From: Grendel <n...@b...to.usenet>
Subject: Re: Psychika złodziejska
Newsgroups: pl.soc.edukacja
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Reply-To: n...@b...to.usenet
References: <bkq30n$noa$1@serwus.bnet.pl> <14bog8mq3agbt$.dlg@internal.exile>
<bkq6uh$t20$1@serwus.bnet.pl>
Date: Tue, 23 Sep 2003 22:11:31 +0200
Message-ID: <20vhzvli0quo$.dlg@internal.exile>
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.5.1
NNTP-Posting-Host: 213.227.66.60
X-Trace: news.home.net.pl 1064347902 213.227.66.60 (23 Sep 2003 22:11:42 +0200)
Organization: home.pl news server
Lines: 56
X-Authenticated-User: grendel.nospam
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
.pl!news.ipartners.pl!news.home.net.pl!not-for-mail
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.edukacja:17776
Ukryj nagłówki
On Tue, 23 Sep 2003 21:29:09 +0200, Tristan Alder wrote:
>> 3. Podpisałeś kontrakt z uczniami?
>
> ???
W mojej szkole wszyscy nauczyciele mają obowiązek podpisać kontrakt, który
opisuje prawa i obowiązki ucznia. Paragrafy są tak naprawdę wypisami z
WewnątrzSzkolnego Systemu Oceniania, statutu szkoły, regulaminów itd. Ale
podobno - podpisanie takiego 'świstka' bywa przydatne - uczeń nie może
wyprzeć się, że "nie wiedział, że nie wolno".
>> czas uruchomić instynkt CYA,
>
> Jaki?
CoverYourAss
> Ja mam ISĘ od tego, ale nie wiem jeszcze jak jej używać :-)
o ile pamiętam, microsoft udostępniał na swoich stronach sporo materiałów -
jest chyba przecież resource kit do win2kServ dostępny. Poszukaj.
> Taaa... Skąd ja to znam.
to wychowawstwo mnie wykańcza ;-) Zamiast się zająć kompami, stronką i
forum dla szkoły, inwentaryzacją sprzętu itd., to siedzę i wymyślam i
płodzę głupoty (plany wychowawcze, tematy na godziny wychowawcze, plany
wycieczek, scenariusze imprez itd....blleeee).
> A mozesz to nieco rozwinąć? Co im tam mówiłeś na tym prawie autorskim? Bo ja
> prawnikiem nie jestem, etykiem również nie i nie wiem jak się do tego
> zabrać, żeby przekonać, żeby choć część uwierzyła, a nie jedynie
> wysłuchała.
generalnie zagadnienia praw autorskich wypłynęły przy okazji bardzo
ogólnych zajęć o 'możliwych formach aktywności w sieci' - najpierw
rozmawialiśmy o netykiecie w określonych formach komunikacji sieciowej,
potem zeszło na kwestie praw autorskich. Ciężko jest przedstawić jakieś
'sztywne' przykłady, które trafią do przekonania - uczniowie są zazwyczaj
za młodzi, by zrozumieć wartość pracy, więc dla nich argumenty w stylu
"jakbyście czuli się, gdyby ktoś sobie przywłaszczył efekt waszej pracy"
niby do nich trafia ("kradzież"), ale w dłuższej perspektywie nie ma
refleksji na ten temat. Na zasadzie - "moralność moralnością, ale najnowsze
windowsy z giełdy trzeba mieć, bo kumple już mają".
> Kiedy właśnie uważam, że to nie da rezultatu. ,,Wpiernicz'' oduczy może
> kradziejstwa w pracowni, ale mi chodzi o aspekt wychowawczy.
nic nie poradzisz - w przypadku oprogramowania możesz pokazać, że drogie
oprogramowanie można zastępować opensource'owym. Ale jak oduczyć ściągania
mp-trójek?
--
Grendel
|