Potrzebuję porady dotyczącej rozsady :)

1. Data: 2003-03-04 12:49:53

Temat: Potrzebuję porady dotyczącej rozsady :)
Od: "nicram" <n...@n...prv.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam kilka pytań dotyczących produkcji rozsady:
1. W jaka ziemię wysiewać nasiona? Czy taką samą ziemię stosować do skrzynek
z których rozsada będzie przepikowana jak do donicopalet?
2. Czy ktoś wie lub zna przepis na wykonanie doniczek torfowych (lub innych
z którymi mozna rozsadę posadzić) we własnym zakresie?
3. Prosiłbym o szczegółowe zalecenia dotyczące selera, gdyż z tym ważywem
mam problemyz regóły rozsada mi "niewychodzi", a jak kupię rozsadę to ona mi
później nie bardzo rośnie. Co zrobić aby urosły mi piękne selery?
4. Czy ktoś może wie czy można jednoznacznie stwierdzić, że nasiona warzyw
odmian holenderskich (względnie innych nie polskich) są lepsze od nasion
krajowych producentów? Bo w cenie róznica jest ogromna.
5. Czy można w jakiś sposób rozwiązać problem oświetlenia? Chodzi mi o
stosowanie sztucznego oświetlenia ale bez kożystania z wyspecjalizowanych
(czyt. bardzo drogich) lamp przeznaczonych do takich celów.
6. Jeśli ktoś posiada jakieś materiały (doświadczenia) odnośnie uprawy
warzyw (od zakupu nasion po zbiór i przechowywanie) może mógłbym się ze mną
nimi podzielić?

pozdrawiam nicram
w...@n...prv.pl

2. Data: 2003-03-04 18:56:22

Temat: Re: Potrzebuję porady dotyczącej rozsady :)
Od: "Wojciech P" <d...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "nicram" <n...@n...prv.pl> napisał w wiadomości
> Mam kilka pytań dotyczących produkcji rozsady:
> 1. W jaka ziemię wysiewać nasiona? Czy taką samą ziemię stosować do
skrzynek
> z których rozsada będzie przepikowana jak do donicopalet?

do rozsady lepiej stosowac specjalna mieszanke - za wzorowa uchodzi ziemia
ogrodnicza z piaskiem i np perlitem. Latwo tez kupic juz gotowa ziemie do
rozsady - sa we wszystkich sklepach.

> 2. Czy ktoś wie lub zna przepis na wykonanie doniczek torfowych (lub
innych
> z którymi mozna rozsadę posadzić) we własnym zakresie?

sorry - ale nie wyobraqzam sobie powodu takich staran - tyyyle tego w
skepach, grosze kosztuje...

> 4. Czy ktoś może wie czy można jednoznacznie stwierdzić, że nasiona warzyw
> odmian holenderskich (względnie innych nie polskich) są lepsze od nasion
> krajowych producentów? Bo w cenie róznica jest ogromna.

to sadze material na powazniejsza dyskusje. Ciekaw jestem, czy grupowicze
zgodza sie z teza, ze nasiona holenderskie lepiej wschodza, tzn na 10 nasion
mamy np 9 roslin, a na 10 polskich - mamy 5 roslin. Np sialem pomidory -
wedle przepisu sialem po jednym nasionku holenderskich do doniczki - a po
pare nasion polskich, ktore potem trzeba pikowac. Wiec w sumie wcale nie
drozej. Dalej, nasiona holenderskie zdaja sie dotyczyc bardziej odpornych na
choroby, dorodniejszych odmian.
Pozostaje pytanie, czy uzyskamy warzywa o rownie dobrym smaku.....
Generalnie - wydaje mi sie, ze hodowla roslin na nasiona jest w Holandii na
wiele wyzszym poziomie niz u nas.

> 5. Czy można w jakiś sposób rozwiązać problem oświetlenia? Chodzi mi o
> stosowanie sztucznego oświetlenia ale bez kożystania z wyspecjalizowanych
> (czyt. bardzo drogich) lamp przeznaczonych do takich celów.

a postawic na parapecie okna???

> 6. Jeśli ktoś posiada jakieś materiały (doświadczenia) odnośnie uprawy
> warzyw (od zakupu nasion po zbiór i przechowywanie) może mógłbym się ze
> [...]
a jesli szukasz wiedzy "zawodowej" polecam Haslo Ogrodnicze - gazete w tej
dziedzinie dla zawodowcow.
wojtek Pa

3. Data: 2003-03-04 19:53:14

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Wojciech P" <d...@p...com.pl> wrote in message

> [...]
nasion
> mamy np 9 roslin, a na 10 polskich - mamy 5 roslin.

Wydaje mi się, że problem leży raczej w przechowalnictwie i pakowaniu.
Czasami kupując polskie nasiona np. szałwi błyszczącej - wschodzi cała
paczka po paru dniach. Niekiedy zaś - dwie, trzy rośliny. Holendrzy
wcześniej zaczęli pakować detalicznie nasiona do folii aluminiowej, w której
zdaje się nasiona nie bardzo wysychają, jednocześnie producenci gwarantują
dłuższą żywotność. No i ta staranność - dlaczego u nas wciąż jeszcze często
spotyka się niewyłuskane nasiona (choćby zatrwian czy niektóre trawy)?
Ostatnio często można kupić nasiona polskich firm, które to nasiona
przeleżały się na sklepie od stycznia do lipca w poprzednim roku, wróciły do
producenta, ten przebił daty przydatności do kiełkowania i paczki trafiają
następnej wiosny do sklepu. Efekty oczywiście okropne. I niestety muszę
stwierdzić, ze w głębokim socjalizmie, czyli kiedy prowadziłam pierwsz
uprawy pomidorów, ogórków, ostróżek, nasturcji itp. - w późnych latach
70-tych - nasiona były o wiele lepsze. Z drugiej strony wybór był znacznie
mniejszy, a opakowania kiepskie.Ale z całej paczki wschodziło 90-95% nasion,
nie była to taka loteria jak teraz.

> Dalej, nasiona holenderskie zdaja sie dotyczyc bardziej odpornych na
> choroby, dorodniejszych odmian.

Pozwolę się nie zgodzć - poza warzywami, których polskich odmian nie ma, np.
kapust chińskich:-), stanowczo lepiej jest siać nasze odmiany, lepiej
dostosowane do naszych warunków klimatycznych. Choć próbowałam kiedyś z
nasionami amerykańskich odmian pomidorów i właściwie problemy z uprawą były
takie, jak zwykle (czyli zaraza jednako atakowała wszystkie:-) )

> Pozostaje pytanie, czy uzyskamy warzywa o rownie dobrym smaku.....

Może lepszym?

> Generalnie - wydaje mi sie, ze hodowla roslin na nasiona jest w Holandii
na
> wiele wyzszym poziomie niz u nas.

Na ten temat się nie wypowiem - brak danych - ale osobiście doskwiera mi coś
innego w polskich nasionach. Mieszanki! I niewielki wybór! Ciężko jest kupić
określoną odmianę, szczególnie bylin, nawet tam, gdzie dane odmiany
powtarzają cechy z nasion. Choćby niektóre ostróżki. Albo platykodony -
uparcie sprzedają tylko niebieskie. Dodatkowo - wątpliwa uzciwość
producentów - niepodawanie danych o np. koniecznej stratyfikacji (dyptam).
Albo sprzedawanie nasion roślin, które należy wysiewać natychmiast po
zbiorze, gdyż ich żywotność jest nader krótka (rhodochiton chociażby).

wyspecjalizowanych

> a postawic na parapecie okna???

Dla pomidorów i dyni zupełnie wystarczy.:-)

> mną

> a jesli szukasz wiedzy "zawodowej" polecam Haslo Ogrodnicze - gazete w tej
> dziedzinie dla zawodowcow.

Oraz "Działkowiec" - zanudzają warzywami w każdym numerze, łącznie z
polecaniem najnowszych odmian, które się w sklepach pokażą gdzieś za
dwa-trzy lata.

Pozdrawiam, Basia.

4. Data: 2003-03-04 21:14:18

Od: zdzislaw kmito <3...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

Sila kielkowania nasion zalezy od materialu matecznego,selekcji.
Czas przechowywania iczas trafienia do klijeta.Byc moze,ze holenderskie
nasiona sa lepsze.Osobiscie wole produkty polskie,sa smaczniejsze.
Pozdrawiam Zdzichu K.

5. Data: 2003-03-04 21:18:11

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:b430i2$pjp$2@atlantis.news.tpi.pl Basia Kulesz
<b...@i...pl> napisał(a):

> Oraz "Działkowiec" - zanudzają warzywami w każdym numerze,

Hejka. W lutowym "Działkowcu" jest artykuł pt. "Podloża do produkcji
rozsad", z którego można się dowiedzieć, że "W przygotowaniu podłoża do
produkcji rozsad kładzie się większy nacisk na jego funkcje mechaniczne i
właściwości fizyczne, niż na zasobność. Spowodowane jest to tym, żę na
każdym etapie rozwoju rozsady możliwe jest podanie roślinom odpowiednich
nawozów płynnych."
Pozdrawiam małowarzywnie Ja...cki

6. Data: 2003-03-05 07:28:41

Od: "nicram" <n...@n...prv.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wojciech P" <d...@p...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> rozsady - sa we wszystkich sklepach.

> innych
>
> sorry - ale nie wyobraqzam sobie powodu takich staran - tyyyle tego w
Załóżmy że potrzebowałbym ok. 10000 doniczek torfowych (a nawet więcej,
przede wszystkim do ogórka) przy czym jak się zorientowałem to u mnie za
12szt. muszę zapłacić 0,50 zł, a za 10000 to musiałbym zapłacić ok 400zł co
dla mnie jest już pokaźną kwotą

> [...]
> Pozostaje pytanie, czy uzyskamy warzywa o rownie dobrym smaku.....
> Generalnie - wydaje mi sie, ze hodowla roslin na nasiona jest w Holandii

hmm...
mam kilkadziesiąt skrzyniopalet z rozsadą do rozstawienia, musiałbym
mieszkać chyba w pałacu :)))
> mną

> a jesli szukasz wiedzy "zawodowej" polecam Haslo Ogrodnicze - gazete w tej
> dziedzinie dla zawodowcow.

Posiadam prenumeratę tego miesięcznika lecz poza programem ochrony to zbyt
wielu konkretów tam nieznajdę. Głównie to chodzi mi o poznanie jakiś
"sztuczek" związanych z warzywami i bynajmniej nie chodzi mi o żonglerkę i
tym podobne :)))

7. Data: 2003-03-06 10:43:45

Od: "1stgreen" <1...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> przede wszystkim do ogórka) przy czym jak się zorientowałem to u mnie za
> 12szt. muszę zapłacić 0,50 zł, a za 10000 to musiałbym zapłacić ok 400zł

No to potrzebujesz tych doniczek ile ? 10000 - na ogórki i inne. Masz na
to miejsce, pieniądze o wiele więkrze na założenie tej plantacji i jej
utrzymanie. Te 400 to pryszcz. PP.

8. Data: 2003-03-06 17:18:59

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:b44km7.4ts.1@niusy.nicram.prv.pl nicram
<n...@n...prv.pl> napisał(a):

> Głównie to chodzi mi o poznanie jakiś
> "sztuczek" związanych z warzywami
> :)))

Hejka. Wydaje mi sie, że jeśli chcesz produkować 10000 doniczek rozsady
a wydatek 400 zł stanowi problem, to nie pomogą żadne sztuczki. Tu jest
potrzebny cud ;-)
Pozdrawiam cudownie Ja...cki

9. Data: 2003-03-06 18:57:25

Od: j...@c...pl (Jan P. Cieciński ) szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <d...@w...pl> napisał:

> Hejka. Wydaje mi sie, że jeśli chcesz produkować 10000 doniczek
rozsady
> a wydatek 400 zł stanowi problem, to nie pomogą żadne sztuczki. Tu jest
> potrzebny cud ;-)

Racja! Szkłem d... nie podetrzesz. A nawiasem mówiąc NTG (Nie Ta Grupa),
bowiem warzywnictwo wielkotowarowe nie mieści się w tematyce naszej grupy
(jak podejrzewam).

--
Pozdrawiam, Jan
http://members.chello.pl/j.ciecinski

10. Data: 2003-03-14 13:55:44

Od: "nicram" <n...@n...prv.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jan P. Cieciński " <j...@c...pl> napisał w wiadomości

> rozsady
> >
> Racja! Szkłem d... nie podetrzesz. A nawiasem mówiąc NTG (Nie Ta Grupa),

W takim tazie jaka grupa?
A co do podcierania szkłem d... to wydaje mi się że to da się zrobić tzn.
jeśli podtarcie d. szkłem umożliwiłoby mi obniżyć koszty chociaż o 100zł to
zamiast papieru zawsze bym szkła używał

> bowiem warzywnictwo wielkotowarowe nie mieści się w tematyce naszej grupy
> (jak podejrzewam).

w sumie to nie wielkotowarowe ale średniotowarowe a że takiego nie ma no to
chyba wielkotowarowe

Cos na balkon.
Poczekam do wiosny
jak szybko doprowadzić drzewo do uschnięcia ???
Re: Nasiona drzew i krzewow - pytanie.
wycieczki?