Problem

1. Data: 2002-09-14 19:28:20

Temat: Problem
Od: d...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

Mam problem z renta socjalną. Pobieram rentą rodzinną w wys.536zł. Przysługuje mi
renta socjalna w wys.300zł. Osiągam zarobki w wys.400zł netto. Czy MOPS ma prawo
odmówić mi w tej sytuacji wypłacania renty socjalnej. Jurek d...@p...onet.pl

2. Data: 2002-09-14 19:37:59

Temat: Re: Problem
Od: "LECH DUBROWSKI" <l...@i...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

d...@p...onet.pl wrote:
> [...]
> Przysługuje mi renta socjalna w wys.300zł. Osiągam zarobki w
> wys.400zł netto. Czy MOPS ma prawo odmówić mi w tej sytuacji

Tak i to z dwoch powodow:

1. Zarobek netto nie moze byc wiekszy niz renta socjalne
2. Nie mozna jednoczesnie pobierac renty rodzinnej z ZUS i renty socjalnej z
MOPS.

Leszek

3. Data: 2002-09-15 10:08:10

Od: d...@p...onet.pl (Seba) szukaj wiadomości tego autora

> MOPS.

Bzdura !!!!
Mozna tylko laczna kwota nie moze przekroczyc jakiegos progu, ale nie
pamietam jakiego
pozdr Seba

4. Data: 2002-09-15 13:21:21

Od: "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@c...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Seba" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> Bzdura !!!!
> Mozna tylko laczna kwota nie moze przekroczyc jakiegos progu, ale nie
> pamietam jakiego
----------------------------------
Przepraszam Seba, po co tak ostro? Zwlaszcza, ze nie wszystko pamiętasz, a w
tym przypadku potrzebna jest odpowiedź dokladna i wówczas ma ona jakąś
wartość dla Pytajacego.
...A teraz do rzeczy:

USTAWA z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej.(jednolity tekst -
Dz.U.z 1998 Nr 64 poz. 414)

DZIAŁ II
ZASADY UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ
Rozdział 1
Świadczenia pomocy społecznej

Art. 27a.1. Renta socjalna przysługuje osobie pełnoletniej, całkowicie
niezdolnej do pracy z powodu inwalidztwa powstałego przed ukończeniem 18
roku życia, niezależnie od dochodu, z zastrzeżeniem ust. 4a i 5.
2. Prawo do renty socjalnej przysługuje również osobie całkowicie niezdolnej
do pracy z powodu inwalidztwa powstałego w trakcie nauki w szkole
ponadpodstawowej, ponadgimnazjalnej lub w szkole wyższej, przed ukończeniem
25 roku życia, a także w trakcie studiów doktoranckich lub aspirantury
naukowej, niezależnie od dochodu, z zastrzeżeniem ust. 5.
3. Renta socjalna wynosi 406 zł miesięcznie, z zastrzeżeniem ust. 4a. Kwota
ta podlega waloryzacji zgodnie z zasadami określonymi w art. 35a.
4. Osobie, o której mowa w ust. 1 i 2, uprawnionej do renty lub emerytury, z
wyłączeniem renty rodzinnej, renta socjalna nie przysługuje.
4a. W przypadku zbiegu uprawnień do renty rodzinnej i renty socjalnej kwota
renty socjalnej ulega takiemu obniżeniu, aby łączna kwota świadczeń do
wypłaty nie przekraczała 200% renty socjalnej. Kwota obniżonej renty
socjalnej nie może być niższa niż 50 zł miesięcznie. Jeżeli kwota renty
rodzinnej przekracza 200% renty socjalnej, renta socjalna nie przysługuje.
5. Osoba, o której mowa w ust. 1 i 2, traci prawo do renty socjalnej za
miesiąc, w którym osiągnęła dochód netto z tytułu pracy lub działalności
gospodarczej przekraczający wysokość renty, o której mowa w ust. 3.
6. Decyzja o przyznaniu renty socjalnej nie wymaga przeprowadzenia wywiadu
rodzinnego (środowiskowego).

Zwróć uwagę na treść ustępu 4a!

Pozdrawiam
Zbig A Gintowt

5. Data: 2002-09-15 15:51:58

Od: "Pearl" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
Przysługuje mi renta socjalna w wys.300zł. Osiągam zarobki w wys.400zł
netto. Czy MOPS ma prawo odmówić mi w tej sytuacji wypłacania renty

Ze strony:
http://www.akcjasos.pl/komunikaty/show.php?id=12

Zasiłki, emerytury, odszkodowania, wskaźniki i stawki na 1 września 2002

Od 1 września 2002 wzrasta się wysokość zasiłku dla bezrobotnych, natomiast
maleje wysokość zasiłku pogrzebowego oraz limity dochodów, jakie mogą
osiągnąć emeryci i renciści. Podajemy aktualną wysokość tych świadczeń oraz
wysokość najniższej emerytury, renty, dodatków do tych świadczeń, zasiłku
rodzinnego, wychowawczego, pielęgnacyjnego, odszkodowań z tytułu wypadku
przy pracy lub choroby zawodowej a także najniższego wynagrodzenia.

Najniższe emerytury i renty brutto (od 01.06.2002)

- kwota emerytury, renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy oraz
samodzielnej egzystencji, renty rodzinnej - 532,91 zł,
- kwota renty dla osoby częściowo niezdolnej do pracy - 409,92 zł,
- kwota renty wypadkowej z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, renty
rodzinnej wypadkowej - 639,49 zł,
- kwota renty wypadkowej z tytułu częściowej niezdolności do pracy - 491,90
zł.

Dodatki do emerytury lub renty
- dodatek dla sieroty zupełnej - 256,83 zł,
- dodatek pielęgnacyjny - 136,64,
- dodatek pielęgnacyjny dla inwalidy wojennego - 204,96 zł,
- dodatek kombatancki - 135,96 zł (nie jest waloryzowany na starych
zasadach)
- dodatek za tajne nauczanie - 136,64 zł.

Od 01.06.2002 kwota bazowa wynosi 1775,89 zł.

Dopuszczalne kwoty przychodów osiąganych przez emerytów i rencistów brutto
(od 01.09.2002)

- przychody jakie mogą uzyskać emeryci i renciści bez zmniejszenia
świadczenia - 1443,40 zł miesięcznie,
- przychody jakie mogą uzyskać emeryci i renciści zmniejszające
świadczenie - od 1443,40 do - 2680,60 zł miesięcznie,
- przychody powodujące zawieszenie wypłacanego świadczenia - 2680,60 i
więcej zł miesięcznie.

* Emerytura lub renta są zmniejszane o kwotę przekroczenia, ale nie więcej
niż o kwotę maksymalnego zmniejszenia.
Od 01.06.2002 kwoty tych maksymalnych zmniejszeń wynoszą:
- dla emerytury lub renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy - 368,72
zł,
- dla renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy - 276,56 zł,
- dla renty rodzinnej, do której uprawniona jest jedna osoba - 313,42 zł.

Wszystie te limity przychodów nie dotyczą emerytów, którzy osiągnęli 60 lat
(kobiety) lub 65 lat (mężczyźni) i rozwiązali stosunek pracy z ostatnim
pracodawcą. Mogą oni dorabiać bez obaw.

Zasiłki dla bezrobotnych brutto (od 01.09.2002)

- przy stażu do 5 lat (80%) - 398,60 zł,
- przy stażu od 5 do 20 lat (100%) - 498,20 zł,
- przy stażu powyżej 20 lat (120%) - 597,90 zł.

Zasiłki rodzinne (od 01.06.2002)

- na pierwsze i drugie dziecko oraz na małżonka - 42,50 zł,
- na trzecie dziecko - 52,60 zł,
- na każde kolejne dziecko - 65,70 zł.
Granica przeciętnego miesięcznego dochodu na jedną osobę w rodzinie
uprawniająca do zasiłku rodzinnego wynosi 548 zł a dla osób samotnie
wychowujących dzieci lub wychowujących dzieci uprawnione do zasiłku
pielęgnacyjnego - 612 zł. Dochody opodatkowane dokumentujemy zaświadczeniami
z urzędu skarbowego a nieopodatkowane - zaświadczeniami płatników tych
dochodów. Dotyczy to dochodów rodziny za 2001 rok.

Zasiłki wychowawcze (od 01.06.2002)

- kwota zasiłku podstawowego dla osoby zamężnej - 318,10 zł,
- kwota zasiłku dla osoby samotnie wychowującej dziecko - 505,80 zł,
- kwota zasiłku dla osób wychowujących trzecie i każde następne dziecko -
505,80 zł.
Granica przeciętnego miesięcznego dochodu na jedną osobę uprawniająca do
zasiłku wychowawczego wynosi 612 zł.

Inne

Granica przeciętnego miesięcznego dochodu na jedną osobę uprawniająca do
świadczeń z funduszu alimentacyjnego od 01.06.2002 wynosi 612,00 zł.
Zasiłek pogrzebowy (od 01.09.2002) wynosi 4123,90 zł.
Zasiłek pielęgnacyjny (od 01.06.2002) wynosi 136,64 zł.
Najniższe wynagrodzenie brutto (od 01.01.2001) wynosi 760,00 zł.

Odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej (od
29.06.2002)

- z tytułu doznania stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu wskutek
wypadku przy pracy lub choroby zawodowej za każdy procent uszczerbku na
zdrowiu - 438,00 zł, jednak nie mniej niż 1.637,50 zł,
- z tytułu orzeczenia całkowitej niezdolności do pracy i niezdolności do
samodzielnej egzystencji spowodowanej wypadkiem przy pracy lub chorobą
zawodową - 8.104,50 zł,
- za każdy procent uszczerbku na zdrowiu z tytułu zwiększenia uszczerbku na
zdrowiu - 438,00 zł,
- gdy do odszkodowania uprawniony jest małżonek lub dziecko zmarłego -
40.498,80 zł, oraz 1.104,50 zł z tytułu zwiększenia odszkodowania
przysługującego na drugiego i każdego następnego uprawnionego,
- gdy do odszkodowania uprawnieni są tylko inni członkowie rodziny niż
małżonek i dzieci zmarłego - 20.983,10 zł, oraz 8.104,50 zł z tytułu
zwiększenia odszkodowania na drugiego i każdego następnego uprawnionego,
- gdy do odszkodowania równocześnie z małżonkiem lub dziećmi zmarłego
uprawnieni są inni członkowie rodziny; każdemu z nich przysługuje 8.104,50
zł, niezależnie od odszkodowania przysługującego małżonkowi lub dzieciom.

Zanotowała: Marzena Gałązka

Wasze komentarze [2] Dodaj komentarz

Renata 01.03.2002 (12)
Jestem osoba niepelnosprawna (stara II grupa) i mam rente socjalna z MOPS
lekko ponad 400 zl na miesiac. Ile zatem moge dorobic np na umowe-zlecenie
lub o dzielo, aby nie stracic swiadczenia i go nie zmniejszyc. Chodzi mi o
mozliwosc dorobienia misiecznego - jaka jest to suma i jaka moze byc
maksymalna kwota zarobiona w roku - aby nie stracic tej skromnej renty
socjalnej????

Marzena Gałązka 06.03.2002 (14)
Art. 27a. ustawy o pomocy społecznej mówi:

[...]

ponadpodstawowej lub w szkole wyższej, przed ukończeniem 25 roku życia, a
także w trakcie studiów doktoranckich lub aspirantury naukowej, niezależnie
od dochodu, z zastrzeżeniem ust. 5.

3. Renta socjalna wynosi 250 zł miesięcznie. Kwota ta podlega waloryzacji
zgodnie z zasadami określonymi w art. 35a.

4. Osobie, o której mowa w ust. 1 i 2, posiadającej równocześnie uprawnienia
do świadczeń z ubezpieczenia społecznego, z wyłączeniem renty rodzinnej,
przysługuje tylko jedno świadczenie - wybrane przez tę osobę lub
korzystniejsze.

5. Osobie, o której mowa w ust. 1 i 2, nie przysługuje renta socjalna za
miesiąc, w którym osiągnęła wynagrodzenie z tytułu pracy przekraczające
wysokość renty socjalnej.

6. Decyzja o przyznaniu renty socjalnej nie wymaga przeprowadzenia wywiadu
rodzinnego (środowiskowego).

*****
MOPS w Łodzi poinformował mnie, że dochód przymuje się w wysokości netto a
nie brutto (na szczęście).

--
Wyszperał
Perła

6. Data: 2002-09-15 18:19:06

Od: d...@p...onet.pl (Seba) szukaj wiadomości tego autora

> socjalnej z
>
> Bzdura !!!!
> Mozna tylko laczna kwota nie moze przekroczyc jakiegos progu, ale nie
> pamietam jakiego
> pozdr Seba

Sorki unioslem sie bez sensu ale nie lubie jak ktos podaje nieprawdziwe
informacje.
Ale fakt faktem zbyt impulsywna reakcja

Pozdrawiam Seba

Potrzebne kaski na rajd
Re: Dlugie orzekanie o niepelnosprawnosci??
powiększlnik dla niedowidzącego 200zł
Wiadomość dla grupowiczów, znanych mi i nie znanych :)
Edukacja dzieci niepelnosprawnych