
One konkurują z glonami o azotany rozpuszczone w wodzie.

Arkadiusz Prażmowski
http://oczko4you.republika.pl/centrum.html

3. Data: 2003-09-01 23:40:37

Od: "Paweł Woynowski" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> chciały zamieszkać jakieś rybki. Wpuszczone testowo karasie są jakieś
> niemrawe, a pozatym woda wydaje się być coraz bardziej zielona.

Za szybko, chcesz osiagnąć, końcowy efekt. Potrzeba czasu aby oczko "dojrzało" i
uzyskało równowagę biologiczną. Po zalamnu wodą, pierwszymi "lokatorami" oczka
powinny być "żarłoczne" rosliny. Np. kosaciec żółty (Iris pseudacorus),
kaczyniec błotny (Caltha palustris), łączeń baldaszkowy ( Butomus umbellatus),
lobelia lśniąca ( Lobelia fulgens),tatarak (Acorus calamus)lub jego odmiany
oraz różne odmiany sitów np: oczeret jeziorny (Scirpus lacustris), oraz rośliny
podwodne i o lisciach pływajacych. Rosliny podwodne np: moczarka canadyjska
(Elodea canadiensis) jest najwiekszym producentem tlenu w wodzie.
Co do filtra to proponuję filtr biologiczny wbudowany w grunt obok stawu i
zamaskowany np. mini pomostem który można wykorzystać jako taras widokowy na
staw, lub po zadaszeniu jako altankę. Budowę takiego filtra opisuję na stronie
http://www.mikrojezioro.met.pl w dziale -> Technika.
Pompę musisz dobrać w zależności od potrzeb, odległość od komory pompy w
filtrze (nie widać pompy w stawie) do ujścia kaskady, z uwzględnieniem różnicy
wysokości, między wylotem pompy, a wylotem w kaskadzie. Im wysze są te
parametry tym wydajność pompy maleje. Polecał bym pompę firmy Meshner typ: K 130
(sprawdzona u mnie trzy lata bez awaryjnej pracy non stop, z przerwami w
okresach zimowych). Jeśli chcesz dokładne parametry tej pompy to zapraszam na
priv.(adres poniżej).
Osobiście jestem przeciwnikiem lamp UV, nie działją wybiórczo wyłacznie na
glony, likwidują wszelkie drobnoustroje, nawet te które sa niezbedne do
prawidłowego utrzymania cyklu azotowego w stawie(o tym również na powyzszej
stronie), a co jest podstawowym procesem w utrzymaniu równowagi biologicznej.
Moim zdaniem w zupełnosci wystarczy dobrze pracujacy filtr biologiczny i
odpowiednia obsada rośin w stawie.
Nie dziwię się karasiom że są niemrawe, świeża woda nie za bardzo im służy.
To że woda zielona to normalne w nowo założonych stawach, można temu
przeciwdzałać zatapiając w stawie kilka worków(60 l) kwaśnego torfu (pH od 3,5
do 4,5). W Twoim przypadku zatopił bym ok 4 -5 sizalowych worków napełnionych
torfem i uwiązanych do brzegu (łatwiej je usunąć po 2 do 4 tygodniach, nie
dłużej bo torf będzie gnił). Ważną sprawą, jest pH wody które powino się
kształtować w zakresie pH 6,8 do 7,5 i raczej bliżej 6,8 , wtedy nie będzie
problemu z glonami, nie lubią lekko kwaśnej wody. Rybom to również odpowiada,
nie ma wtedy z nimi kłopotów zdrowotnych (np.choroby grzybiczne skóry). Rośliny
w stawie również preferują takie wartości pH.
Pozdrawiam.
Paweł Woynowski
http://www.mikrojezioro.met.pl

4. Data: 2003-09-01 23:56:05

Od: "" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Woda na początku zawsze zielenieje. W tak
> dużym stawie wody przez filtr nie przefiltrujesz.

Owszem przefiltrujesz, jeżeli pompa ma np. wydajność 5100 l/h przy
przewyższeniu np.2 m, odległosci np. 8m i przy średnicy węża 30 mm,
(doprowadzajacego wodę do kaskady), to w niecałe 7 godzin cała woda zostanie
przefiltrowana. A jeżeli jeszcze będzie zrobiony dobrej jakości strumień w
którym będą rosły rosliny strefy płytkiej i bagiennej, to ten strumień
dodatkowo spełni funkcje oczyszczalni glebowo korzeniowej.

> Lampę UV też można sobie darować. Pompka do
> kaskady powinna mieć wydajność minimum 3200 l/h
> (w zależności od wielkości i wysokości kaskady).
> Rybki będą chciały zamieszkać nawet w zielonej wodzie.

Bo nie maja innego wyjścia, glony są dużym konkurentem tlenowym dla ryb, i nie
za bardzo sie tam będą czuły.

Pozdrawiam.
Paweł Woynowski

5. Data: 2003-09-03 18:23:59

Od: "AurorA" <o...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> którym będą rosły rosliny strefy płytkiej i bagiennej, to ten strumień
> dodatkowo spełni funkcje oczyszczalni glebowo korzeniowej.
To że pompa jest w stanie przepompować taką ilość wody jaką
zawiera zbiornik nie oznacza, iż woda będzie przefiltrowana.
Tak po 7 godzinach jak i 7 dniach będzie nadal zielona.
Pompy o dużej wydajności charakteryzują się dużym poborem prądu
(kilkadziesiąt W) więc koszty utrzymania przy ciągłej pracy będą wysokie
(inna praca niż ciągła nie ma sensu).
W dużym oczku łatwiej uzyskać równowage biologiczną. W celu przyspieszenia
tego procesu można dodać wody ze zbiornika z takowa równowagą (jak najwięcej
drobnych żyjątek). Można też dodać preparat Trigger 3, zawiera on szczepy
bakterii
i innych organizmów (np. jaja przetrwalnikowe dafnii).
No i tak jak mówi Paweł podstawa to rośliny, Duuużo roślin.
Z tym, że sadzenie roślin błotnych w strumieniu odradzam. Potrzebują
one żyznej gleby, a ta będzie wypłukiwana przez przepływającą wodę
zanieczyszczając staw. Można posadzić w strumieniu niektóre gatunki bez
podłoża
(iris pseudacorus) ale wymaga to jego specjalnej konstrukcji (takiej która
zapewni stały poziom wody).
pozdrawiam

6. Data: 2003-09-03 22:16:36

Od: "Paweł Woynowski" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> To że pompa jest w stanie przepompować taką ilość wody jaką
> zawiera zbiornik nie oznacza, iż woda będzie przefiltrowana.
> Tak po 7 godzinach jak i 7 dniach będzie nadal zielona.

A kto mówi, że filtry biologiczne oczyszczaja oczko z glonów, one pomagają
likwidować przyczynę powstawania glonów jaką jest amoniak( pozostałośc po
rozkładających sie roślinach i odchodach ryb). Amoniak jest przez pewien
gatunek bakterii przetwarzany na azotyny, te z kolei są przerabiane na azotany
przez inny szczep bakterii. To właśnie azotany (jeden z lepszych organicznych
nawozów dla roslin), są główną przyczyną (poza światłem) powstawania zakwitów
wody. Dlatego potrzeba dużej obsady roslinnej w oczku, aby stanowiła
konkurencje pokarmową dla glonów, a rośliny wręcz przepadają za azotanami.

> Pompy o dużej wydajności charakteryzują się dużym poborem prądu
> (kilkadziesiąt W) więc koszty utrzymania przy ciągłej pracy będą wysokie
> (inna praca niż ciągła nie ma sensu).

Moja pompa ma 320 W i przy przewyższeniu 2 m na odlegóści 7,5 m i średnicy węża
30 mm podaje 5100 l/h

> W dużym oczku łatwiej uzyskać równowage biologiczną. W celu przyspieszenia
> tego procesu można dodać wody ze zbiornika z takowa równowagą (jak najwięcej
> drobnych żyjątek).

Oraz bakterii chorobotwórczych ryb.

Jeśli masz ryby, to po żyjątkach nie pozostanie nawet wspomnienie.

> Można też dodać preparat Trigger 3,

Preparaty maja to do siebie że trzeba je stosować sćiśle wg. instrukcji. A ta z
reguły podaje ilość preparatu na odpowiednią ilość wody w oczku. Mogę się
założyć, że ponad 90% właścicieli oczek nie ma zielonego pojęcia o ilości wody
w swoich oczkach. Wiedzą że oczko ma ileś tam metrów powierzchni i ileś tam cm
głebokosći. A wystarczy w czasie pierwszego napełniania założyć na wąż stary
wodomiar. Staram się unikać wszelkich preparatów, jestem zwolennikiem metod
ekologicznych. Kiedy widzę pojawiajace się glony w oczku stosuję kwaśny torf i
po tygodniu mam święty spokój z glonami.

> zawiera on szczepy bakterii

Bakterie są w wystarczajacej ilości w dobrze skonstruowanym filtrze
biologicznym gdzie bytują niczym nie zagrożone w bardzo dobrych warunkach
srodowiskowych (maja świeże "żarcie" i tlen z płynacej przez filtr wody).

> i innych organizmów (np. jaja przetrwalnikowe dafnii).

Rybki bardzo je lubią.

> [...]
> Potrzebują
> one żyznej gleby, a ta będzie wypłukiwana przez przepływającą wodę

Mówię o oczyszczaniu się wody w strumieniu poprzez przepływanie jej miedzy
roslinami tam nasadzonymi. Jeżeli dobrze zostanie skonstruowany strumień z tzw
zakolami gdzie woda zwalnia, wtedy wytrącają się z niej zanieczyszczenia
ograniczne. Rośliny natomiast, posadzone są w mieszance gliny z piaskiem i
żwirem i obsypane 10 - 15 cm warstwą żwiru. Strumień płynie nad żwirem i nic
nie wypłukuje, a woda swobodnie przesiąka do korzeni zasilając rośliny. Gdyby
je posadzić w żyznej warstwie gleby to nie spełniały by żadnej roli w
oczyszczaniu wody.

> Można posadzić w strumieniu niektóre gatunki bez
> podłoża
> (iris pseudacorus) ale wymaga to jego specjalnej konstrukcji (takiej która
> zapewni stały poziom wody).

Przecież w strumieniu jest zawsze stały poziom wody. Myślę o strumieniach
skonstruowanych według "wszelkich prawideł sztuki" tz. tak aby w momencie
wyłaczenia pompy, woda nie spływała z niego, a pozostawała w jego korycie. To
żadna filozofia, trzeba tylko połaczyć szeregowo kilka małych oczek. W miejscu
połączeń stosuje się stopnie piętrzące wodę. Ważny jest również spadek takiego
strumienia, nie powinien przekraczać 1 cm na 1 mb strumienia.

Pozdrawiam
Paweł Woynowski
http://www.mikrojezioro.met.pl

7. Data: 2003-09-05 22:33:06

Od: "AurorA" <o...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Paweł Woynowski" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> Moja pompa ma 320 W i przy przewyższeniu 2 m na odlegóści 7,5 m i średnicy
węża
> 30 mm podaje 5100 l/h

Co daje miesięcznie 320 x 24 godz x 31dni =238008 W = 239 kW
jest to koszt rzędu 100 zł miesięcznie.
Kto Ci to sponsoruje - spółdzielnia mieszkaniowa?
Cała moja pięcioosobowa rodzina i piętrowy dom zużywają miesięcznie mniej
prądu.

pozdrawiam
AurorA

8. Data: 2003-09-05 23:09:49

Od: "Paweł Woynowski" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Kto Ci to sponsoruje - spółdzielnia mieszkaniowa?
> Cała moja pięcioosobowa rodzina i piętrowy dom zużywają miesięcznie mniej

Cały wkład spółdzielni, to miejsce na ogród, zlikwidowanie asfaltu, nawiezienie
dobrej ziemi, 500 zł dołożone do folii, i dodatkowe pomieszczenie w piwnicy na
graty ogrodowe, o ile dobrze pamietam "to by było na tyle".

Pozdrawiam.
Paweł Woynowski

9. Data: 2003-09-06 17:07:21

Od: "1stgreen" <1...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Kto Ci to sponsoruje - spółdzielnia mieszkaniowa?
> Cała moja pięcioosobowa rodzina i piętrowy dom zużywają miesięcznie mniej

W blokach prąd w piwnicy jest "darmowy" - rozkłada się na wszystkich
lokatorów. No i wiadomo skąd tani prąd.

Pozdrawiam
PP.

10. Data: 2003-09-06 18:51:17

Od: "" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

>    W blokach prąd w piwnicy jest "darmowy" - rozkłada się na wszystkich
> lokatorów. No i wiadomo skąd tani prąd.
>
> Pozdrawiam
> PP.

Nie z piwnicy, lecz z balkonu, a ten prąd nie rozkłada się na wszystkich
lokatorów.

Zastanawia mnie jedna sprawa, dlaczego nie znjąc rozmówcy zarzuca mu się
kłamstwa (kilka postów wcześniej) i kradzież, co prawda zawolalowaną w
zdanu "No i wiadomo skąd tani prąd", lecz jednak. Czyżby to, ze ktoś może być
uczciwy jest takie dziwne, a może tak jak w tym powiedzeniu "każdy osądza
innych według własnych doświadczeń" .......
Paweł Woynowski
http://www.mikrojezioro.met.pl

Test !
Zimowanie sadzonek?