Pożyteczni tancerze

1. Data: 2003-01-17 19:06:28

Temat: Pożyteczni tancerze
Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Hejka.Taki zastój na naszej grupie, może pająki nas rozruszają;-)

Pająki skakuny nie snują sieci, są b. szybkimi łowcami, a polując
wykonują długie skoki. Na swoje ofiary: mszyce, skoczogonki, larwy muchówek
i drobne gąsiennice czyhają przez cały dzień na powierzchni gruntu,murkach,
kamieniach lub roślinach. Potrafią dostrzec owady poruszające się, oraz
pozostające w bezruchu z odległości do 2 m, co jest rekordem wśród
pajęczaków. Umiejętność tę zawdzięczają swoim niezwykłym oczom, które
działają jak teleobiektywy (pole widzenia jest tak wąskie jak pole widzenia
silnie przybliżającej lornetki). Pająki te mają aż osiem oczu w trzech
rzędach.
Charakterystyczny jest dla nich sposób przemieszczania się. Poruszają
się za pomocą krótkich lub dłuższych skoków.
Dzięki szaroczarnemu lub brązowoczarnemu ubarwieniu są trudne do
zauważenia.

U skakunów występują tańce godowe. Tańce te składają się z podskoków,
zwrotów i podrygów dokonywanych w określonej odległości od partnera. Taniec
jednego z partnerów pobudza drugiego do podobnej reakcji. Po wykonaniu
szeregu ruchów pająki przechodzą do demonstracji odstraszających, które z
kolei mogą przerodzić się w walkę. Tańce godowe skakunów zapobiegają
krzyżowaniu się pokrewnych gatunków (poszczególne gatunki wykonują innego
rodzaju ruchy), które zewnętrznie są bardzo podobne.

Pozdrawiam pożytecznie Ja...cki

2. Data: 2003-01-17 19:39:26

Temat: Re: Pożyteczni tancerze
Od: b...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> krzyżowaniu się pokrewnych gatunków (poszczególne gatunki wykonują innego
> rodzaju ruchy), które zewnętrznie są bardzo podobne.

Piekny opis.Cisza w eterze dlatego,ze gro osob nawija z pracy.
A teraz juz sa w domkach i marza o ogrodkach.W moim spoko,ale tez
mrozy w porownaniu z Twoimi byly cieniutkie ok.15 stopni-srednio.
Pozdrawiam Luciano

3. Data: 2003-01-17 20:25:57

Od: "Jagoda" <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <b...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:

> W moim spoko,ale tez
> mrozy w porownaniu z Twoimi byly cieniutkie ok.15 stopni-srednio.
> Pozdrawiam Luciano

To gdzie Ty ? W ciepłych krajach przebywasz???

Pozdrówki - Jagoda

4. Data: 2003-01-17 21:19:46

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <d...@w...pl> wrote in message news:b09k6q$3e5$1@news.tpi.pl...

Bardzo interesujace stworzenia. Ale szczegolnie zaciekawil mnie fragment:

> Potrafią dostrzec owady poruszające się, oraz
> pozostające w bezruchu z odległości do 2 m

Zawsze myslalem, ze umiejetnosc dostrzegania ofiary pozostajacej
w bezruchu wykasztalcila sie u drapieznikow dopiero na wysokim stopniu
rozwoju. Gady czy plazy jej, o ile wiem, nie maja. A tu pajaki!

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

5. Data: 2003-01-18 00:25:56

Od: b...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> To gdzie Ty ? W ciepłych krajach przebywasz???
>
> Pozdrówki - Jagoda
>
> Dobre.Zapomnialem o wpisaniu znaku minus.
Pozdrawia boletus

test
test
test