Przegapiłem Makłowicza!!!

1. Data: 2001-09-09 09:44:11

Temat: Przegapiłem Makłowicza!!!
Od: "EuGeniusz Dębski" <e...@d...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej!
Usłyszałem tylko, że pierwszą potrawą w dzisiejszym Makłowiczu były placki
żmudzińskie. Widział to kto, zapisał, podzieli się?

Namaste!
EuGeniusz Dębski

1. Data: 2001-09-09 09:55:20

Temat: Re: Przegapiłem Makłowicza!!!
Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

"EuGeniusz Dębski" <e...@d...art.pl> wrote:

>Hej!
>Usłyszałem tylko, że pierwszą potrawą w dzisiejszym Makłowiczu były placki
>żmudzińskie. Widział to kto, zapisał, podzieli się?

Ja oglądałam i zrobiłam skromne notatki. (placki faszerowane
serem, schab w warzywach, naleśniki z rybą z ciasta piwnego i
puree z karofli i zielonego groszku). Może ktoś nagrała i ma
więcej szczegółów. (jeżeli nie poradzimy sobie)

AgataW.

1. Data: 2001-09-09 10:25:37

Od: "EuGeniusz Dębski" <e...@d...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

O placki się rozchodzi, resztę widziałem.
Edede

1. Data: 2001-09-09 11:08:59

Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

"EuGeniusz Dębski" <e...@d...art.pl> wrote:

>O placki się rozchodzi, resztę widziałem.

..jak zaczęły się placki szukałam długopisu... Muszą ci pomóc
inni. Nie mam ani kawalka proporcji. Jedyne co wiem to,
majeranek roztarty w palcach dodany do sera białego na farsz. Placki
zrobione dość klasycznie z ugotowanych ziemniaków,
przypłaszczone z rozłożonym farszem i położone jeden na drugim. Następnie po
zlepieniu obtoczone w mące i smazone. ( to wszystko co uchwyciłam)

Przykro mi . AgataW.

1. Data: 2001-09-09 21:10:31

Od: "Bożena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
po
> zlepieniu obtoczone w mące i smazone. ( to wszystko co uchwyciłam)

Nie wiem, co bylo w programie, ale z opisu mi wychodzi, ze to sa nasze
"Bliny żemaicziu. ". Przepis juz kiedys podawalam, wiec teraz tylko wkleje:
Przedstawie dwie wersje miesna i bezmiesna.

Potrzebne sa:

na ciasto:
ziemniaki
jaiko
maka

na farsz miesny:
mieso
cebula
wywar (moz byc kostka)

farsz bezmiesny:
grzyby
cebulka
przyprawy

Ziemniaki trzeba ugotowac w osolonej wodzie, oczekac az wystygna i rozetrzec
albo przepuscic przez maszynke do mielenia miesa. Do tej masy dodac jajko
lub dwa, ciasto powinno byc takie, zeby dalo sie z niego zlepic placki.
Ciasto zazwyczaj sie lepi do rak, tu pomocna jest maka. Jak ktos sobie
zyczy, to do ciasta mozna dodac jakies przyprawy.

Farsz miesny:
Gotowane mieso (moze byc kazde, kiedys robilam nawet z kurczakiem)
przepuscic przez maszynke do mielenia, drobno posiekac cebulke i wszystko
lekko podsmarzyc na oleju lub masle. Pod koniec smazenia dodac wywar, tyle
aby mieso nie bylo zbyt suche, ale plywac tez nie moze. Jak ktos nie ma
mozliwosci albo checi (tez sie zdarza) przygotowywania farszu z gotowanym
miesem, moze zrobic zwykle mielone, smazac go z cebulka.

Frasz bezmiesny, nie jest juz danie tradycyjne, a tylko twor mojej fantazji:
Grzyby moga byc kazde, robilam z pieczarkami, kurkami i mieszanka innych
lesnych - niestety nieznam polskiej nazwy :o( . Wiec proponuje
najzwyczajniej usmazyc, poddusic grzybki z cebulka i uzyc tego jako farszu,
tylko bez tego grzybowego soku, ktory powstanie podczas smazenia. Ten sok
dodaje pozniej np. do sosu smietanowego, zreszta grzyby tez, jezeli zostana.

Jak juz wszystko mamy, to zaczynamy formowanie blinow. Bierzemy ciasto
ziemniaczane robimy na jednej dloni taki duzy placek, na ktory kladziemy
troche miesa, i calosc przykrywamy ciastem, zawijajac brzegi lub dodajac
ciasto z miski. Trzeba tylko uwazac, aby brzegi dobrze sie posklejaly i
farsz nie wypadal. W efekcie powinien wyjsc taki dosyc gruby (ok 1,5 cm)
plaski placek, ktory trzeba obtoczyc w mace. Smazy sie te bliny na goracym
oleju do zlotego koloru. Proponuje podawac polane smietana lub jakims sosem,
do tego dobrze pasuje surowka .

Bozenka z Wilna :o)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ICQ 81838200
http://bozena.samorzad.pw.edu.pl
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1. Data: 2001-09-10 00:05:00

Od: sadyl <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Bożena" wrote:

> Potrzebne sa:
>
> na ciasto:
> ziemniaki
> jaiko
> maka

ziemniaczana

> na farsz miesny:

nie było

> farsz bezmiesny:

takiego jak podałaś nie było
Było:
twaróg
jajka
majeranek

Plus przyprawy w wypadku ciasta i farszu

Nie znam - po prostu informuję, jak było

sadyl

1. Data: 2001-09-10 06:52:25

Od: "Bożena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> majeranek
>

> Plus przyprawy w wypadku ciasta i farszu
>
> Nie znam - po prostu informuję, jak było

Nie wiem, co bylo, bo nie ogladalam. Podalam przepis na takie placki, jak
robia u nas w Wilnie. A co do farszu z twarogu, to na Litwie jest dosyc
znany, tylko w naszej rodzinie miesozercow jakos slabo (czytaj wcale) nie
idzie ;o)

Bozenka z Wilna :o)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1. Data: 2001-09-10 21:23:25

Od: Konrad Brywczyński <b...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bożena" <b...@s...pw.edu.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> robia u nas w Wilnie. A co do farszu z twarogu, to na Litwie jest dosyc
> znany, tylko w naszej rodzinie miesozercow jakos slabo (czytaj wcale) nie

Ależ te twarogowe farsze są doskonałe. Jadłem wczoraj jeszcze na Niemieckiej
doskonałe żmudzińskie cepeliny (żemaitiski cepeliniai/didżkukuliai) smażone
z farszem twarogowym. Naturalnie były polane jeszcze masłem i kwaśną
śmietaną. Pychota.

Acha, w książce, którą zanabyłem jest napisane, że cepeliny są potrawą
dość młodą (pocz. XX w.) w kuchni litewskiej, co rozwiewa wątpliwości
co do nazwy. Z tym że obowiązuje - jak zauważyłem podwójne nazewnictwo
(patrz: 7 linijek wyżej).

--
Konrad J. Brywczyński No use to complain
b...@w...pdi.net If you're caught out in the rain

1. Data: 2001-09-20 10:32:46

Od: "jotbo" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Usłyszałem tylko, że pierwszą potrawą w dzisiejszym Makłowiczu były
placki
> żmudzińskie. Widział to kto, zapisał, podzieli się?

Może późno, ale lepiej niż wcale:
6 ugotowanych ziemniaków
2 jajka
1 łyżka mąki ziemniaczanej
200 g twarożku
1 łyżeczka majeranku
6 łyżek masła
0,5 szklanki śmietany
3 łyżki mąki
olej do smażenia
sól, pieprz

z pożegnaniem józef

pieniadze dla mamy gandalfa - podsumowanie
800 listow?????
proponuje poblokowac nadawce ab
zeby o tej porze...
Kto wie o bialym serze....w Ameryce...