[Prawie 5 latek] Nauka cyfr i liter

21. Data: 2008-03-03 08:18:38

Temat: Re: [Prawie 5 latek] Nauka cyfr i liter
Od: "złośliwa" <n...@u...to.interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "M&C" <c...@C...pl> napisał
| Ciekawe, co będą robić w zerówce...

rozwiązywać testy dla sześciolatka, te które jeszcze niedawno były na
początku pierwszej klasy :)

Nie mówiąc już o swodobnym czytaniu i pisaniu ( poznawane literki pisane i
drukowane ).

--
Kasia + Weronika (7-latka)
gg 181718

22. Data: 2008-03-03 08:22:18

Od: "złośliwa" <n...@u...to.interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Paulinka" <paulinka503@przecz_ze_spamem.wp.pl> napisał
| Na pewno się nie uczą liczyć i nie uczą się literek.

ale jesteś pewna ? Bo z mojego doświadczenia wynika że nie ma takiego
przedszkola które nie wprowadza ot chociażby w zabawie cyfr i liter od
najmłodszych lat. U nas było to już od 3-latków.

--
Kasia + Weronika (7-latka)
gg 181718

23. Data: 2008-03-03 08:36:39

Od: "Vicky S." <v...@a...tylko.onet.bez.tego.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Cyb" <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl> napisał
w wiadomości news:gmrks35vu8q6qvadpkrcgcs97b5qisg8v4@4ax.com...
> [...]
> ilosci jak cyfra na kartkach A4 i przyklejał na szafie taśmą i tak
> sobie wiszą. Czasem w ramach zabawy popytamy sie co to za cyferka np
> przed póściem spać lub wymyślamy zabawy - np. biega po pokoju i na mój
> sygnał 'stop' ma pokazać cyfrę jakąs tam, a potem znów bieganie itd. -
> oczywiscie nagrody można wprowadzić.
> Faktem jest że on bardzo chętnie się dowiaduje takich rzeczy -
> zupełnie sam zaczął przepisywać (a raczej odwzorowywać) cyferki i
> literki - bardziej martwi mnie nauka czytania i też nie wiem kiedy
> należałoby zacząć - jeszcze za wcześnie chyba:-)

Podobnie z moim prawie 5 latkiem :) Zna cyferki - odlicza calkiem niezle do
setki ;) Nie zmuszalam, kupilam zestaw magnesow na lodowke z cyferkami. Ja
sie uczylam, dziecie ogladalo, przychodzilo i pytalo co to jest -
odpowiadalam i sie nauczyl. Potem zaczal dopytywac sie co jest po 10, 20 ...
wiec tlumaczylam, poprawialam :) Teraz kiedy pytam jaki numer tramwaju
jedzie odpowiada mi systemem dwuliczbowym tzn podaje numer boczny ;)

A co do literek to bylo podobnie - magnesy z danonkow, pytal wiec
odpowiadalam. Obecnie potrafi przeliterowac wyrazy pisane drukowany
literami, przy malych literkach ma czasami problemy. Chcial zebym mu
pokazala jak sie pisze literki, bo odwzorowywal je samodzielnie "po chinsku"
wiec mu pokazalam. Potrafi napisac swoje imie i nazwisko oraz kilka prostych
wyrazow (mama, tata, babcia, imiona kolegow).
Czesto idac ulica "czyta" mi szyldy - literuje a ja odczytuje mu.

Do niczego nie zmuszalam go nigdy. Chcial wiedziec wiec odpowiadalam. Teraz
jestesmy na etapie kalendarza - dni tygodnia zna doskonale, cyferki tez wiec
doszly nam miesiace. Codziennie sie mnie wypytuje po kilkanascie razy czy
dzis jest "X lutego/marca?Jutro bedzie XXXX?"

Bronic dostepu do wiedzy nie zamierzam. Splawiac dziecka, "bo jest na to za
wczesnie" tez nie. Czasami szlag trafia jak trzeba odpowiedziec na to samo
pytanie po raz n-ty danego dnia, ale z drugiej strony - uczymy sie przez
powtarzanie :)

Pozdrawiam,
Vicky S.

--
Aleksander (18.06.2003)

24. Data: 2008-03-03 10:35:38

Od: "TomaSz." <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Z pamiętnika internauty.
Własność: 'Paulinka'
Wpis z dnia 01-03-2008:

> Witam,
>
> Nie mam zielonego pojęcia, kiedy młody człowiek powinien znać litery i
> cyfry i nimi swobodnie operować. Młody liczy do 15 i zna wybiórczo
> literki, kiedy powinien posiadać tę umiejętność i co mogę zrobić, żeby
> go nauczyć?

Zerknij tutaj http://inter-hek.com.pl/

I tak w skrócie - nie ucz dziecka liter, tylko czytać.
Dziecku jest prawie obojętne, czy pokazujesz mu obrazek z autem czy napis
"auto" - po prostu zapamiętuje kształt słowa.

--
TomaSz.
http://www.kociezycie.net

25. Data: 2008-03-03 13:56:25

Od: "Harun al Rashid" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "MadziaMa" ...

> Dokładnie - właśnie w tym cała rzecz - dziecko chce wiedzieć. (...) I co
> mu będę
> bronić.

A co Wy się tak bronicie przed posądzeniem o trenowanie w czytaniu?

EwaSzy

26. Data: 2008-03-03 15:55:50

Od: MadziaMa <madziama@niespamuj_buziaczek.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 3 Mar 2008 14:56:25 +0100, "Harun al Rashid" <a...@o...pl>
wrote:

>Użytkownik "MadziaMa" ...

>A co Wy się tak bronicie przed posądzeniem o trenowanie w czytaniu?

Tak to wygląda? Raczej chodzi o to, że na głos ' co będą robić w
zerówce i że pewnie logarytmy' próbuje się wyjaśnieć, że skoro dziecko
się dopytuje to znak że jest gotowe do uczenia się wcześniej niż
program zakłada, i nie jest to na zasadzie nadambitnych rodziców,
którzy męczą cztero/pięciolatki nauką.

Ciufcia z innego wątku sie przyda - bo lubimy gry:-)

pozdrawiam

Magda

27. Data: 2008-03-03 16:40:38

Od: M&C <c...@C...pl> szukaj wiadomości tego autora

MadziaMa pisze:

> [...]
> się dopytuje to znak że jest gotowe do uczenia się wcześniej niż
> program zakłada, i nie jest to na zasadzie nadambitnych rodziców,

O tę zerówkę to ja pytałam :D . Ale chodziło mi tylko o naukę
przedszkolną, a nie dziecięcą chęć nauki.
Pozwolili mi chodzić rok wcześniej (od stycznia) bo w przedszkolu miejsc
nie było. Niestety do pierwszej klasy już wcześniej nie dało się. We
właściwej zerówce wynudziłam się strasznie, ale że spokojna byłam, to
nauczycielce raczej nie przeszkadzałam. Ale jeśli trafi się, że pół
klasy w przedszkolu przerobiło program zerówki, to chyba wszyscy będą
mieli trochę przechlapane.

Marzena
--
Robótki Marzeny
http://fanturia.googlepages.com/home

28. Data: 2008-03-03 21:32:59

Od: Paulinka <paulinka503@przecz_ze_spamem.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Carol pisze:

> Karolina (ćwiczę czytanie z 6,5 latką i rozpoznawanie liter z 4,5 latką i
> nie czuję się z tego powodu winna ;))

Mnie młody dzisiaj rozwalił dokumentnie, kiedy w książeczce, gdzie są
napisane pojedyncze słowa drukowanymi literami, przeliterował mi
wszystko. Miał problem z 'g','ó','f'. Ostatnio pisałam, że efekt marny,
widać jednak, że jajko jest mądrzejsze od kury.

--

Paulinka

29. Data: 2008-03-03 21:33:15

Od: "Carol" <c...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "M&C" <c...@C...pl> napisał w wiadomości
> Chodziło mi o to, że w przedszkolu dzieci "przerabiają" czytanie i
> liczenie. To trochę niedźwiedzia przysługa.

No ale to chyba zależy jak przerabiają? U nas cztero i pięciolatki uczą się
rozpoznawania pojedynczych liter i cyfr - mają np. wybrać 3 takie same
literki i przykleić je na kartce, każda litera jest podkreślona, żeby nie
przyklejały do góry nogami, ćwiczą też syntezę i analizę fonetyczną ( pani
mówis O -S - A , K - O - T, a one zgadują co to za zwierzę, potem odwrotnie,
bawią się w kosmitów, którzy mówą innym językiem PRO - SZĘ - PA - NI - TO -
KO - TEK ). To pomaga w późniejszej nauce czytania. Ale dopiero sześciolatki
zaczynają te litery składać w sylaby i słowa.

pozdrówka

30. Data: 2008-03-03 21:41:21

Od: Paulinka <paulinka503@przecz_ze_spamem.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

złośliwa pisze:
> [...]
> przedszkola które nie wprowadza ot chociażby w zabawie cyfr i liter od
> najmłodszych lat. U nas było to już od 3-latków.

Pewna nie jestem, musiałabym porozmawiać z przedszkolanką. Młody nic się
nie chwalił, że się uczą liter i cyfr.

--

Paulinka

Brak wiadomosci
Dalajlama a Jeremiasz
Co powiesz o swoim krzyzu?
Jak wyobrażacie swoje szczę?cie wieczne w Królestwie Niebieskim?
Skad moge wiedziec jaki jest Bog ?