Psychologia naukowa a taplanie się w bagnie humanistyki

121. Data: 2005-08-29 22:54:20

Temat: Re: Psychologia naukowa a taplanie się w bagnie humanistyki
Od: "Andrzej Trzebiński" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marcin Ciesielski" <m...@o...ciemnogrod.pl> napisał
w wiadomości news:de7u17$gbo$1@news.onet.pl...
> Uważam, że psychologia (jako nauka wyjaśniająca wyższe czynności
> mózgowe i zachowanie człowieka, nie jako "praktyka") stanie się
> bezużytecznym

Oto kolejny dowód na prześladowanie osób zajmujących się neuronaukami
i lekceważenie ich:

http://66.249.93.104/search?q=cache:t222qKUstBoJ:www
.nauka-edukacja.p4u.pl/articles.php%3Fid%3D102+neuro
nauki&hl=pl

Obecnie strona tkwi jeszcze tylko w cache'u, a niedługo zniknie,
dlatego zamieszczam treść. Wnioski wyciągniecie sami:
2005-06-11 03:35:18

Minister Nauki i Informatyzacji
prof. dr hab. inż. Michał Kleiber
m...@m...gov.pl

REKTOR UAM
prof. dr hab. Stanisław Lorenc
s...@a...edu.pl

PROREKTOR
ds. KADRY I ROZWOJU UCZELNI UAM
prof. dr hab. Bogusław Mróz
b...@a...edu.pl

prof. dr hab. Jerzy Marian Brzeziński IP UAM
b...@a...edu.pl

prof. UAM dr hab. Lidia Cierpiałkowska UAM
l...@a...edu.pl

prof. dr hab. Andrzej Wiśniewski UAM
a...@a...edu.pl

Komitet na Rzecz Rozwoju Nauk w Polsce
z...@c...pan.pl

Niezależne Forum Akademickie
j...@i...pl

Szanowny Panie Ministrze, Panowie Rektorzy, Szanowni Państwo,

Z uwagi na fakt iż Rektor wpływa na kształtowanie polityki kadrowej
UAM pozwalam skierować pytanie oraz prośbę o ustosunkowanie się do
polityki kadrowej prowadzonej w Instytucie Psychologii UAM.

Uważam się za osobę kompetentną do prowadzenia bardzo różnych zajęć na
kierunku Psychologia oraz Kognitywistyka.

Przez kilka lat (od 1991) prowadziłam w IP UAM wykład monograficzny z
psychologicznych aspektów bólu.

Z fragmentami tego wykładu może Pan zaznajomić się na stronie:
http://www.psychologia.amu.edu.pl/ pod hasłami: Dydaktyka:
Zagadnienia: E. Kostarczyk

Wykład obemuje wiele bardzo szczegółowych zagadnień z dziedziny
neuroanatomi, neurofizjologii, neuropsychologii oraz psychofizyki. Do
każdego wykładu opracowana jest seria pytań sprawdzających wiedzę z
zakresu przedstawianej tematyki.

Jestem członkiem International Association for the Study of Pain
(IASP), a curriculum mojego wykładu monograficznego stanowi
przystosowanie tej wiedzy dla polskich studentów psychologii.

Moja znajomość neuropsychologii wykracza daleko poza przeciętną
znajomość tego przedmiotu ponieważ moje doświadczenie obejmuje:

1. dydaktykę prowadzona dla studentów akademii medycznej zarówno w
zakresie anatomii jak też neurofizjologii układu nerwowego

2. pracę doświadczalną na układzie nerwowym zwierząt obejmujacą
zarówno pracę behawioralną, jak też fizjologiczną, neuroanatomiczną
oraz neuroelektrofizjologiczną (praca rejestrowania poszczególnych
neuronów)

3. zagadnienia badawcze z którymi miałam bezpośrednio do czynienia to:
zachowania motywacyjne apetytywne (pokarmowe, socjalne, seksualne),
ból

4. 10 lat mojego życia zawodowego upłynęło w dobrych, naukowych
ośrodkach zagranicznych: 1 rok studiów podyplomowych DEA w Paryżu, a
po doktoracie który uzyskałam w 1980 roku w Instytucie Biologii
Doświadczalnej PAN odbywałam dalsze staże naukowe: 2 lata na
Uniwersytecie w Cambridge (Anglia), 7 lat w USA.

Obok prowadzonego wykładu nt. psychologicznych aspektów bólu,
prowadziłam wykład monograficzny dotyczący neurofizjologicznych
aspektów emocji oraz motywacji na UJ w Krakowie w 1985. Podobny cykl
wykładów złozyłam dwa lata temu IP UAM, ale nie został on
zaakceptowany.

Moje doświadczenie zawodowe mogłoby w sposób bardzo efektywny zostać
wykorzystane w kształtowaniu zarówno kierunku Psychologia jak i
Kognitywistyka.

W okresie odkąd prowadziłam wykład monograficzny z zakresu
Psychologicznych aspektów bólu wykonano szereg prac seminaryjnych badź
magisterskich pod kierunkiem kilku pracowników Instytutu Psychologii
UAM. Osoby prowadzące prace magisterskie z tematyki bólowej nigdy nie
były specjalistycznie kształcone w tej trudnej, interdyscyplinarnej
dziedzinie, a studenci opracowywujący prace seminaryjne czy
magistranci konsultowali się w różnych sprawach ze mną.

Regularnie od 2001 roku ponawiam rozmowy z prof. dr hab. Brzezińskim,
prof. dr hab. Cierpiałkowską na temat możliwości etatowego
zatrudnienia mnie w IP UAM. Rozmowy takie prowadziłam również z
prorektorem prof. dr hab. Bogusławem Mrozem. Regularnie, rozmowy są
bezskuteczne. Moj wykład: Psychologiczne aspekty bólu, planowany
również na rok akademicki 2005/2006 został wycofany.

Jestem pozbawiona warsztatu zarówno badawczego jak też możliwosci
rozwoju naukowo-dydaktycznego, pomimo iż reprezentuję nie tylko
wysokie przygotowanie zarówno merytoryczne jak też dydaktyczne lecz
również rozpoczęte międzynarodowe prace badawcze z ekspertami w tej
dziedzinie. Walcząc o przeżycie w sensie materialnym nie jestem w
stanie kontynuować prac z których każda uczelnia mogła by być dumna.

Osobiście mam satysfakcje, że udało mi się wprowadzić tematykę bólową
do curriculum kształcenia w IP UAM. Wykłady zostały opracowane
częściowo w formie książki, a częściowo w formie elektronicznej
http://www.psychologia.amu.edu.pl/ pod hasłami: Dydaktyka:
Zagadnienia: E. Kostarczyk.

Jestem jedynym wykładowcą ( w dodatku nie-etatowym) z IP UAM, która
przedstawiła część tematyki wykładów w formie elektronicznej z szeroką
bibliografią internetową.

Jestem bardzo wdzięczna, szczególnie prof. l. Cierpiałkowskiej za
umożliwienie mi prowadzenia tego tematu. Dzięki temu, kilkadziesiąt
absolwentów IP UAM jest fachowo wykształconych, według standardów IASP
w tej dziedzinie. Nie było im łatwo, ponieważ mają słabe ogólne
przygotowanie neuropsychologiczne, co stanowiło prawdziwą przeszkodę
(natury lękowej) w zapisywaniu się na prowadzony przeze mnie wykład
monograficzny. Osoby starające się o stypendia naukowe nie mogły
liczyć na łatwą bardzo dobrą ocene na egzaminie, choć sporadycznie
oceny bardzo dobre w przeprowadzanym przeze mnie egzaminie TESTOWYM
zdarzały się, a było też szereg osób, które potafiłam zarazić moim
entuzjazmem do neuronauki.
Osób zainteresowanych wykładem nigdy nie było dużo. Mogłoby być
więcej, gdyby ogólne przygotowanie studentow psychologii UAM w
zakresie neuropsychologii było prowadzone w sposób bardziej
specjalistyczny.

Jestem bardzo zdziwiona, że IP UAM, który prowadzi kształcenie z
zakresu Psychologii Zdrowia (to jest dziedzina w której kształcenie na
temat bólu jest szczególnie potrzebne) nie jest zainteresowany dalszą
współpracą ze mną.

Jestem też zdziwiona brakiem odpowiedzi prof. dr hab Andrzeja
Wiśniewskiego na moje zapytanie co do możliwości zatrudnienia na
funkcjonującym od roku nowym kierunku: kognitywistyce, która kształci
specjalistycznie w dziedzinie neuronauki.

Załączam moje CV oraz listę publikacji.

Liczę na merytoryczną odpowiedź w mojej kwestii.
Z poważaniem,

Ewa Kostarczyk

CURRICULUM VITAE

dr EWA KOSTARCZYK
Data urodzenia: 27 grudzień 19..
Aktualny adres: ul.Niegolewskich 15A/11
Poznań 60 233

Telefon: +(48 61) 8666 182
E-mail: e...@a...edu.pl
kom. 0608 654 312

1. PRZEBIEG KSZTAŁCENIA

1967 - 1969 Akademia Medyczna, Kraków. Studiowane przedmioty:
Biologia, Histologia, Anatomia, Fizjologia. Zaliczenie I roku studiów

1969 - 1973 Instytut Psychologii, Uniwersytetu Jagiellońskiego w
Krakowie
Specjalizacja w zakresie psychologii klinicznej. Praca magisterska pt:
"Badania katamnestyczne osób po zamachach samobójczych" pod kierunkiem
Prof. dr hab. M. Susułowskiej.

1975 - 1976 Instytut Psychologii; Uniwersytet Kartezjusza w Paryżu;
Studiowane przedmioty: Psychoanaliza, Metody badań psychologicznych,
Psychoterapia behawioralna.

1977 - 1980 Instytut Biologii Doświadczalnej im. Nenckiego PAN w
Warszawie. Praca doktorska pt: "Rola wartości hedonicznych wzmocnienia
w reakcjach warunkowych pokarmowych, socjalnych i wegetatywnych" pod
kierunkiem Prof. dr hab. E. Fonberg.

2. DALSZE KSZTAŁCENIE SPECJALISTYCZNE

1985 10th Meeting of the Inter Soc for Neurochemistry (Riva del
Garda - Italy).
1992 Society for Neuroscience; 22 Meeting, Anaheim,USA.
1993 Society for Neuroscience; 23 Meeting, Washington, USA
1994 Society for Neuroscience; 24 Meeting, Miami, USA
1995 Pain Course . Medical School, University of Minnesota.
1993 - 1995 Pain Club, Medical School, University of Minnesota
1995 Pain Interest Group Meeting; St. Paul, MN
1996 - 1998 Pain Interest group Meetings; Medical School, University
of Iowa.
1996 8 th World Congress on Pain, Vancouver, Canada
1996Society for Neuroscience; 26 Meeting, Washington, USA
1997Kongres Europejskiego Towarzystwa Badań nad Bólem, Barcelona,
Hiszpania.
1998Kongres Polskiego Towarzystwa Badań nad Bólem w Warszawie.
2002 Terapia tańcem. Kurs dla instruktorów J. Bunney, Polski Teatr
Tańca w Poznaniu
Warsztaty tańca Butoh. Centrum Kultury Zamek
2002 TaiChi. Piotr Ziemba, Polski Teatr Tańca w Poznaniu

3. DOŚWIADCZENIE BADAWCZE

1981 - 1991 ZakŁad Neurofizjologii. Instytut Biologii Doświadczalnej
im. Nenckiego PAN w Warszawie, na stanowisku starszego asytenta, potem
adiunkta. Badania nad udziałem układu limbicznego w zachowaniach
apetytywnych oraz określanie podobieństw reakcji behawioralnych oraz
wegetatywnych występujących podczas dwóch różnych zachowań
apetytywnych (pokarmowego i socjalnego) u psa. Badania prowadzone były
w oparciu o różne techniki warunkowania odruchów instrumentalnych oraz
lezje podwzgórza, ciała migdałowatego oraz środki
psychofarmakologiczne oddziaływujące na układ nagrody w mózgu.

1982 - 1984 Department of Anatomy, University of Cambridge, Anglia.
Badania nad interakcją pomiędzy układem limbicznym a dopaminergicznym
w zachowaniach regulowanych hormonalnie. Współpraca z dr J. Herbert i
dr B. Everitt.

1991 - 1992 Department of Pharmacology, Medical School, University of
Minnesota, USA; Współpraca z dr S. Sparber. Praca nad zmianami
behawioralnymi u kurcząt poddanych prenatalnie kokainizacji.

1992 - 1995 Department of Cell Biology and Neuroanatomy; University of
Minnesota. Współpraca z dr G. Giesler dotyczyła mapowania szlaków
rdzeniowo-podwzgórzowych u szczurów i małp, przy użyciu metod
elektrofizjologicznych oraz anatomicznych

1996 - 1998 Department of Pharmacology; The University of Iowa;
College of Medicine, współpraca z dr G.F. Gebhart. Badania nad
właściwościami komórek rogów tylnych rdzenia otrzymujących informację
sensoryczną z żołądka u szczura.

4. DOŚWIADCZENIA KLINICZNE W ZAKRESIE PSYCHOLOGII

1974 - 1975 Instytut Reumatologii w Warszawie. Badania diagnostyczne
oraz psychoterapia pacjentów długotrwale hospitalizowanych.
1974 - 1975 Przychodnia Zdrowia Psychicznego w Warszawie. Badania
diagnostyczne oraz psychoterapia pacjentów psychiatrycznych.
2001 - 2003 Instytut Rehabilitacji i Ortopedii w Poznaniu. Badania i
rehabilitacja neuropsychologiczna. Badania i terapia pacjentów z
dolegliwościami bólowymi.
2001 - nadal ekoStar Serwis Psycho-Edukacyjny. Prywatny Gabinet.
2003 Stowarzyszenie Pomocy Osobom po Udarach i Urazach Mózgu
"CEREBRUM". Badania i rehabilitacja neuropsychologiczna.

5.ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE, WYKŁADY, SEMINARIA I SZKOLENIA

1987 - 1989 Akademia Medyczna w Warszawie, Fizjologia układu
nerwowego - ćwiczenia.
1984 - 1985 Instytut Psychologii w Krakowie, wykłady monograficzne na
temat fizjologicznych mechanizmów zachowań motywowanych.
1996 Układ limbiczny a ból; seminarium Pain Interest Group; Medical
School, University of Iowa, USA.
1997Patofizjologia bólu neuropatycznego; wykład Akademia Medyczna w
Poznaniu.
1998 - 2000 Zakład Anatomii Prawidłowej, Akademia Medyczna w Poznaniu,
ćwiczenia i wykłady z zakresu anatomii prawidłowej
2000 Patofizjologia bólu trzewnego. Akademia Medyczna w Poznaniu
Anatomo-fizjologiczne mechanizmy bólu.
Wykład plenarny Basic and Advanced Palliative Medicine Course.
Puszczykowo 2000
Wykład : "Patofizjologia bólu przewlekłego", Oddział poznański
Polskiego Towarzystwa Fizjologicznego.
2001 - nadal Instytut Psychologii. Uniwersytet Adama Mickiewicza w
Poznaniu. Fakultatywne wykłady monograficzne: Psychologiczne aspekty
bólu.
2005 Program informacyjny nt. bólów menstruacyjnych: www.kobiecedni.pl
(w przygotowaniu)

6. OPIEKA NAD PRACAMI DYPLOMOWYMI

Kierowanie pracami magisterskimi studentów z Wydziału Fizyki UW.
Współraca z Prof. dr hab Katarzyna Blinowska
Piotr Jelen Biofizyka 1987
Pawel Jurewicz Biofizyka 1989
Marek Butryn Biofizyka, 1991

7. STYPENDIA, NAGRODY I WYRÓŻNIENIA

1977 PAN 3-letnie stypendium doktoranckie
1977 PAN (nagroda zespołowa za pracę nad systemem limbicznym).
1980 European Science Foundation stypendium na udział w 4th European
Neuroscience Meeting (Brighton - Anglia).
1982 European Training Programme in Brain and Behavior,
6 miesieczne stypendium; Department of Anatomy at the University of
Cambridge (Anglia)
1982 - 1984The Wellcome Trust Research 15 miesieczne stypendium
badawcze; Department of Anatomy at the University of Cambridge
(Anglia)
1985Fidia Research Foundation do udziału w 10th Meeting of the
International Society for Neurochemistry (Riva del
Garda - Italy).
1986PAN (nagroda zespołowa za pracę nad układem limbicznym).
1987College de France do udziału w III Benjamin
Franklin/LaFayette Symphagium (La Napoule-Francja)
1988Współpraca naukowa w zakresie neurofizjologii (projekt 05121A
(01H-026) w ramach współpracy IBD PAN oraz National Institute of
Mental Health, USA.

8.PRZYNALEŻNOŚĆ DO TOWARZYSTW NAUKOWYCH

Polish Neuroscience Society, Członek
International Association for the Study of Pain (IASP), Członek
Polskie Towarzystwo do Badań nad Bólem, Członek
Polskie Stowarzyszenie Choreoterapii, Członek

9.ZNAJOMOŚĆ JĘZYKÓW OBCYCH
Angielski
Francuski

122. Data: 2005-08-30 10:24:10

Od: "ksRobak" <k...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Andrzej Trzebiński" <a...@o...pl>
> [...]

> Obecnie strona tkwi jeszcze tylko w cache'u, a niedługo zniknie,
> dlatego zamieszczam treść. Wnioski wyciągniecie sami:

http://niusy.onet.pl/niusy.html?t=artykul&group=pl.s
ci.filozofia&aid=37193501

Opisana historia 'prosto z życia' jest dowodem, jak mało w Polsce
jest polskości...
Spolszczeni polacy piszący "Cracow," zamiast Kraków - gdy dorwą się
do stołków GTW to myślą wyłącznie o własnej karierze.
Brak w RP mecenasa i opiekuna Polskiej Nauki i Myśli Naukowej
stąd wiele osób wykształconych i twórczych zepchnieto na
margines życia społecznego.
To prawda stara ja świat:
"nie liczy się mądrość, zdolności i wiedza
ale liczą się UKŁADY i koneksje"
Co mogą Polacy? - mogą indywidualnie i anonimowo ponarzekać.
W tym państwie NIKT* (!) nie ma głosu a tłum milczy... :)
* NIKT - chodzi o osobnika który jest nikim.

Edward Robak - Kraków
*°"˝'´¨˘`˙ˇ^:;~>¤<×÷-.,˛¸ "nie TY ich - to ONI Ciebie"

123. Data: 2005-08-30 21:09:32

Od: Marccel <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Redart wrote:

> Użytkownik "Paweł Bochenek" <p...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

Na wstepie uwaga natury osobistej - widze, ze - za porzeproszeniem -
mamy podobne zainteresowania.. Tyle ze ja ich nie realizuje :(

> W naukach ekonomicznych pojawia się pojęcie "redystrybucji dochodów".
> W podobnym sensie warto by użyć pojęcia "redystrybucja produktów nauki".
>
> Więc oczywiście, że jest konsumowane. Ale jaki jest rozkład tej
> konsumpcji ?
> Taki: produkują i konsumują społeczeństwa zachodnie.

> A w Afryce ludzie żyją tak, jak przed tysiacami lat.

Poprosze o źródła tej - jak dla mnie - rewelacji

Ze sam tego nie wymysliłeś daje sobie uciąć.. Mogę byc dawcą :)

124. Data: 2005-08-30 21:22:56

Temat: Re: Poprawność polityczna zamiast terapii
Od: "Kubek [_]p" <b...@S...JEST.BE.poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

kubba napisal(a)

> Problem gejow i lesbijek lezy w grupach przywodczych (...)

Z Twojego twierdzenia wynika, ze im mniej sie mowi o homoseksualistach, tym wiekszy
jest poziom ich tolerancji
przez te "99%" (ciekawe skad te obliczenia) spoleczenstwa. Prosze sobie przypomniec
jak sprawa tolerancji
wygladala 15 - 20 lat temu, kiedy to w polskim slownictwie nie uzywano chyba innego
slowa niz _pedal_, a ludzie
homoseksualni byli traktowani jak zboczency. Na szczescie z powodu tego, ze sie o tym
zjawisku mowi, mamytaka
sytuacje, ze coraz wieksza ilosc osob traktuje homoseksualizm jezeli nie jako cos
normalnego, to przynajmniej
podchodza, do tego neutralnie. Jezeli chodziloby o mnie, to nikt mnie nie musi
popierac, wazne zeby nie utrudnial
mi zycia z uwagi na rzecz, na ktora nie mam wplywu (praca, sasiedzi etp.)
Z innoscia trzeba sie oswoic i tyle.

125. Data: 2005-08-30 21:37:13

Od: Kira <c...@-...pl> szukaj wiadomości tego autora

Re to: Sentex [Mon, 29 Aug 2005 21:13:49 +0200]:

> Tymi ludźmi kieruje tylko hedonizm bez odpowiedzialności.

W zasadzie, to mna przez ostatnie ~10 lat tez. Mam sie
zaczac w piersi bic? Tak publicznie? ;)

Kira

--
/.'\ >< \ ' / _(_______)______
\__/ >< * -= (_) =- (_cyber-girl.net_)
"""""/ """"" ~~~~~~~~~~ | ~~~~~ """"""""""""""""""""

126. Data: 2005-08-30 21:39:19

Od: "Rav" <t...@S...pl> szukaj wiadomości tego autora

Kira <c...@-...pl> wrote:
> W zasadzie, to mna przez ostatnie ~10 lat tez. Mam sie
> zaczac w piersi bic? Tak publicznie? ;)

Każdym (no, prawie każdym) kieruje, dopóki nie stanie się statecznym
dojrzałym starszą/ym panią/em...

Pozdrawiam
Rav

127. Data: 2005-08-30 21:41:05

Od: Kira <c...@-...pl> szukaj wiadomości tego autora

Re to: Rav [Tue, 30 Aug 2005 23:39:19 +0200]:

> Każdym (no, prawie każdym) kieruje, dopóki nie stanie się
> statecznym dojrzałym starszą/ym panią/em...

Czy Ty mnie tu obrazasz? ;>

Kira

--
/.'\ >< \ ' / _(_______)______
\__/ >< * -= (_) =- (_cyber-girl.net_)
"""""/ """"" ~~~~~~~~~~ | ~~~~~ """"""""""""""""""""

128. Data: 2005-08-30 21:42:53

Od: "Rav" <t...@S...pl> szukaj wiadomości tego autora

Kira <c...@-...pl> wrote:
> Czy Ty mnie tu obrazasz? ;>

;)
no napisałaś że przez ostatnie 10 lat, czyli pewnie jeszcze dziś jest to
też aktualne :) a więc jeszcze Ci daleko do stetryczałych moherków :)

Pozdrawiam
Rav

129. Data: 2005-08-30 21:49:13

Od: Kira <c...@-...pl> szukaj wiadomości tego autora

Re to: Rav [Tue, 30 Aug 2005 23:42:53 +0200]:

> no napisałaś że przez ostatnie 10 lat, czyli pewnie jeszcze
> dziś jest to też aktualne :)

A tego to ja nie wiem, zalezy jak sie definiuje aktualnie
ta odpowiedzialnosc. Hedonizm mi nie minal :)

Kira

--
/.'\ >< \ ' / _(_______)______
\__/ >< * -= (_) =- (_cyber-girl.net_)
"""""/ """"" ~~~~~~~~~~ | ~~~~~ """"""""""""""""""""

130. Data: 2005-08-30 21:53:21

Od: "Sentex" <u...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kira" <c...@-...pl> napisał w wiadomości

> A tego to ja nie wiem, zalezy jak sie definiuje aktualnie
> ta odpowiedzialnosc. Hedonizm mi nie minal :)

No mnie też - mimo dwójki dzieci - z którymi wiążę odpowiedzialność ;)

--
Sentex

z czego wynika bycie złośnikiem?
ARACHNOFOBIA
Najkrwawsza Niedziela, 11 lipca 1943 roku
Krwawy list
Krwawy list