Profilaktyka anty rakowa

1. Data: 2005-04-28 08:32:33

Temat: Profilaktyka anty rakowa
Od: "Alem" <i...@p...pl.wywal.to> szukaj wiadomości tego autora

Czesc
Chciałbym się ustrzec przed rakiem, a ten zwykle wcześnie wykryty jest
uleczalny. Czy są jakieś badania, które mógłbym robić co roku, żeby mieć
jakieś rozeznanie, czy wszystko jest OK? Badanie markerów?

2. Data: 2005-04-28 09:24:54

Temat: Re: Profilaktyka anty rakowa
Od: "doc. Furman" <a...@...sygnaturce> szukaj wiadomości tego autora

Dnia czwartek, 28 kwietnia 2005 10:32, we wiadomości
<d4q757$a5s$1@inews.gazeta.pl>, Alem napisał(a):

> Chciałbym się ustrzec przed rakiem, a ten zwykle wcześnie wykryty jest
> uleczalny. Czy są jakieś badania, które mógłbym robić co roku, żeby mieć
> jakieś rozeznanie, czy wszystko jest OK? Badanie markerów?

Przed jakim jakiem? Prostaty, jelita grubego, płuc?

--
z poważaniem, doc. Zenobiusz Furman
==> zenobiusz (kropka) furman (małpa) vp (kropka) pl <==

3. Data: 2005-04-28 14:31:15

Od: Kruszyzna <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 4/28/2005 10:32 AM,Użytkownik Alem usiadł wygodnie i napisał:

> [...]
> uleczalny. Czy są jakieś badania, które mógłbym robić co roku, żeby mieć
> jakieś rozeznanie, czy wszystko jest OK? Badanie markerów?

Określ dokładniej tego raka. Płuc? Żołądka? Trzustki? Jelita grubego? Skóry?
Jeśli chodzi o raka jelita grubego, to takim badaniem jest kolonoskopia
a osoby z grupy ryzyka powinny profilaktycznie wykonywać takie badanie
co rok.
Czerniak - obejrzyj raz na jakiś czas wszystkie znamiona, jakie masz,
zobacz, czy któreś z nich nie zmienia kształtu, barwy lub rozmiarów.
Unikaj promieniowania UV.
Rak płuc - rzuć palenie :) Mądre głowy dyskutują, czy dobrym sposobem
profilaktyki jest robienie co jakiś czas rtg, spór trwa.
W Japonii swego czasu przeprowadzonoprogram profilaktyki raka żołądka. U
pewnej grupy osób robiono co jakiś czas gastroskopię. Pozwoliło to
rozpoznać raka żołądka w I zaawansowania. W tym stadium można jeszcze
zastosować leczenie oszczędzające, a tak wczesny rak żołądka wykrywany
jest przypadkowo, bo nie daje żadnych objawów. Gastroskopia, tak jak
kolonoskopia, jest badaniem bardzo nieprzyjemnym i ja bym się
zastanawiała, czy jest sens przechodzić te katusze.

Ja myślę, że należy zachować czujność, ale nie można popadać w przesadę
:) Jeśli o mnie chodzi, to ja raz na rok funduję sobie USG jamy
brzusznej. I mam oczy otwarte :)

K.
--
Kruszyna
GG 3084947

4. Data: 2005-04-28 17:00:00

Od: "doc. Furman" <a...@...sygnaturce> szukaj wiadomości tego autora

Dnia czwartek, 28 kwietnia 2005 16:31, we wiadomości
<d4qsch$flm$1@nemesis.news.tpi.pl>, Kruszyzna napisał(a):

> [...]
> Skóry? Jeśli chodzi o raka jelita grubego, to takim badaniem jest
> kolonoskopia a osoby z grupy ryzyka powinny profilaktycznie wykonywać

Jakby tak człowiek badał się na wszystko, to nie wyszedłby z ambulatorium...

5. Data: 2005-04-28 21:39:35

Od: "skapula" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kruszyzna" <k...@g...pl> napisał w wiadomości > >
>. Gastroskopia, tak jak
> kolonoskopia, jest badaniem bardzo nieprzyjemnym i ja bym się

Co do gastroskopii to się zgodzę, jest nieprzyjemnym badaniem, aczkolwiek
niebolesnym.
Natomiast nie zgodze się z tym, że kolonoskopia musi łączyc sie z katuszmi..
Pracuje w miejscu, gdzie codziennie przeprowadzanych jest około 20 badań
kolonoskopowych i jeszcze nigdy nie usłyszałam żeby ktoś z badanych odczuwał
duży dyskomfort lub ból podczas badania.
Badania przeprowadza się w krótkotrwałym znieczuleniu dożylnym, powodującym
krótki sen, badany nie odczuwa bólu, ani nieprzyjemnego uczucia podczas
wtłaczanego endoskopem powietrza.

Opowieści o koszmarnym bólu podczas kolonoskopii nie muszą mieć nic
wspólnego z rzeczywistością i uważam, ze nie powinno się takich informacji
przekazywać, bo to z tego względu wiele osób ucieka brzed badaniem, mając
wyraźnie wskazania do takiej diagnostyki.

> zastanawiała, czy jest sens przechodzić te katusze.

Oczywiście, że jest sens. Rak jelita grubego wykryty we wczesnym stadium
jest całkowicie wyleczalny. Poza tym, jest to jeden z najczęsciej
wystepujących nowotworów i profilaktyka jest tu najważniejsza.

6. Data: 2005-04-29 05:23:20

Od: "doc. Furman" <a...@...sygnaturce> szukaj wiadomości tego autora

Dnia czwartek, 28 kwietnia 2005 23:39, we wiadomości
<d4rl4j$t6j$1@inews.gazeta.pl>, skapula napisał(a):

> [...]
> przekazywać, bo to z tego względu wiele osób ucieka brzed badaniem, mając
> wyraźnie wskazania do takiej diagnostyki.

Nie zawsze robiono kolonoskopię bez znieczulenia i skąd te opowieści się
znalazły...

7. Data: 2005-04-29 10:01:27

Od: "Karol" <n...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "doc. Furman" <a...@...sygnaturce> napisał w wiadomości

> Przed jakim jakiem? Prostaty, jelita grubego, płuc?

Przed każdym. Nie wiem jaki może mnie dopaść. Są jakieś kompleksowe badania?
Słyszałem, że podwyższona ilość markerów może świadczyć, że coś jest nie tak

8. Data: 2005-04-29 15:36:07

Od: "skapula" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "doc. Furman" napisał:
> Nie zawsze robiono kolonoskopię bez znieczulenia i skąd te opowieści się
> znalazły...

Zgadza się, ale teraz jest możliwość zrobienia tego badania bezboleśnie,
więc nie widzę sensu w rozpowszechnianiu informacji o starszym bólu
towarzyszącym kolonoskopii. Badanie samo w sobie jest krępujące, dodatkowo
zasłyszane gdzieś informacje o bólu powodują, ze osoby z dolegliwościami ze
strony jelita grubego długo zwlekają zanim zdecyduja się na badanie, a potem
często okazuje się, ze jest już za poźno.

9. Data: 2005-04-29 21:11:35

Od: Kruszyzna <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Pewnego pięknego dnia, a był(a) to piątek, 29 kwietnia 2005 12:01 użytkownik
Karol, sącząc kawkę, wyklepał:

> Przed każdym. Nie wiem jaki może mnie dopaść. Są jakieś kompleksowe
> badania? Słyszałem, że podwyższona ilość markerów może świadczyć, że coś
> jest nie tak

Ale są konkretne markery na konkretne typy nowotworu. Trzeba wiedzieć, czego
szukać.

Krusz.
--
Kruszyna
#GG 3084947

10. Data: 2005-04-29 21:12:17

Od: Kruszyzna <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Pewnego pięknego dnia, a był(a) to czwartek, 28 kwietnia 2005 19:00
użytkownik doc. Furman, sącząc kawkę, wyklepał:

> Jakby tak człowiek badał się na wszystko, to nie wyszedłby z
> ambulatorium...

No pewnie że tak. Czy ja sądzę coś innego? :)

Krusz.
--
Kruszyna
#GG 3084947